Mine produkter
Hjælp

Indstillinger og momsperioder ved forlænget, eller forkortet regnskabsår.

22-05-2014 24:00
  • 0 Svar
  • 0 ros
  • 473 Visninger
I Mamut kan du forlænge eller forkorte dit regnskabsår, men du skal ændre indstillingerne for regnskabsåret- inden du fører det første bilag. Har du allerede ført bilag, skal du oprette en ny firmadatabase og kopiere information fra den gamle. Da får du mulighed for at sætte de rigtige indstillinger- fra begyndelsen.

Sådan gør du:

 

  1. Klik på Filer - Ny Firmadatabase.
  2. Skriv navnet på den nye database i Alias.
  3. Sæt prik i Kopier information fra en eksisterende firmadatabase.
  4. Klik på Næste.
  5. I Nyt firma baseret på et eksisterende vælger du databasen du ønsker at kopier data fra.
  6. Sæt flueben ved de registre du ønsker at kopierer til den nye database. NB! Der skal IKKE være flueben ved Regnskab.
  7. Klik på Fuldfør.
  8. Nu bliver Regnskabsindstillinger for den nye database vist. Her kan du vælge de ønskede indstillinger, og klikke på OK. Hvis du har taget kontoplanen med, vil du ikke få vist dette.
  9. Du har nu mulighed for at vælge om du vil åbne hjælpefilen for den nye database. Dette gør du ved at sætte prik i Ja tak, jeg vil vide mere om hvordan jeg kan bruge min firmadatabase. Du kan også sætte prik i Nej tak, jeg vil starte firmadatabasen med det samme og klikke på Luk.

 

 

Sådan ændrer du indstillingerne for regnskabsåret:

  1. Klik på Vis - Indstillinger- Regnskab.
  2. Klik på ikonet Rediger.
  3. Vælg den ønskede startmåned fra listen ud for Første måned i regnskabsåret.Vælg eventuelt slutmåned fra listen ud for T.o.m.
  4. Vælg Antal Momsterminer og Første måned i momstermin.
  5. Klik eventuelt på Vis år, periode og konfiguration for moms for at se en oversigt over perioderne.
  6. Klik på OK og luk vinduet.