avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Vi setter opp AutoInvoice gratis for dine kunder

(updated by Karoline Wiig VISMA ‎14-05-2020 11:58 )

Dine kunder trenger ikke lenger å ta stilling til om fakturaen skal sendes elektronisk, via e-post eller med post. AutoInvoice kan nemlig håndtere all distribusjon av faktura - helt av seg selv. Alt som trengs og gjøres er at tjenesten aktiveres for dine kunder i Webfaktura-systemet og det kan Visma hjelpe deg med.

AutoInvoice sørger for følgende:

• Hvis mottaker er registrert for mottak av elektronisk faktura, vil faktureringen skje elektronisk.
  • Hvis mottakeren ikke er registrert for elektronisk mottak, vil fakturaen sendes med e-post så fremt e-post adresse er registrert på kunden. Faktura sendes som vedlegg.
  • Hvis mottakeren verken er registrert for elektronisk mottak eller har e-postadresse, vil fakturaen sendes med post. Utskriftstjenesten blir automatisk aktivert i Visma AutoInvoice.

Vi setter dette opp for deg og dine kunder - helt gratis

Sigurd og hans kollegaer sitter nå klar for å hjelpe dine kunder i gang. Send ham en mail på aktivering@visma.com, så vil han ta kontakt med deg og sørge for at arbeidet blir gjort raskt og effektivt - uten kostnad. Ønsker du derimot å gjøre dette selv, kan du finne en enkel oppskrift for dette lenger ned i artikkelen.

AutoInvoice gir mange valgmuligheter: 

Bruk egen PDF for printtjeneste

Hvis kunden ønsker at egen PDF-fil skal benyttes for å f.eks. få med logo, kan dette krysses av for under Mitt firma | Elektronisk faktura | Innstillinger.

Ikke send fakturaer via e-post

Hvis kunden ikke ønsker at det sendes e-post, det vil si det skal sendes enten elektronisk eller med post, krysses det av for “Ikke send fakturaer via e-post” under Mitt firma | Elektronisk faktura | Innstillinger.

Send faktura som vedlegg i e-post

Hvis kunden ikke ønsker å sende med faktura som vedlegg (PDF), fjernes avkryssingen for dette under Mitt firma | Elektronisk faktura | Innstillinger

Egendefinert tekst i e-post

Hvis kunden ønsker å bruke sin egen tekst i e-posten ved sending av faktura, kan teksten vedlikeholdes under Mitt firma | Elektronisk faktura | Innstillinger. Dersom ERP-systemet leverer slike meldinger, vil teksten som er registrert i ERP-systemet overskrive denne teksten. Teksten kan også vedlikeholdes i AutoInvoice.

Hvis kunden din fortsatt ønsker å skrive ut og sende fakturaer selv, etter å ha aktivert tjenesten, er dette fortsatt mulig. 

Send Sigurd en e-post på aktivering@visma.com og så er dere i gang på kort tid!

Dersom du ønsker å gjøre aktiveringen selv for dine kunder følger du disse stegene:

Din kunde må først du ha inngått avtale om elektronisk faktura. Når dette er gjort, gjør du følgende (NB! Aktiveringen kan ikke reverseres, men du kan endre distribusjonsmåte ved å redigere på den enkelte kunde):

1. Velg Mitt firma og deretter Elektronisk faktura under Fakturainnstillinger.
  2. Under Tilleggstjenester finner du valget Send alle fakturaer med Visma AutoInvoice.
  3. Klikk på knappen Gå til aktivering
  4. I tillegg til en beskrivelse av rutinen, får du opp en liste med alle dine kunder. Bak hver kundenavn finner du nåværende distribusjonsmåte og deretter forslag på ny distribusjonsmåte. Forslaget er basert på at alle som har distribusjonsmåte e-post eller elektronisk faktura blir foreslått satt til Visma AutoInvoice. Øvrige vil fremdeles stå med distribusjonsmåten Skriv ut og send selv.
  5. Når listen er klar, trykk på knappen Aktiver.
  6. Når tjenesten er aktivert, vil du kun ha 2 alternative distribusjonsmåter - Automatisk utsendelse og Ikke send, jeg ordner det selv (e-post til bruker)

Finn mer informasjon her:

NB! Vær oppmerksom på at etter aktivering finnes kun valgene Visma AutoInvoice eller Skriv ut og send selv.

NB! For at privatkunder skal kunne motta elektronisk faktura via nettbanken, må det ha blitt inngått en B2C avtale, og kunden må ha akseptert mottak via nettbanken.