Mijn Communities
Help

Valutakoersen automatisch importeren

16-11-2021 15:40 (Bijgewerkt op 04-09-2023)
  • 7 Antwoorden
  • 3 kudos
  • 1311 Weergaven

In Visma.net ERP is het mogelijk om met verschillende valuta's te werken. De koersen voor deze valuta's kunnen handmatig worden vastgelegd (op dagbasis), maar kunnen ook automatisch ingelezen worden*. Afhankelijk van de instelling Importfrequentie worden koersen per dag geregistreerd, een koers per week of een koers per maand. 

 

Let op: koersen worden alleen opgehaald wanneer een transactie gedaan wordt op een datum waarop nog geen koersinformatie bekend was in het venster Valutakoersen. In het venster Valutakoersen zult u deze geen koersen tegenkomen op dagen waarop geen enkele transactie is geregistreerd, ook al gebruikt u de instelling Dagelijks.

 

* Koersen worden opgehaald via de Bank of Finland (dagelijks rond 16:00)

Koersen automatisch bijwerken

  • Ga naar het venster Voorkeuren valuta
  • Markeer de optie Valutakoersen automatisch importeren
  • Selecteer de koersoort waarin de koersen opgeslagen worden
  • Selecteer de frequentie (Dagelijks, Wekelijks, Maandelijks)
sanderdercksen_0-1637073289914.png

 

Opmerkingen
door Roland van Belle - Consolit

Hoi Sander,

 

Dit is zeker bruikbaar. Wat is de bron van deze import? Gaat dit via een API?

Johan Pijnenburg
CONTRIBUTOR *
door Johan Pijnenburg

Onze accountant vraagt ook wat de bron van de wisselkoers is. Waar wordt de koers opgehaald?

door sanderdercksen

@Johan Pijnenburg Dat is de Danske bank van Finland (dagelijks om 16:00)

NicoleK
CONTRIBUTOR *
door NicoleK

Hi @Sander , onze koppeling leest helaas niet elke dag een koers in. Ik heb elke maand op de laatste dag een SPOT koers nodig, omdat wij een volledige ponden administratie moeten omrekenen zodat we in Euro's kunnen consolideren. Zelfs na het maken van een transactie met transactiedatum 30-06, wordt er nog geen koers toegevoegd op 30-06. Heb je hier een verklaring of tips voor? Groeten Nicole

door sanderdercksen

@NicoleK Voor alle zekerheid zou ik ten eerste controleren of de instelling Valutakoersen automatisch importeren inderdaad staat gemarkeerd. Daarnaast ben ik even benieuwd wat voor soort transactie is ingevoerd met valuta Ponden? Is in deze transactie wel een valutakoers zichtbaar?

NicoleK
CONTRIBUTOR *
door NicoleK

@sanderdercksen thanks voor je snelle reactie! Ja de instellingen staan helemaal op SPOT, automatisch & dagelijks.

Ik heb op 5 juli een journaaltransactie gemaakt van 1 pond, met transactiedatum 30-06. Wel met de spot koers die als laatste beschikbaar was op dat moment (29-06). Die 1 pond hoeft niet per se omgerekend worden, maar ik had gehoopt dat deze journaalpost wel de koppeling zou triggeren om de eerstvolgende dag alsnog een koers in te geven voor 30-06... Ik heb inmiddels manueel een koers toegevoegd dus ik ben voor vandaag ok, maar ik wil heel graag begrijpen waarom de koppeling soms gewoon niets invoert. 

door sanderdercksen

@NicoleK het is denk ik goed om hiervoor een supportticket aan te maken bij jullie implementatiepartner om dit uit te zoeken. 

Medewerkers