Minun alueeni
Apu

Palkkakirjauksien syöttö kirjanpitoon

28-05-2018 11:07 (Päivitetty 16-12-2021)
  • 0 Vastaukset
  • 1 kehut
  • 2841 Näytöt

Visma ePasselissa ei ole omaa palkanlaskentatoimintoa, joten palkat tulee laskea ePasselin ulkopuolella. Palkat ovat toistuvia kirjauksia, joita tehdään joka kuukausi, joten suosittelen laatimaan kirjanpitomallin palkkakirjauksiin. Voit katsoa tästä ohjeesta, miten kirjanpitomalli laaditaan ePasseliin.

 

Kun olet laskenut palkat palkanlaskenta -ohjelmassasi niin tulosta esimerkiksi palkkojen Tilierittely tai muu vastaava tuloste, jonka avulla voit kirjata palkat eteenpäin kirjanpitoosi. Tässä esimerkissä olen laskenut palkat Passeli Yritys ohjelmallamme, josta olen tulostanut alla olevan Tilierittelyn.

image.png

Olen laatinut valmiiksi kirjanpitomallin ePasseliin, joten kirjaus tehdään seuraavasti:

1. Siirrytään kohtaan Kirjanpito - Kirjanpidon tositteet ja valitaan Uusi tosite

2. Syötä tositteelle Päivämäärä ja valitse aiemmin luotu Kirjanpitomalli mikäli olet sellaisen laatinut

image.png

3. Tämän jälkeen syötä tileille oikeat saldot, eli minun esimerkissäni syötän tiedot, jotka poimin ylläolevasta Tilierittely tulosteesta jonka olen tulostanut palkanlaskenta-ohjelmistostani.

image.png

4. Huomioi että tosite voidaan tallentaa vasta, kun Debet ja Kredit saldot menevät tasan ja tosite ei erota. Kun tosite on valmis, niin klikkaa Hyväksy ja tällöin tosite tallentuu kirjanpitoosi.

 

Maksettavan palkan osuus löytyy tililtä 2961 - Palkkamenoit (siirtovelat). Eli tässä esimerkissäni maksettavaa palkkaa on 1589,50 EUR. Voit katsoa tästä ohjeemme, miten maksettu palkka kohdistetaan tiliotteelta kirjanpitoon helpoiten.

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!