voidaksesi lisätä alueita suosikkeihisi
voidaksesi lisätä alueita suosikkeihisi
Hei, Onko joku perehtynyt tähän. Uusi ilmoittamisohje esim. satunnaiselle km-kohtaiselle autoedulle on että se ilmoitetaan täysimääräisenä tulolajilla 304 ja työntekijältä peritty korvaus tulolajilla 401. Autoetu on ennakonpidätyksen alaista palkkaa, kun taas peritty korvaus on nettopalkkaa. Verottaja kohdistaa 401:n 304:ään mutta palkkalaskelmalla ennakonpidätyksen alainen palkka ei pienene. Eli ennakonpidätyksen ja sotumaksun alainen palkka jää sekä palkansaajalla että työnantajalla liian isoksi.
Sain tämän ratkaistua. Km-kohtainen autoetu, joka kuitataan työntekijältä kokonaan, niin että verotettavaa tuloa ei jää ollenkaan: tälle autoedulle oma palkkalaji, joka määritellään samanlaiseksi, kuin esim. veroton työsuhdematkalippu eli se ei ole ennakonpidätyksen, sotu-maksun eikä vakuutusten alainen. Autoetu menee tulorekisterissä tulolajille 304 ja kuittaus, jolle siis myös oma palkkalaji, menee tulolajille 401. Toimii 🙂
Miten sait toimimaan kun minulla tulolaji 401 ilmoittaa että ei voi olla negatiivinen?
Sitä ei tarvitse syöttää negatiivisena, kun sekä palkkalaji (minulla 5002) että tulolaji 401, jolle se ohjautuu, ovat oletusarvoisesti vähentäviä eriä.
Minulla tämä koskee km-kohtaista autoetua ja nyt minulle on vielä epäselvä, että miten tämän tiedon ja kilometrit saa menemään tulorekisteriin.
Visma-talo
Keskuskatu 3
00100 Helsinki
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.