Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Utbetaler du lønn til en eller flere ansatte?

(updated by Jørn Karlsen VISMA ‎17-08-2018 12:37 )
Jørn Karlsen

blogg - redigert (1).jpg

Utbetaler du lønn til en eller flere ansatte?

Innenfor faget lønn og personal skjer det mange endringer hvert år. Fra 1. Januar 2018 kom det flere endringer, og myndighetene har også kommet med endringer underveis i året. Blant annet ble satsen for bilgodtgjørelse endret 22. Juni, noe du kanskje ikke var klar over?

Etter 30 år innen lønn og personal er min erfaring at mange ikke setter seg godt nok inn i lover og regler. Det er et stort ansvar å rapportere riktig lønn, skatt og avgifter hver måned i A-meldingen. Dette danner grunnlaget for de ansattes selvangivelse, som skal resultere i korrekt skatteoppgjør.

Feil i innrapporteringen kan også skape feil sykepengegrunnlag eller andre ytelser den ansatte skal ha fra NAV i forskjellige situasjoner.

Dessverre blir dette som regel ikke oppdaget før selvangivelsen kommer våren etter. Mange kjenner seg kanskje igjen i dette, og man får en ikke fullt så artig jobb med å rette opp i etterkant. Det er derfor viktig at du som utbetaler lønn innrapporterer korrekte lønns- og personalopplysinger hver måned.

Erfaringsmessig ser jeg at de som holder seg oppdatert har mye større sannsynlighet for å sende og innrapportere korrekte opplysninger hver måned.Når jeg holder kurs opplever jeg stadig vekk at noen får aha opplevelser i salen. Jeg er glad jeg kan bidra med å gjøre dere oppmerksomme på noen mulige feil eller fallgruver. Da får dere også god tid til å rette opp før siste frist for a-melding går ut 5. Januar påfølgende år.  

I år reiser jeg til 15 byer for å lære bort det jeg kan og holde dere oppdatert på lover og regler. Dette er vårt mest populære kurs og plassene fylles raskt opp, så dersom du vil holde deg oppdatert, anbefaler jeg at du melder deg på her

Hilsen Jørn Karlsen