Mine områder

Sign in for at tilføje dine favoritområder
Visma SummaSummarum
annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Stine Mieritz
  • 0 Svar
  • 0 ros
  • 677 Visninger

Sikkerhedskopi kan ikke indlæses

Beskrivelse:Ved forsøg på indlæsning af sikkerhedskopi, får jeg beskeden “SummaSummarum fandt ikke en gyldig sikkerhedskopi”.

Løsning: Kontrollér, at du har valgt det medie og den mappe, hvor sikkerhedskopien er placeret. Kontrollér, at sikkerhedskopien består af to filer, “summa.bck” og “summa” eller “summa.id” (SummaSummarum 2). Hvis filerne fx har fået tilføjet tal til navnet (fx fordi du har modtaget flere sikkerhedskopier pr. e-mail), så fjern tallene.

VIGTIGT! Du må ikke fjerne endelsen “.id”. Den sikrer, at sikkerhedskopien ikke indlæses i SummaSummarum 1, som har et andet datafilformat end version 2. Jeg kan stadigvæk ikke indlæse min sikkerhedskopi

Visma SummaSummarum 3, version 3.80 og derefter, hedder filformatet nu ”mappenr_regnskabsnavn_ddmmåå_x.bck" og ”mappenr_regnskabsnavn_ddmmåå_x.ID", eks. 56_Visma Avendo 2011_220811_1

Mappenr.: Er lig det nummer, som regnskabet ligger i, i Visma SummaSummarum.

Firmanavn: Er lig det navn, som står under firmaoplysninger i regnskabet.

X: Er lig et løbe nummer fra 1 til og med 20NB!

Husk, at i SummaSummarum fra version 3.80 findes der også en SYSTEMSIKKERHEDSKOPI, og filerne hedder SummaSystemKopi_ddmmåå_x.sbck & SummaSystemKopi_ddmmåå_x.ID

Ved sikkerhedskopiering slettes poster mv.

Beskrivelse: Når jeg vil oprette en sikkerhedskopi, slettes det arbejde, jeg har lavet.

Løsning: Dette sker, hvis du vil lave en sikkerhedskopi på et medie eller et sted, som i forvejen indeholder en sikkerhedskopi, og du vælger “Gendan fra sikkerhedskopi…” i stedet for “Opret sikkerhedskopi…”.

I stedet for at oprette en sikkerhedskopi af det eksisterende regnskab, overskrives regnskabet af en ældre version, hvorfor alt der er lavet siden, bliver overskrevet. Hvis man læser, hvad der står i dialogboksen, efter man har foretaget sit valg, vil man opdage fejlen, men ellers er der en anden måde at undgå at vælge forkert:

Opret altid en sikkerhedskopi ved at anvende knappen “Opret sikkerhedskopi” i værktøjslinjen. Der er ikke nogen knap til at gendanne et regnskab, så der er ingen fare for forveksling.

Hvordan kan jeg redde posteringer uden sikkerhedskopi

Beskrivelse: Er der nogen måde hvorpå jeg kan redde mine posteringer, hvis jeg ikke har taget en sikkerhedskopi, eller jeg har kun taget én, og disketten viser sig at være defekt?

Løsning: Da alle kladdelinjer gemmes i filen “kladder.dat”, kan du formentlig redde dine finansposteringer, hvis denne fil er intakt. Gør følgende:

1. Noter hvilken mappe det defekte regnskab ligger i. Du kan se, hvilken mappe regnskabet ligger i Filer -> Egenskaber for regnskab -> Generelt -> Placering.

Kan du slet ikke åbne regnskabet, må du gennemse alle mapperne med regnskaber i Windows Stifinder.

Hvis du ikke har valgt at data skal placeres et andet sted, ligger regnskabsmapperne i den mappe, hvor du har installeret Visma SummaSummarum. Hvert regnskab har sin egen nummererede mappe. Mapperne “-1″ og “0″ behøver du ikke kigge i. Det er de medfølgende eksempelregnskaber. Du finder navnet på regnskabet i filen “regnskab.dat”, som åbnes i programmet Notesblok.
  2. Opret et nyt regnskab.
  3. Notér hvilken mappe det ligger i (se pkt. 1).
  4. Luk Visma SummaSummarum.
  5. Kopier filen kladder.dat fra mappen med dit defekte regnskab til mappen med det nye regnskab og omdøb den til “kladde.dat”.
  6. Åbn regnskabet i Visma SummaSummarum. Alle kladdelinjer er nu indlæst i kladden og klar til at bogføre.