Minun alueeni
Apu
PiaBond
CONTRIBUTOR **

Tulorekister ja 2 eläketyyppiä (tyel ja vael)?

tekijä PiaBond

Hei,

miten tulee menetellä kun maksamme sekä tyel:iä että vael:ia? Vael:in alaisia palkansaajia on n. 10, muut kuuluvat tyel:in piiriin. Miten esim. ammattinimike valitaan Vael:laisille, kun oletuksena on tuo TK10-rekisteri? Tunnistaako ohjelma itse, että on kyse Vael:in alaisesta työsuhteesta kun on valinnut Keva:n kohdasta Rekisteröinnin perusteen tyyppi?

3 VASTAUSTA3

tekijä Inka Karlsson

Hei! 

Pahoitteluni, että vastauksessa oli viivettä. 

Henkilön työsuhteelle tulee vakuutukseksi valita oikea Kevan työeläkevakuutus.  Vakuutukselle määritellään oikea vakuutusyhtiö ja vakuutusnumero ja kenttään 
"Tieto työeläkevakuuttamisesta" = Työntekijän työeläkevakuutus. 

Muuten ilmoittamisen kannalta on Kevan alainen, jolloin ammattinimikkeen tyypiksi valitaan Keva ja täytetään itse ammattinimikkeet Palkansaajien perustiedoissa oikeilla koodeilla ja Tulorekisterin ammattinimikkeeseen valitaan Tulorekisterin TK10 ammattinimike tapaturmavakuuttamisen vuoksi. Ohjelma osaa rekisteröinnin tyypin ja tunnisteen perusteella jakaa nämä eri ilmiotuksille.  

PiaBond
CONTRIBUTOR **

tekijä PiaBond

Vielä tarkentava kysymys: palkanlaskennan perustiedoissa/ohjaustiedot/Palkansaajille käytettävä ammattinimikekoodistosta siis EI valita TK10 vaikka 95% palkansaajista eivät kuulu Vael:in alaiseen eläkevakuttamisen piiriin? Valitaanko kaikille Keva? Ja sitten palkansaajaille valitaan 10 kohtaan Rekisteröinnin perusteen tunniste?

Näin mainittiin Visman webinaarissa 4.12, mikä tuntuu hieman nurinkuriselta ajattelutavalta, että 5% palkansaajista määrittelee uudestaan käytettävän koodiston...

Accepted solution
Jonna Ailinpieti
VISMA

tekijä Jonna Ailinpieti

Hei! 

Palkanlaskennan perustietoihin määritellään tällaisessa tapauksessa tosiaan Ohjaustiedot-välilehdelle Palkansaajille käytettävä ammattinimikekoodisto -kenttään Keva. Kevalaiset tunnistetaan palkansaajan tiedoissa olevan Rekisteröinnin perusteen tyyppi -kentän tiedoista, joten heillä tiedot tulee olla näiltä osin (tyyppi ja tunniste) täytetty.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.