Mine produkter
Hjælp

CPR-validering i Visma Løn

05-04-2018 18:15 (Senest opdateret 03-02-2023)
  • 0 Svar
  • 0 ros
  • 1281 Visninger

Validering af CPR-numre

Det er nu muligt at få valideret nye medarbejderes CPR-numre, når de oprettes i Visma Løn. Selve valideringen sker, når man taster CPR-nummeret og tabulerer ud af feltet. Vær opmærksom på, at oplysninger kun må hentes i CPR-registret, hvis der er en arbejdsbetinget grund til det.

 

Hvis CPR-nummeret er validt, og der ikke er forbud mod at vise navn og adresse, så vil navn- og adresseoplysninger hentes ind i systemet fra CPR-registret. Det kan naturligvis overskrives med f.eks. en anden adresse, eller man kan slettet et mellemnavn, hvis medarbejderen ikke ønsker at anvende det.

 

Hvis CPR-nummeret ikke kan valideres, vises der en pop-up med info om, at CPR-nr. ikke kan valideres, og det vil blive rødt. Eksempel på validering ved konstrueret CPR-nummer ses herunder. Samme besked vil ses, hvis man taster CPR-nummer på en medarbejder med adresse i udlandet.

løn_bill1.PNG

 

 

 

 

 

 

OBS

Hvis du gentagne gange oplever at få beskeden 'CPR-nr. kan ikke valideres', kan det være fordi du skal rydde op i den PCs midlertidige filer ved at rydde/cleare cachen.

Dette kan ske både i Internet Explorer og i Chrome.

 

Hvis man indtaster et CPR-nummer på en medarbejder med beskyttet adresse eller på en afdød, vil man ikke få oplyst den præcise årsag til, at vi ikke kan hente navn og adresse. I stedet vil man få nedenstående besked, og man skal så taste navn og adresse manuelt.

 

løn_bill2.PNG

 

 

 

 

 

 

Decentral registrering

Valideringen gælder også ved oprettelse via decentral indlæsning.

 

Under ’Vis job’ vil der komme en ny linje, der hedder ’Validering af CPR-nr’.

Indtaster navn i den decentrale fil, og stemmer det ikke overens med det, der står i CPR-registret, så er det oplysningerne fra CPR, der indlæses, og man vil få en besked magen til den øverste linje i billedet herunder.

løn_bill3.PNG

 

 

 

Hvis vi ikke kan hente navn og adresse fra CPR-registret vil medarbejderen blive oprettet med de oplysninger, der er i den decentrale fil, og man fil få en besked magen til linje 2 i billedet herunder.

 

Mit.dk

Hvis CPR-nummer ikke kan valideres eller er konstrueret (med 9991 eller 9992 som de 4 sidste cifre), kan man ikke være tilmeldt mit.dk

Bidragydere
Fremhævet tråd
Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.