Mijn Communities
Help

Veelgestelde vragen (en antwoorden) over de nieuwe betaalservice

06-09-2022 16:43 (Bijgewerkt op 27-09-2022)
  • 15 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 2876 Weergaven

Veelgestelde vragen over de nieuwe betaalservice

Wat zijn de voordelen van de nieuwe betaalservice?

De nieuwe betaalservice bevat een aantal handige mogelijkheden zoals:

  • Facturen hoeven vooraf niet meer gemarkeerd te worden. Alle facturen die in aanmerking komen voor betaling zijn standaard geselecteerd.
  • Facturen worden geselecteerd op basis van de betaaldatum. Dit is standaard de datum van vandaag. Uiteraard kunt u dit wijzigen.
  • Kies voor alle facturen die op dezelfde betaaldatum uitgevoerd moeten worden een vaste betaaldatum.
  • Zie in één oogopslag welke facturen van een bepaalde crediteur in de betaalbatch worden meegenomen doordat facturen per crediteur zijn geclusterd. Sluit een bepaalde crediteur met een druk op de knop uit van de betalingen.
  • Geconstateerde problemen zijn direct zichtbaar. Bijvoorbeeld een foutieve IBAN of een te hoge debetcorrectie. Door alleen de afwijkingen te filteren (of tonen) is het eenvoudig mogelijk deze snel te corrigeren of demarkeren.
  • Sluit met één klik alle crediteuren met een negatief saldo uit van de betaalopdracht.
  • Pas de kolomindeling eenvoudig aan door kolommen aan of uit te zetten of de volgorde hiervan te wijzigen. Per gebruiker wordt de laatst gekozen instelling bewaard.
  • Facturen zijn standaard zichtbaar ongeacht de betaalrekening waaraan ze gekoppeld zijn. Maak in één keer betaalbatches aan voor meerdere betaalrekeningen. Natuurlijk is het nog wel mogelijk om een filter te zetten op één specifieke betaalrekening. 
  • Geef aan hoeveel regels er op één pagina getoond moeten worden zodat u minder vaak naar een volgende pagina hoeft te navigeren.

2. Hoe stap ik over naar de nieuwe betaalservice?

Wanneer u voor 3 oktober overstapt op de nieuwe betaalservice gaat dit als volgt. 

  •  
  • Selecteer in het venster Voorkeuren Crediteuren de optie Nieuw betaalproces.sanderdercksen_0-1662475061185.png
  • Koppel vervolgens voor alle gebruikers van de nieuwe betaalservice een van de twee volgende rollen:
    • Payment processor - Heeft rechten om betalingen te verwerken 
    • Payment viewer - Heeft alleen-lezenrechten in het venster

Zodra de functionaliteit is geactiveerd, en de nieuwe rollen aan de gebruikers zijn toegewezen, is de nieuwe betaalservice direct beschikbaar.


Overstappen na 3 oktober 2022

Wanneer u na 3 oktober overstapt, maakt u standaard gebruik van de nieuwe betaalservice. U hoeft dit dus niet meer zelf te wijzigen. Om toegang te krijgen tot de nieuwe betaalservice dient u nog wel voor alle gebruikers een van de twee volgende nieuwe rollen toe te wijzen:

  • Payment processor - Heeft rechten om betalingen te verwerken met de nieuwe betaalservice
  • Payment viewer - Heeft alleen-lezenrechten in de nieuwe betaalservice

Zodra de nieuwe rollen aan de gebruikers zijn toegewezen, is de nieuwe betaalservice direct beschikbaar.

3. Zijn er kosten verbonden aan de nieuwe betaalservice?

Aan de nieuwe betaalservice zijn geen extra kosten verbonden.

4. Ik krijg de melding Toegang geweigerd als ik het venster Betalingen verwerken wil openen

Om gebruik te kunnen maken van het nieuwe Betalingen Verwerken scherm is het in ieder geval nodig dat u de Payment Processor toegangsrol hebt in Visma.net Admin.


Is dit het al het geval? Controleer dan of uw cookies zijn ingeschakeld voor Visma.net, deze zijn nodig om goed met het nieuwe Betalingen Verwerken scherm te kunnen werken.


De stappen om cookies toe te staan verschillen per browser, hieronder treft u aanvullende informatie aan over de meest voorkomende browsers:


  • Chrome
    Open deze website en navigeer naar de kop Je cookie-instellingen wijzigen en vervolgens Cookies voor een specifieke site toestaan of blokkeren. Als hierom gevraagd wordt voegt u de website finance.visma.net toe en markeert u hierbij de optie ‘Cookies van derden toestaan’.

  • Firefox
    Voor Firefox kunt u de stappen terugvinden op de volgende website onder de kop Enable third-party cookies for specific sites. Ook hier voegt u de website finance.visma.net toe op het moment dat u hierom gevraagd wordt.

  • Edge
    In Microsoft Edge is het met deze stappen mogelijk om cookies toe te staan voor een specifieke website.

  • Safari
    Voor Safari zijn de stappen op de volgende pagina terug te vinden.

Herstart na het wijzigen van de instellingen uw browser opnieuw op en probeer het nogmaals.

5. Waarom ontstaat er een rekening courant boeking bij het uitvoeren van een betalingsopdracht? 

Wanneer de vestiging van de bank-/kasrekening afwijkt van de vestiging van de inkoopfactuur, dan ontstaat bij het betalen ervan automatisch een rekening courant boeking. Dit ligt niet aan de betaalservice, maar is op voorhand al bepaald bij het boeken van de inkoopfactuur.

6. Waarom kan ik geen gebruik meer maken van de geavanceerde betaalverwerking?

U maakt gebruik van de geavanceerde betaalverwerking wanneer het betaalproces in meerdere stappen uitgevoerd moet worden i.v.m. functiescheiding. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer persoon A de inkoopfacturen klaar voor de betaling en persoon B de betaalbatch aanmaakt.


In de nieuwe betaalservice kunt u hiervoor gebruikmaken van het goedkeuren van betaalbatches in AutoPay. Zo behoudt u de extra stap in het betaalproces. Hier leest u meer over de werking van het goedkeuren van betaalbatches.

7. Wat moet ik doen als ik de melding 'Ontbrekende bankkoppeling' (voor AutoPay) krijg?

Wanneer u al met de oude betaalservice heeft gewerkt, zou de bankkoppeling voor AutoPay moeten bestaan. U kunt dit controleren in het onderdeel AutoPay onder de tab Administratie.

 

Wanneer de bankkoppeling inderdaad al bestaat, kan het in sommige gevallen voorkomen dat de verbinding van de bank-/kasrekening met AutoPay opnieuw gemaakt moet worden.

 

Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • Open het venster Bank-/Kasrekeningen en selecteer de betreffende bankrekening (let op: dit is meestal de betalingen onderweg rekening)
  • Verwijder de waarde in het veld IBAN en kies Opslaan
  • Vul de IBAN opnieuw in en kies Opslaan. Bovenin het venster moet de tekst AutoPay geactiveerd verschijnen.

Hierna zal de melding verholpen zijn


Staat uw vraag er niet bij? 

Neem dan contact op met uw implementatiepartner, neem contact met ons op via dit formulier of bel ons 020 - 355 29 10 (Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur -17.30 uur).

 

Opmerkingen
sylvia lentjes
CONTRIBUTOR *
door sylvia lentjes

Hoi,

 

Ik heb zojuist de eerste keer betalingen gedaan via de nieuwe methode.

Het gaat op zich heel er goed en snel maar, kan ik nu de facturen niet meer openen wanneer ik de betalingen doe?

Op de "oude" manier kon je de facturen openen om even wat na te kijken ofzo.

 

Groetjes Sylvia

door sanderdercksen

Zowel in de oude- als de nieuwe-betaalservice kun je de inkoopfactuur openen door op het referentienummer te klikken.

Bedoel je wellicht iets anders met 'openen'?

 

 

sylvia lentjes
CONTRIBUTOR *
door sylvia lentjes

Hoi Sander,

Ik kan het referentienummer niet selecteren. Deze is grijs. 

Wat doe ik fout? Of moet ik support hiervoor even bellen dat ze meekijken?

Groetjes Sylvia

door sanderdercksen

Dat is inderdaad vreemd. Ik voeg voor alle zekerheid nog een afbeelding bij om te laten zien waar ik kan klikken. Hebben we het inderdaad over hetzelfde veld?

Anders is het inderdaad goed om even support mee te laten kijken.

 

Afbeelding:

sanderdercksen_0-1663240283317.png

 

 

henryspronk
CONTRIBUTOR **
door henryspronk

Hallo Sander,

 

We willen graag de facturen uit een betaalbatch als afzonderlijke regels op onze bankafschriften terug zien. We hebben hiervoor in Visma.net Autopay de optie “batch-boeking” op “uitschakelen” gezet. We zien binnen ons ING telebankieren omgeving de betaling toch als een batch betaling terug in plaats van individuele afschriftregels. Dienen nog andere instelling in Visma.net of de ING telebankieren omgeving aangepast worden?

 

Groet henry

door sanderdercksen

Hoi Henry, 

Als ik goed ben geinformeerd ondersteund ING niet de uitgeschakelde "Batch-boeking". Deze optie is weliswaar aanwezig in Autopay omdat sommige andere banken dit wel ondersteunen. 

henryspronk
CONTRIBUTOR **
door henryspronk

Hoi Sander,

Ik heb zojuist van ING begrepen dat deze functionaliteit niet beschikbaar is en dat het ook niet in de lijn van de verwachtingen ligt dat dit binnen enkele jaren wel beschikbaar zal worden. Van welke banken is bekend dat dit wel technisch mogelijk is?

 

Groet henry

door sanderdercksen

Kun je aangeven waarom je graag zou willen werken met afzonderlijke regels op het bankafschrift? In principe boekt Visma.net bij het betalen direct al af naar de Betalingen onderweg en hoef je in het afschrift alleen nog deze batch af te boeken naar deze Betalingen onderweg rekening. 

henryspronk
CONTRIBUTOR **
door henryspronk

Mijn vader en broer (we zijn een familiebedrijf) vinden het prettig om door middel van de bij- en afschrijvingen op de bank de financiën te kunnen volgen. Bij de verwerking van een batchbetaling valt de informatie op leverancier/factuur niveau weg. Uiteraard kan dit inzicht gegeven worden aan de hand van rapportages en analyses in Visma. Zij zijn nu gewend om de bankieren app te volgen. Voor mijn vader zal het gebruik van Visma een belemmering vormen omdat hij beperkt digitaal vaardig is. Daarom onderzoek ik de mogelijkheden om gebruik te kunnen maken van de automatiseringskansen en tegelijk het detailniveau van de afschriftregels te behouden.

Danielle Schermer
CONTRIBUTOR *
door Danielle Schermer

Hallo,
Wij hebben meerdere bankrekeningen en - passen van de Rabobank. Vorige maand heb ik voor één van de bankpassen de Rabobank Premium bankkoppeling geactiveerd. Nu heb ik  voor een andere bankrekening via de nieuwe betaalmethode een betaalbatch gemaakt. Via Autopay heb ik het SEPA-bestand gedownload en in de bank geïmporteerd. Nu wil ik in de Rabobank de betaling ondertekenen en daar komt de batch niet te staan. 
In Autopay staat er bij bankoppelingen geen saldo bij deze bankrekening, terwijl dit bij de andere bankrekeningen wel staat. 
Moet ik voor deze bankpas ook de Rabobank Premium bankkoppeling activeren om de betaling te kunnen ondertekenen? 

Groeten,
Daniëlle

door sanderdercksen

Hoi @Danielle Schermer 

Het activeren van een premium bankkoppeling is inderdaad per rekening. Wanneer je voor deze andere bankrekening ook gebruik wilt kunnen maken van een directe koppeling naar de Rabobank zul je deze inderdaad moeten activeren.

Het inlezen van een SEPA bestand zou uiteraard ook mogelijk moeten zijn. Ik begrijp dat het importeren van dit bestand wel gelukt is, maar dat je de batch vervolgens niet in de Rabobank ziet staan? Ik zou verwachten dat bij het importeren dan al een foutmelding getoond zou worden waardoor het importeren niet lukt. 

Danielle Schermer
CONTRIBUTOR *
door Danielle Schermer

Hallo @sanderdercksen 
Ik zie de batch wel staat bij 'opdrachtbestanden importeren', maar vervolgens als ik deze wil tekenen bij 'betalingen ondertekenen' wordt de batch niet weergegeven.

door Elbert Dannenberg

Danielle, als ik het zo lees zijn de rechten in de Rabobank account niet goed. Log maar eens in met de beheerders pas, dan zie ze waarschijnlijk wel. 

Als het totaal bedrag van de Batch groter is dan je gemachtigd bent dan zie de batch vaak ook niet de Rabobank.

rhunting
CONTRIBUTOR *
door rhunting

Wij merken dat sinds de invoering van het nieuwe betaalproces tijdens het selecteren van te betalen facturen er ineens en zonder verklaring de selectie wordt opgeheven en ineens toch weer alles geselecteerd wordt. Heel hinderlijk om soms een betaling 2 of 3 keer over te moeten doen en het dus instabiel is. Hebben meer gebruikers hier last van?
Daarnaast als je switched van tabelinstelling/tabelweergave se geselcteerde kolommen verspringen of veranderen van zichtbaar/onzichtbaar.

Daarnaast kon je eerder een deel selectie doen en later nog andere inkoopfacturen toevoegen aan dezelfde betaling. Dit is nu niet meer mogelijk, komt dit nog terug?

door sanderdercksen

Beste @rhunting ik herken deze zaken niet in de nieuwe betaalservice. Ik zou je willen adviseren om deze punten even af te stemmen met support, zodat ze wellicht even kunnen meekijken wat dit kan veroorzaken.