Mine områder
Hjelp

Snart ferie, men først litt strategi?

av Anonymous
Tiden da vi snakket om endringer, er forbi. Nå gjør vi også endringene. Men hvordan?

Nå er det snart sommerferie, og den fortjener alle regnskapsførere etter en hektisk vår.

I Visma er det mye som skjer om dagen, og signalene fra Regnskap Norges årsmøte Metamorfose i Trondheim nå i juni, sier meg at det ikke blir noe roligere framover. Jeg vet ikke med dere andre som deltok, men det viktigste jeg sitter igjen med etter årsmøtet er følgende: Tiden da vi snakket om endringer, er forbi. Nå gjør vi også endringene.

Endre oss - det har vi vel alltid gjort?

Endringer og omstillinger er ikke et nytt fenomen i 2016. Regnskapsbransjen - som mange andre bransjer - har vært gjennom mange omstillinger før. Den største for regnskapsbransjens del, var da vi gikk fra DOS- til Windows-baserte løsninger. Dette var en stor endring. Men samtidig endret den ikke måten regnskapsførerne jobbet på; stort sett fortsatte vi å jobbe på den samme måten. (Bortsett fra at bilags-punchingen for noen faktisk opplevdes som treigere i den nye Windows-verdenen, regnskapsførerne var blant annet ikke vant til å bruke mus...)

Nå er vi inne i en ny periode med omstilling for regnskapsbransjen, med digitalisering og endrede kundebehov. Og i motsetning til DOS-perioden, endres nå hele forretningsmodellen vår. Nå må vi endre måten vi jobber på.

Noen møter denne omstillingen med åpne armer, mens andre er kanskje litt mer tilbakeholdne. De fleste befinner seg nok midt imellom - der både tradisjonell regnskapsføring og den nye regnskapsfører-rollen er en del av arbeidshverdagen.

Lag en strategi som ruster deg for framtida

Når det skjer endringer rundt deg, kan du enten velge å vente og se hvor bølgene fører deg, eller du kan sette deg ned og lage en plan for hvordan du kan ri på bølgen.

Men å ri med bølgen, hva innebærer det? Jeg tror det i stor grad handler om at man samler kreative hoder i byrået, setter seg ned og lager en strategi for for byråets fremtid. Inspirert av Sandra Riise har jeg listet opp fem spørsmål som en slik strategi bør svare på:

  1. Hva vet vi om det som skjer i bransjen nå? Få fakta og tall på bordet.
  2. Hvor ønsker vi å være om fem år? Hva skal vi tilby til våre kunder, og hvilken kompetanse skal vi ha?
  3. Hvilke muligheter har jeg i det som skjer nå? Åpner det seg nye muligheter, nye måter å organisere oss på eller nye forretningsmodeller?
  4. Hvordan kan vi prise og tjene penger på våre tjenester når stadig mer blir digitalisert?
  5. Hva kan jeg som regnskapsfører tilføre av verdi som fortsatt gjør mine tjenester relevante og kritiske for mine kunder de neste årene - selv om de tradisjonelle oppgavene mine har blitt digitalisert og automatisert?

Trenger du litt starthjelp? 

På høstens Update Regnskapsbyrå håper vi at vi kan hjelpe deg i gang med strategiarbeidet. Gi deg noen gode tips og råd på veien. Her får du i tillegg en mulighet til å treffe andre kollegaer i bransjen. Vi har fremdeles early-bird pris til og med fredag 01.juli - så hiv deg rundt og meld deg på allerede i dag.

Men før høsten, og før du fyller hjernecellene dine med strategiarbeid, er det på tide å finne frem badebuksa, slenge beina på bordet og ta en god og velfortjent ferie.

God sommer!

Øyvind