Mijn Communities
Help

Hoe kan ik een nieuw boekjaar aanmaken?

03-12-2018 15:19 (Bijgewerkt op 16-10-2023)
  • 2 Antwoorden
  • 2 kudos
  • 6089 Weergaven

Vraag

 Hoe maak ik een nieuw boekjaar aan in Visma.net en kan dat op elk gewenst moment?

Antwoord

 Een nieuw boekjaar kan in Visma.net op elk gewenst moment worden aangemaakt. In het lopende boekjaar kunt u gewoon blijven werken en wanneer er transacties gedaan worden die het resultaat beïnvloeden zal dit direct op de grootboekrekening Ingehouden winst zichtbaar zijn in de eerste periode van het nieuwe boekjaar.

Voorbereiding

Gedurende het boekjaar is het resultaat in de rapportages op de speciale grootboekrekening Resultaat boekjaar te zien. Het saldo van deze rekening zal in de eerste periode van het nieuwe boekjaar zichtbaar zijn op de grootboekrekening Ingehouden winst.

Let op: dit betreft geen fysieke journaaltransactie die als zodanig op de grootboekkaart zichtbaar is. 
Voordat u het nieuwe boekjaar toevoegt is het goed om te controleren welke grootboekrekeningen hiervoor zijn vastgelegd:

  1. Open het venster Voorkeuren grootboek (via het zoekvenster)
  2. Controleer de rekening in het veld Rek. resultaat boekjaar 
  3. Controleer de rekening in het veld Rek. ingehouden winst 

2018-12-03 15_15_30-Voorkeuren grootboek.png

Nieuw boekjaar aanmaken

  1. Open het venster Perioden (via het zoekvenster)
  2. Kies Toevoegen (Ctrl+Ins)
  3. Het nieuwe boekjaar zal automatisch worden voorgesteld 
  4. Klik op de knop Perioden aanmaken om alle perioden voor het boekjaar te genereren
  5. Optioneel: maak de periodes inactief door de optie Actief te demarkeren; hiermee voorkomt u dat de perioden direct al beschikbaar zijn.
  6. Kies Bewaren (Ctrl+S)

2018-12-03 15_14_19-Perioden.png

Eindejaarsverwerking

Opmerkingen
Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***
door Rolf Bloemendaal

Als men ook aparte nummerreeksen per boekjaar wil gebruiken, voor bijvoorbeeld in- en verkoopfacturen, dan het onderstaande uitvoeren:

 

  1. Ga in het zoekscherm naar Nummerreeksen (onder Configuratie)
  2. Kies voor de inkoopfacturen voor nummering APBILL
    voor de verkoopfacturen voor AR Invoice
  3. Voeg een nummerreeks toe met als ingangsdatum 1-1-2019
door sanderdercksen

Bedankt voor deze nuttige toevoeging Rolf!