Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Forslag til Visma

av Anonymous

Hei,
Har dere en kanal for nye forslag til funksjonalitet i Visma sine programmer?
Jeg legger ut forslaget her for å se om andre brukere tenker det samme.

Forslaget går i korthet ut på at: Regnskapsfører tar i bruk de effektive og automatiserte prosessene samtidig som kunden kan opprettholde sine vanlige rutiner, arbeidsoppgaver og opplevelse av kontroll av både postmottak og betalinger.

---------------------------------------------------

 

Dette er tilbudet jeg ønsker å gi til regnskapskundene som en følge av funksjonaliteten:

"Ønsker du å redusere din regnskapskostnad ved at vi tar i bruk mer effektive og automatiserte prosesser. Ingenting vil forandre seg for deg annet enn at alle fakturaer legger seg i postmottak på din data, hvor du selv kan betale direkte fra postmottaket. Du slipper å legge inn mye av den kjedelige betalingsinfoen og kan trykke den videre til betaling mye enklere enn du gjør nå.
Dette gir:
a) redusert regnskapskostnad
b) tidsbesparelse i fakturahåndtering og betaling for deg
c) oppdatert regnskap
d) og regnskap av bedre kvalitet da det meste blir fylt ut elektronisk."

-------------------------------------------------


Her beskrives mer i detalj hvordan jeg tenker:

Har Visma en brukervennlig nettbasert plattform hvor regnskapskunden kan gå inn og få oversikt over inkomne fakturaer. Hvor denne oversikten innebærer eksempelvis statusene "ikke betalt", "betalt", "forfalt" og bokført. Og hvor kunden selv enkelt kan legge inn betalingsinformasjon og sende den til betaling. Slik at kunden får samme opplevelsen som å betale regningene i nettbanken. ?

Vi regnskapsførere forsøker å få kundene over på mer moderne og effektive løsninger. Men da må vi kunne tilby dem et produkt som ikke tar fra dem kontrollen. For mange gir ikke et tastetrykk på en godkjenningsknapp den samme opplevelsen av kontroll som å betale regningene selv.

Min visjon for fremtiden er dette:

Kunden logger seg på nettet og får opp:
-Fakturering
-Betaling

Ved å gå inn på betaling kommer det opp to faner: "ikke betalte" og "betalte".

Ved å gå inn på "ikke betalte" vises alle inkomne EHF-fakturaer. en faktura for hver linje. Kolonnene skal være de samme som typisk fremkommer i en nettbank - med andre ord nødvendig betalingsinformasjon. Kunde kan da legge inn nødvendig tilleggsinfo og trykke på "betal". En knapp som ligger til høyre for alle kolonnene. EHF-formatet har allerede fylt inn data i de fleste kolonnene. Kunde fyller inn resten.

Fakturaen går deretter direkte til betaling i banken (via bankavtaler og autopay). Preregistreringen som kunden har gjort på fakturaen blir beholdt og blir sendt videre på flyt til regnskapsfører. Regnskapsfører vil påføre kostnadskonto og andre bokføringsmessig data. I preregistreringen har kunden fylt inn leverandørnavn og kontonummer. Foreslår at leverandørens kontonummer blir benyttet som den unike klassifiseringen av den videre behandlingen inn i regnskapssystemet. Slik at det er regnskpaskunden selv som indirekte oppretter leverandøren – men at regnskapsfører registrerer tilleggsinformasjon på leverandøren i etterkant (bizweb).

Regnskapsfører sitter å jobber i samme system med et annet brukergrensesnitt (financials?) og vil da få til behandling alle fakturaene som kunden har valgt å sende til betaling. 

Jeg har liten kjennskap til visma financials, men har vært borti 24sevenoffice og xledger sine løsninger på dette området – hvor ingen ser ut til å dekke dette behovet.

 

 

Det som jeg mener er det prinsipielt viktigste – er at regnskapskunden kan:
1) opprettholde dagens rutiner for regnskapskunden slik at han fremdeles kan motta posten ”selv” – men da i et webbasert postmottak som muliggjør effektiviseringen som EHF og tilfølgende applikasjoner tillater. Dette punktet er viktig pga:
a) regnskapskunden ønsker stabilitet i rutiner
b) regnskapskunden ønsker å være den første som mottar sin egen post

2) kan få muligheten til å betale regningene selv. Dette punktet er viktig pga.
a) Regnskapskundens opplever tilstrekkelig kontroll med daglig drift og betaling
b) Regnskapskunden vil få tilbud om reduserte regnskapskostnader ved å gå over til mer effektive løsninger (siden han selv fortsatt utfører postmottak og betaling – men ved at regnskapsbedriften kan jobbe mer effektivt uten samtidig å ta på seg flere oppgaver som medfører at totalkostnaden øker).

Dagens regnskapskunder får for tiden kun to valg:
1) gjør det på den tradisjonelle papir-metoden som ikke tjener noen.
2) eller øke regnskapskostnaden for å la regnskapsfører ta over alt i elektronisk form. (ved at effektivitetsgevinsten oppveier ikke for at regnskapsfører nå påtar seg flere oppgaver for kunden)

 

Jeg er på jakt etter den tredje valgmuligheten hvor regnskapsfører kan komme med tilbudet som beskrevet øverst i dette innlegget.

1 SVAR 1
Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Hei og takk for dine innspill. Mange spennende tanker du deler her, og ja Community er en fin kanal til dette. Vil vi etterhvert i større grad tilrette for at Community blir en kanal for håndtering av ønsker og forslag til forbedring.

Vi har flere løsninger på prosessen du beskriver, men jeg har foreløpig videresendt dine innspill til våre fageksperter, før vi kommer med en mer konkret besvarelse.

Tradisjonelt har det vært en utfordring og la regnskapskunden selv motta og betale fakturaer før de kommer til byrået, fordi en del av målgruppen kanskje mangler struktur og oppfølgingsevne, med det resultatet at oppdatert regnskap blir ferdig flere langt etter periode slutt, med ditto mye purring og masing fra regnskapsfører.  I en online verden kan man i større grad dele informasjonsstrømmen, og det blir lettere for regnskapsfører og se det samme som regnskapskunden. Hvordan flyten du beskriver fungerer i Visma er avhengig av hvilken Visma løsning man benytter. Samhandling mellom regnskapskontor og regnskapskunde (klient) blir bare viktigere og viktigere, og vi har forskjellige løsninger som dekker forskjellige behov. Som sagt så kommer vi tilbake med et mer utfyllende svar, og ser om vi har en løsning som fungerer slik du ønsker det.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"