Mijn Communities
Help

Bankkoppeling met Visma.net wijzigen

26-01-2022 09:48 (Bijgewerkt op 14-11-2023)
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 6179 Weergaven

We leggen je graag uit hoe je jouw bankkoppeling kunt wijzigen. Daarnaast leggen we specifiek voor klanten van de Rabobank uit hoe het overstappen van de RIB Pro-koppeling naar de nieuwe Premium-koppeling werkt.

 

  1. Bankkoppeling overzetten naar een ander Visma-product
  2. Hoe vind ik mijn serienummer zodat ik me kan aanmelden voor de bankkoppeling?
  3. Overstappen van Rabobank (RIB Pro) naar Premium
  4. E-mailadres wijzigen
  5. Mogelijke wijzigingen
  6. Een bestaande bankkoppeling wijzigen

1. Bankkoppeling overzetten naar een ander Visma-product

Wanneer je van een ander Visma-product overstapt naar Visma.net, kun je zelf de bankkoppeling omzetten. Kijk hieronder welke stappen je voor jouw bankkoppeling moet volgen.

 

Heb je een bankkoppeling bij ABN AMRO of ben je aangemeld via je accountant? Neem in dat geval contact op met Visma Klantenservice.

 

Hoe vind ik mijn serienummer zodat ik me kan aanmelden voor de bankkoppeling?

Wil je gebruikmaken van een directe bankkoppeling? Bij het aanmelden van je bankrekeningen bij je bank, wordt gevraagd om het contract/administratie- of serienummer. Dit kun je in Visma.net op de volgende manier opzoeken:

  • Log in in Visma.net en kies de tab Autopay
  • Ga naar het onderdeel Administration
  • Klik op de knop Nieuwe Bankkoppeling
  • Als je hierna de bank selecteert wordt in het blauwe veld aan de rechterkant het Klantnummer (serienummer) getoond

  • Let op: voor ABN AMRO gebruik je niet het Customer ID maar het volgende serienummer voor je registratie:
    • Open Visma.net Admin (vanuit Visma homepage)
    • Open de tab Bedrijven
    • Het KvK-nummer staat in de regel van het bedrijf
    • Gebruik dit nummer voorafgegaan door “NL”; bijvoorbeeld NL25052016

 

Stappenplan voor ING en Triodos

  1. Geef in je omgeving voor internetbankieren aan dat je de bankkoppeling wil wijzigen. Je wordt doorgestuurd naar de aanmeldpagina waar je je huidige licentiegegevens ziet staan.
  2. Bij de melding 'Ik heb nog een andere licentie die ik voor deze bankkoppeling wil gebruiken' zet je het vinkje aan en klik je op Volgende.
  3. Vervolgens geef je het serienummer (zie de uitleg hierboven) op van het Visma-product waarvoor de bankkoppeling moet worden geactiveerd.
  4. Controleer de gegevens en bevestig de nieuwe bankkoppeling door Ja te selecteren.
  5. Als de gegevens kloppen, dan kun je op de volgende pagina in het overzicht met de rekeningen per rekening aangeven aan welke licentie deze moet zijn gekoppeld. Hier kies je dus bij alle rekeningen de nieuwe licentie.
  6. Hierna bevestig je de contactgegevens en word je teruggestuurd naar je bank om de wijziging te bevestigen. De omzetting gaat per direct in.

Stappenplan Rabobank Premium en bunq

  1. Ga naar https://register.ebanking.vismasoftware.nl
  2. Kies de bank waarvoor je rekeningen wilt aanmelden. Je wordt vervolgens doorverwezen naar de door jou gekozen bank. Daar geef je, als eigenaar van de rekening(en), toestemming om deze te gebruiken voor de directe bankkoppeling.
  3. Bij de melding 'Ik heb een licentie die ik voor deze bankkoppeling wil gebruiken' zet je het vinkje aan en klik je op Volgende.
  4. Vervolgens geef je het serienummer (zie de uitleg hierboven) op van het Visma-product waarvoor de bankkoppeling moet worden geactiveerd.
  5. Controleer de gegevens en bevestig de nieuwe bankkoppeling met Bevestigen.
  6. Je rekeningen zijn aangemeld voor de directe bankkoppeling. Je ontvangt een mail ter beveiliging. De omzetting gaat per direct in.

3. Overstappen van Rabobank (RIB Pro) naar Premium

Heb je al een actieve bankkoppeling voor de Rabobank met Visma.net? Dan heb je waarschijnlijk bericht ontvangen van de Rabobank dat u gebruik kunt gaan maken van de Premium-bankkoppeling. Deze nieuwe koppeling voldoet aan de PSD2-richtlijnen en is, naast de RIB Pro-omgeving, ook geschikt voor andere zakelijke Rabobank-producten.

De nieuwe koppeling hanteert geen bankafschriften meer, maar importeert losse afschriftregels. Dit zorgt ervoor dat er meerdere keren per dag afschriftregels kunnen worden opgehaald. Meer informatie hierover lees je bij de Rabobank.

Je bankkoppeling overzetten naar de Premium-bankkoppeling

Stap 1: 

Meld je eerst aan voor de nieuwe Premium-bankkoppeling van de Rabobank. Op de pagina van de Rabobank worden de stappen voor de aanmelding verder uitgelegd. Start hier de aanmeldprocedure

 

Let erop dat de aanmelding moet worden bevestigd met de Random Reader. Na voltooiing van de aanmelding, zullen de afschriftregels die plaatsvinden vanaf de aanmelding, vrijwel direct opgehaald kunnen worden in Visma.net. Voor de betaal- en incasso-opdrachten moet het venster 'Vrijgeven' in je bankomgeving worden getoond. Dit venster kan bij de eerste verzending van een betaal- of incasso-opdracht maximaal twee werkdagen later beschikbaar komen.

Stap 2: 

Deze stap kun je direct na de voorgaande uitvoeren. Op die manier kun je je bankkoppeling het snelst overzetten.

 

De Rabobank RIB Pro-koppeling bevat een knop om alle rekeningen in een keer te ontkoppelen. Na het ondertekenen wordt de opzegging direct verwerkt. Wij zorgen ervoor dat er geen dubbele transacties kunnen binnenkomen. Dus ook als er wat tijd tussen stap 1 en 2 zit, garanderen wij de aansluiting.

4. E-mailadres wijzigen

Je ontvangt bericht wanneer wijzigingen in de registratie van je bankrekening(en) bij de directe bankkoppeling zijn voltooid. Het kan ook zijn dat je als accountant dit bericht ontvangt voor één van je cliënten, of dat iemand anders binnen je bedrijf één van onderstaande wijzigingen heeft doorgevoerd.

 

Wil je je e-mailadres wijzigen? Neem dan contact op met Visma Klantenservice via 020 - 3552930 of klantenservice@visma.com.

5. Mogelijke wijzigingen

ABN AMRO

  • Wat kan er zijn gewijzigd?
    • Er is / zijn één of meerdere rekening(en) opgezegd
    • Er is / zijn één of meerdere rekening(en) aangemeld
  • Wat kun je doen als de wijziging niet juist is?
    • Koppel de rekening(en) opnieuw om de opzegging ongedaan te maken. Dit kan door het onderstaande gegevens te mailen naar Visma Klantenservice
      • Serienummer *
      • Bedrijfsnaam
      • Naam contactpersoon en e-mailadres
      • Bankrekeningnummer

* Let op: voor de koppeling met de ABN AMRO gebruik je niet het serienummer maar NL + <KvK-nummer> 

Rabobank - ING - bunq - Triodos

  • Wat kan er zijn gewijzigd?
    • Er is / zijn één of meerdere rekening(en) opgezegd
    • Er is / zijn één of meerdere rekening(en) aangemeld
    • Er is een vinkje aan- of uitgezet voor één van de volgende opties:
      • Transacties
      • Betalingen
      • Incasso (niet van toepassing voor bunq)
  • Wat kun je doen als de wijziging niet juist is?
    • Rabobank - ING - Triodos: Maak de wijziging ongedaan door het registratieproces opnieuw te doorlopen vanuit je internetbankieren-omgeving.
    • bunq: Maak de wijziging vanuit uw bunq-app ongedaan.

 

6. Een bestaande bankkoppeling wijzigen

Het kan ook zijn dat je een wijziging moet maken omdat je de bankkoppeling naar een ander bedrijf moet overzetten of omdat je bijvoorbeeld naast afschriften en betalingen nu ook incasso’s via de bankkoppeling wilt verwerken.

 

Voor deze scenario’s kun je onderstaande stappen volgen.

 

Heb je een bankkoppeling bij ABN AMRO of ben je aangemeld via je accountant? Neem in dat geval contact op met Visma Klantenservice.

 

Stappenplan voor ING en Triodos

  1. Geef in je omgeving voor internetbankieren aan dat je de bankkoppeling wil wijzigen. Je wordt doorgestuurd naar de aanmeldpagina waar je je huidige licentiegegevens ziet staan.
  2. Bij de melding 'Ik heb nog een andere licentie die ik voor deze bankkoppeling wil gebruiken' zet je het vinkje NIET aan, kies bij ‘De aan te melden rekeningen moeten worden gekoppeld aan de hierboven genoemde licentie(s):’ voor JA en klikt op Volgende.
  3. Nu krijg je een overzicht (Rekeningen Onderhouden) met aangemelde bankrekeningen te zien waarbij zichtbaar is welke bankrekeningen aan welke bedrijven zijn gekoppeld en welke transactietypen (mutaties, betalingen en/of incasso) daarvoor zijn aangemeld. Indien je een rekening aan een ander bedrijf wil koppelen wijs je in de kolom Onderneming het juiste bedrijf aan.
  4. Controleer de gegevens en kies voor Volgende
  5. In het scherm Contactgegevens en akkoordverklaring markeer je nogmaals het vinkje bij ‘Ik ga akkoord met bovenstaande voorwaarden’ en kies je voor de knop Bevestigen om aan te geven dat je akkoord gaat met de wijziging.
  6. In het laatste scherm kies je voor ‘Bewaren en terug naar de bank’. Hierna word je teruggestuurd naar je bank om de wijziging te bevestigen. De omzetting gaat per direct in.

Stappenplan Rabobank Premium en bunq

  1. Ga naar https://register.ebanking.vismasoftware.nl
  2. Kies de bank waarvoor je rekeningen wil aanmelden. Je wordt vervolgens doorverwezen naar de door jou gekozen bank. Daar geef je, als eigenaar van de rekening(en), toestemming om deze te gebruiken voor de directe bankkoppeling. 
  3. Bij de melding 'Ik heb nog een andere licentie die ik voor deze bankkoppeling wil gebruiken' zet je het vinkje NIET aan, je kiest bij ‘De aan te melden rekeningen moeten worden gekoppeld aan de hierboven genoemde licentie(s):’ voor JA en klikt op Volgende.
  4. Nu krijg je een overzicht (Overzicht Rekeningen) met aangemelde bankrekeningen te zien waarbij zichtbaar is welke bankrekeningen aan welke bedrijven zijn gekoppeld en welke transactietypen (mutaties, betalingen en/of incasso) daarvoor zijn aangemeld. Indien je een rekening aan een ander bedrijf wil koppelen wijs je in de kolom Onderneming het juiste bedrijf aan.
  5. Controleer de gegevens en kies voor Volgende
  6. In het scherm Contactgegevens en akkoordverklaring markeer je nogmaals het vinkje bij ‘Ik ga akkoord met bovenstaande voorwaarden’ en kies je voor de knop Bevestigen om aan te geven dat je akkoord gaat met de wijziging.
  7. In het laatste scherm kies je voor ‘Bewaren en terug naar de bank’. Hierna word je teruggestuurd naar je bank om de wijziging te bevestigen. De omzetting gaat per direct in.

Heb u nog vragen?

Als je nog onbeantwoorde vragen heeft, neem dan contact op met Visma Klantenservice via 020-3552930 of e-mail: klantenservice@visma.com.