peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
CONTRIBUTOR ***

autoedusta peritty korvaus

Hei, Onko joku perehtynyt tähän. Uusi ilmoittamisohje esim. satunnaiselle km-kohtaiselle autoedulle on että se ilmoitetaan täysimääräisenä tulolajilla 304 ja työntekijältä peritty korvaus tulolajilla 401. Autoetu on ennakonpidätyksen alaista palkkaa, kun taas peritty korvaus on nettopalkkaa. Verottaja kohdistaa 401:n 304:ään mutta palkkalaskelmalla ennakonpidätyksen alainen palkka ei pienene. Eli ennakonpidätyksen ja sotumaksun alainen palkka jää sekä palkansaajalla että työnantajalla liian isoksi.

3VASTAUSTA3
CONTRIBUTOR ***

Vastaus: autoedusta peritty korvaus

Sain tämän ratkaistua. Km-kohtainen autoetu, joka kuitataan työntekijältä kokonaan, niin että verotettavaa tuloa ei jää ollenkaan: tälle autoedulle oma palkkalaji, joka määritellään samanlaiseksi, kuin esim. veroton työsuhdematkalippu eli se ei ole ennakonpidätyksen, sotu-maksun eikä vakuutusten alainen. Autoetu menee tulorekisterissä tulolajille 304 ja kuittaus, jolle siis myös oma palkkalaji, menee tulolajille 401. Toimii Hymiö Onnellinen

CONTRIBUTOR *

Miten sait toimimaan kun minulla tulolaji 401 ilmoittaa että ei voi olla negatiivinen?

CONTRIBUTOR ***

Sitä ei tarvitse syöttää negatiivisena, kun sekä palkkalaji (minulla 5002) että tulolaji 401, jolle se ohjautuu, ovat oletusarvoisesti vähentäviä eriä.

Minulla tämä koskee km-kohtaista autoetua ja nyt minulle on vielä epäselvä, että miten tämän tiedon ja kilometrit saa menemään tulorekisteriin.