Minun alueeni
Apu
Maarit V
CONTRIBUTOR **

Fivaldin kehittäminen

tekijä Maarit V

Kuuntelin Tili- ja Veropäivien lomassa Fivaldin esittelijän kehuja. Hän kertoi auliisti, miten Fivaldia kehitetään jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Tähän kohtaan pari isoa muttaa: miksi ei ole mahdollista tallentaa konekielisen tiliotteen liitteeksi kuitteja? Tai tavallisen pk-viennin liitteeksi pdf-tiedostoja? Täysin paperittoman kirjanpidon tekeminen on mahdotonta nykyisellään, kun tositteiden liitteeksi ei saa dokumentteja.

Toinen asia, mikä on minusta ongelma: urheiluseuroilla on usein monta vastuuhenkilöä, jotka kukin hyväksyvät oman jaostonsa laskut. Seurat elävät kädestä suuhun, ja usean käyttäjätunnuksen hankinta on aivan liian kallista. Fivaldi palvelisi tilitoimistoa ja asiakasta paljon paremmin, jos ostolaskujen kierrätystunnus olisi maksuton, tai vain ensimmäisestä tunnuksesta maksettaisiin, ja muut olisivat maksuttomia. Maksuton saisi olla myös raporttien selailu, sillä tätä kautta voisi moni asiakas innostua ottamaan maksullisia palveluja käyttöönkin.

10 VASTAUSTA10
Accepted solution
KajBre
CHAMPION *

tekijä KajBre

Hei!

Kun tiliote on tiliöity ja siirretty kirjanpitoon, niin voihan tiliotetositteille lisätä liitteen kirjanpitosovelluksen kautta.

Tämä vaatii tosin sitten kirjanpitäjän oikeudet ko. yritykseen,

/Kaj B.

Maarit V
CONTRIBUTOR **

tekijä Maarit V

Hirvittävän hidasta. Kun saisi siihen tiliotteen kylkeen suoraan tempaista kuitin, helpottaisi elämää.

KajBre
CHAMPION *

tekijä KajBre

Maarit,

olet kyllä ihan oikeassa. Jos halutaan päästä täysin "sähköiseen" järjestelmään, tuossa liitteen lisääminen aiheuttaa tavallaan kaksinkertaisen työmäärän.

Joissakin järjestelmissä tuo liitteen lisäys onnistuu kyllä tiliotteelle, toivottavasti joskus FIvaldissakin!

Itse toimin niin, että skannaan paperiset ostolaskut, käteiskuitit sekä luottokorttilaskut ostolaskujen kierrätyksen kautta, jolloin tosite jää arkistoon talteen.

Mutta minulla  toiminimiyrittäjänä on myös yksityispankkitili sekä yksityinen luottokortti, joten en maksa suoraan yrityksen pankkitililtä vaan yksityistileiltä, joten nuo maksut eivät näy oman yritykseni pankkitilillä. Sittenhän joudun kuitenkin nuo erikseen kuittamaan maksetuksi (siis käteiskuitit ja luottokorttimaksut).

Varsinaiset paperiset ostolaskut maksan normaalisti Fivaldin maksatusrutiineilla.

Tämäkin on aika kömpeloä toimintaa, mutta minulla ostolasku- ja kuittivolyymit ovat aika pienet, niin tämä ei ole niin iso ongelma. Kaipaisi kyllä helpompaa tapaa, että  nämä yo. laskut/kuitit voisi hyväksyä ja kuitata maksetuksi jollain fiksummalla tavalla.

/Kaj B.

tekijä Inkeri Mansikka-aho (Päivitetty ‎19-02-2021 14:54 tekijä Inkeri Mansikka-aho VISMA )

Hei Maarit!

Kiitos lähettämästäsi viestistä ja kehitysehdotuksistasi. Olemme siirtäneet ehdotuksesi kehitysideapankkiin, jossa olevia ideoita tuotekehityksemme voi käyttää hyväksi tulevien versioiden suunnittelussa.

Toteutetuista kehitystöistä voi lukea päivityksen yhteydessä julkaistavalta päivitystiedotteelta. Päivitystiedotteet löytyvät Visma Communityn Käyttövinkit-välilehdeltä.

Kirjanpidon tositteelle on mahdollista lisätä liitteitä, tarkempi ohjeistus siihen löytyy täältä.

Fivaldin roadmapin löydät täältä. 

Mukavaa päivänjatkoa!

Niina Lýra
CONTRIBUTOR **

Hei,

Fivaldilla on Road Mapin mukaan isoja ja hyviä kehityskohteita ja päivityksiä tulossa. Toivoisin kuitenkin, että myös meiltä käyttäjiltä tulevat parannusehdotukset otettaisiin paremmin huomioon. Kaikkiin tulee aina tuo sama yllä oleva vastaus ja yhtään parannus- tai korjausehdotusta en ole tässä vaiheessa nähnyt siirtyneen käytäntöön. Tällä hetkellä olen lähes päivittäin sovellustukeen yhteydessä, anteeksi siitä :), koska ilmoitan nyt kaikista poikkeamista, joihin törmään.  Muutamiin kehitysehdotuksiin on tullut vastaus, että dokumentoi miten suurta joukkoa parannus hyödyttää. En näe, että tämä olisi mitenkään minun tehtävä. Ja nyt en halua tuoda sellaista vaikutelmaa, että en olisi saanut apua, päin vastoin, sovellustuen apu on nopeaa ja asiantuntevaa. Mutta kokonaisuutena tuntuu, että fivaldisssa kehitystyö keskittyy ainostaan vertauskuvallisesti julkisivu-, katto- ja lvis-tason remontteihin, kun käyttäjä lisäksi toivoo että joskus voitaisiin vaihtaa myös rappukäytävän palanut lamppu. 🙂

Noora Kangastupa
CONTRIBUTOR ***

Olen samaa mieltä Niinan kanssa. Olen tehnyt monta kehitysehdostusta (vuodesta 2014 alkaen) ja ilmoittanut epäkohdista jne. niin mitään ei tapahdu, mutta kaikkea muuta tunnutaan kehitettävän. Lisäksi huomaan, että Fivaldin käyttäjänä tällainen vuokrataloyhtiö ei ehkä ole se oikein yritys kun tietyt vuokratoimenpiteisiin liittyvät toiminnot junnaa samojen ongelmien kanssa vuodesta toiseen.

Päivi Soini
CONTRIBUTOR ***

tekijä Päivi Soini

Hei,

Olen niin samaa mieltä kanssasi. Olen vuosien saatossa (2007->) lähettänyt kehitysehdotuksia pienistä mutta käyttäjille päivittäin, viikoittain tai kuukausittain toistuvista epäkohdista. Osa on edelleen kehityslistalla. Pieniä korjauksia ei tehdä olettaakseni koska resurssit on suunnattu suureen kehitystyöhön.

Kyllä korjausehdotuksia päätyy tuotantoon. Tein marras-joulukuussa ilmoituksen myynninhallinnan uuden ominaisuuden huonosta toteutuksesta ja se oli korjattu ilahduttavan nopeasti, tammikuun päivityksessä.

Visma Software Oy:llä aloitti uusi toimitusjohtaja Tommi Laitinen 1.12.2020. Hän kertoi esittelyssä olevansa kiinnostunut tuotteen, asiakasarvon ja asiakastarpeen välisestä yhteydestä ja hänen sydäntään lähellä olevan tuotteiden asiakaslähtöinen kehittäminen.  Odotan innolla mitä kivaa tästä seuraa kunhan mies on asettunut taloksi.

Moikka Päivi, 

Kiitos palautteesta kehitysehdotusten käsittelyyn liittyen. En halua tässä ottaa kantaa yksittäisen parannusehdotuksen käsittelyyn tai nopeuteen ja aivan varmasti on niin, että kaikkia ehdotuksia ei kenties koskaan voida ottaa tuotantoon. Kiva kuitenkin kuulla, että myynninhallintaan on jo saatu asiakaslähtöisiä korjauksia.

Viimeisen parin kuukauden aikana olen käyttänyt paljon aikaa Fivaldin parissa (toki myös muissa tuotteissa) ja olemme yhdessä tuotehallinnan kanssa tehneet töitä sen parissa, että kehityspuolella saataisiin aikaiseksi isompia loikkia laajaa käyttäjäjoukkoa hyödyntäviä uudistuksia. Näistä tiedotamme myöhemmin enemmän.

Loppuvuoden aikana olemme uudistaneet koko tuotekehitysprosessimme ja se on nyt aiempaa ketterämpi. Parannettavaa on vieläkin ja tulen olemaan aktiivinen toiminnan uudistamisessa ja asiakaslähtöisyyden lisäämisessä. 

Tavataan palstoilla ja toivottavasti tulevaisuudessa tilanteen normalisoituessa taas tapahtumissakin!

terveisin,

Tommi Laitinen

toimitusjohtaja

Visma Software Oy

Kapu
CONTRIBUTOR *

tekijä Kapu

Hei

Ihan saman asian olen huomannut. Käytännön läheisiä kehitysehdotuksia on annettu. Sellaisia mitkä oikeasti palvelevat käyttäjiä ja nopeuttavat arkista työtä. Niitä on kymmeniä. Yksikään näistä ei ole tullut ikinä tuotantoon. Fivaldin kehitystyössä ei oikeasti kuunnella käyttäjiä ja systeemi on kankea. Pienemmät ohjelmistotalot kuuntelevat asiakkaiden oikeita ja todellisia tarpeita, toteuttavat asioita nopealla syklillä, haluavat oikeasti kehittyä ja palvella. 
Vaikka sinällään ohjelmisto onkin ok, ja olemme tyytyväisiä, mutta jotenkin harmittaa, kun aina saa saman vastauksen, että hyvä idea, viedään se eteenpäin. Mikään idea ei koskaan ole saanut kuitenkaan päivänvaloa. Eikä kyse ole mistään mullistavista muutoksista, vaan pienistä, käytännön läheisistä, jotka nopeuttavat työtä, parantavat oikeusturvaa, helpottavat päivittäistä työtä. 

Toivoisin, että joku joskus ottaisi tosissaan käyttäjien ajatukset, eikä hautaisi aina kehitysehdotuksia jonnekin. Ugh 😃

KajBre
CHAMPION *

tekijä KajBre

Totta puhut Kapu!

Onhan se totta, että nyt on aika isot kehitystyöt Fivaldissa menossa, mutta ei se saisi kokonaan estää tiettyjen parannusten tekoon myös vanhoihin ohjelmiin.

Ja nyt tällä hetkellä olen saanut siitä Fivaldin Roadmapista sen käsityksen, että kehitystyöt painottuvat enemmänkin tilitoimistojen ja loppuasiakkaiden yhteiskäytön parantamiseen. 

Perusssovellukset, jotka palvelelevat taloushallinnon ("ammatti"-) käyttäjiä tili- ja isännöitsijätoimitoissa on ikään kuin unohdettu. Tarkoitan tässä kirjanpitäjiä, vuokrarekontran hoitajia ja esim. lainaosuussovelluksen käyttäjiä.

Kukaan Vismalla ei edes viime aikoina ole puhunut siitä, koska Javasta päästään eroon noissa taloushallinnon perussovelluksissa. Toisaalta Javan käyttö ei varsinaisesti ole se "kriittinen" asia, jos sovellukset muuten ovat toimivia.

Samoin tilitarkastajien työtä helpottaviin rutiineihin ei tullut mitään uutta vuosiin.

Tämän alueen sovelluksissa olisi nimen omaan sellaisiia pikku parannuksia, joista olisi paljon hyötyä, enkä usko että korjausten teko useinkaan olisi kovin iso työ koodaajille. 

t. Kaj B.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.