Minun alueeni
Apu
KajBre
CHAMPION *

Verkkolaskujen vastaanottovirhe (välittäjä Nordea)

tekijä KajBre

Olen ihmetellyt seuraavaa virhettä verkkolaskujen vastaanotossa (Nordeasta):

"Viestit laskun tuonnista:

• - Vastaanottajayritystä ei löytynyt. Syy: IBAN-tunnuksella ei löytynyt vastaanottajayritystä OVT-tunnuksella 003713724171 ei löytynyt vastaanottajayritystä Y-tunnuksella 1372417-1 ei löytynyt vastaanottajayritystä Y-tunnuksella 1372417-1 ei löytynyt vastaanottajayritystä"

Virheimoituksesta huolimatta verkkolasku siirtyy käsittelyyn. Oma Y-tunnus ja OVT-tunnus ovat kuitenkin oikein, vaikka virheilmoitus väittää muuta. Käytän Fivaldia tilitoimiston asiakkaana, joten pankkiyhteys siis on tilitoimiston hallinnoima.

Oikeastaan varsinainen ongelma syntyy siinä, että lasku ei automaattisesti tiliöidy oikein, vaikka yritysrekisterissä on annettu tiliöintikoodit toimittajille. Kierrätysohjelma väittää, että tiliöinti olisi tehty, mutta laskuihin ei synny mitään tiliöintiä. Eli siis tilöinnit täytyy tehdä manuaalisesti.

Tämä ongelma on jatkunut aika pitkään, ja olen itse päätellyt, että ongelma syntyi siinä vaiheessa, kun tilitoimistossa tehtiin Fivaldi-päivityksen yhteydessä loppuasiakkaiden määritykset. Aikaisemmin muistaakseni ongelmaa ei ollut.

Muilla ko. tilitoimiston loppukäyttäjillä ei käsittääkseni ole ollut ongelmia, mutta ilmeisesti muilla asiakkailla on verkkolaskujen kanssa käytössä Maventa.

Onko muilla Fivaldin käyttäjillä ollut vastaavanlaista ongelmaa?

t. Kaj B.

4 VASTAUSTA4

tekijä Jonna Ailinpieti (Päivitetty ‎26-07-2019 09:32 tekijä Jonna Ailinpieti VISMA )

Hei!

Kyseisen virheilmoituksen syynä on yleensä ollut jokin näistä asioista:

1. Yritykselle on tallennettu Yrityksen perustietoihin väärä Y-tunnus (tai OVT-tunnus/IBAN), tai se puuttuu kokonaan, joten jakelussa ei siksi löydy oikeaa yritystä.
  2. Kyseinen Y-tunnus (tai OVT-tunnus/IBAN) on tallennettuna usealle eri yrityspaikalle, joten jakelussa ei osata valita mikä yritys on oikea.
  3. Joko asiakasyrityksen tai Pankkiyhteyden jakelijayrityksen Kierrätysryhmien ylävalikossa olevasta Kierrätysryhmät | Ostolaskukohtaiset perustiedot -toiminnosta puuttuu täppä kohdasta ”Verkkolaskujen vastaanotto tässä yrityksessä”, minkä vuoksi yritys ei ole vaihtoehtona verkkolaskujen jakelussa.
  4. Laskuja jakelevalta käyttäjältä (Pankkiyhteyden käyttäjä) puuttuu käyttöoikeudet joko jakelijayrityksen tai vastaanottavan yrityksen kyseisiin pankkiyhteyden aineistoihin (Saapuvat Finvoice-laskut) ja/tai Ostolaskujen kierrätys -websovellukseen (myös laskujen syöttöoikeus). Ohjelma noutaa pankkiyhteydessä kaikki jakeluyhtiöön noudettavissa olevat aineistot, koska käyttäjällä on oikeus pankkiyhteyteen ja aineistoihin jakeluyhtiössä. Kun varsinainen jakelu sitten noudon jälkeen alkaa, katsoo ohjelma kierrätyksen oikeuksia. Jos kierrätyksen oikeudet tiettyyn yhtiöön puuttuu, ei jakelu kyseiseen yhtiöön onnistu. Näitä tapahtuu usein lomien aikaan, kun tuuraajat käyttävät Pankkiyhteyttä, eikä heille ole välttämättä hoksattu asettaa kaikkia käyttöoikeuksia.

Mikäli ongelmaa ei aiheuta mikään näistä edellämainituista tapauksista, niin tutkimme asiaa mielellämme tuessa tarkemmin. 

KajBre
CHAMPION *

tekijä KajBre

Hei!

Epäilen, että ongelma liittyisi tilitoimistokäyttäjän käyttöoikeuksiin. 

Ajattelin, että käydään lähiaikoina tämän tilitoimistokumppanin kanssa läpi näitä asioita.

MInulla on noita verkkolaskuja sen verran vähän, että sen tiliöintiongelman kanssa olen jo nyt pärjäillyt aika pitkään. 

Kaj B.

KajBre
CHAMPION *

tekijä KajBre

Vielä lisätietona, että pankkiohjelman ajossa näkyy seuraava huomautus:

"Aineisto jaeltiin yritykseen 377021 (Kaj Bredenberg Consulting Tmi ) käyttäjän sampsano-sampsa oikeuksilla 18.07.2019 15:47:35. Tiedot lukevan sovelluksen palaute:

Aineiston tuonti ostolaskujen kierrätykseen:  
Yksi lasku luettu, erässä oli yksi vastaanottajayritykseen kohdistumaton lasku, kohdistumattomat 1 kpl viety jakeluyritykseen 377021 -"

t. Kaj B.

tekijä Jonna Ailinpieti

Hei!

Kannattaa olla nyt ensisijaisesti yhteydessä tuohon teidän tilitoimistoonne. Sieltä voitaisiin sitten tarvittaessa olla yhteydessä meidän tukeen, mikäli edellä listatuista asioista ei ollut ongelman ratkaisemiseksi apua Hymiö Onnellinen

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.