Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Tositenumerosarjan vaihto

tekijä Anonymous

Voiko tositenumerosarja vaihtaa? Oletus on vuosi/kk/numero mutta minun mielestä se on liian pitkä ja tilintarkastajalta on tullut kysely miksi ei käytetä juoksevaa tositenumeroa.

Huomasin että tositelajien määrityksessä voi valita jatkuva tositenumero vasta sen jälkeen kun olin jo kirjannut tositteita. Voiko jälkeenpäin muuttaa tai ottaa käyttöön esim nyt?

1 VASTAUS1

tekijä Niklas Merikallio

Hei Kontoristen!

Tostenumero tosiaan oletuksena muodostuu: Tositelaji/vuosi/kk/juokseva numero. KILAn ohjeissa todetaan, että hyvään kirjanpitotapaan kuuluu, että tositenumerointi on loogisesti toteutettu. Jos nyt kaipaatte kuitenkin tositenumeroinnin muutosta vuosittaiseksi, kannattaa se tehdä niin, että tilikauden vaihtuessa alkaa käyttämään kokonaan uutta tositelajia. 

Mutta huomatkaa, että kaikissa sovelluksissa ei voida käyttää vuosittaista juoksevaa tositenumerointia esimerkikisi palkoissa, eikä Weblaskutuksessa ole tuettu tuo vuosittainen tositenumerointi. Tuo muutoksen tekeminen on kuitenkin niin mittava työ, että siihen kannattaa tilata konsultointia tueksi jotta varmasti saadaan huomioitua kaikki asiat mihin tuo tositenumerointi muutos vaikuttaa.

Konsultointia voi tilata täältä: https://community.visma.fi/Kampanjat/visma-fivaldi-konsultointitilaus/

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.