Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Miten kirjaan oston Puolasta?

tekijä Anonymous

Ostin iZettlen kuten varmaan moni muukin. Kuittia katsoessa huomasin siinä olevan alv 23% eli ilmeisesti Puolaan maksettu. Olen uusi Passelin käyttäjä ja muutenkin uusi näissä alustavan kirjanpidon tehtävissä. Miten kirjaan tuon oston kun EU-maiden ostoa ei tuolla alv-koodilla ole?

4 VASTAUSTA4
MarkusJokela
VISMA

tekijä MarkusJokela

Moikka,

 

Jos oikein ymmärsin niin olet tässä tapauksessa ollut itse Puolassa ja ostanut tuotteita kortilla ja nyt nämä ostot pitäisi merkitä kirjanpitoon. Ostoissa on siis ilmeisesti mukana Puolan ALV:t.

 

Itse näkisin että tälläisessä tapauksessa koko summa merkitään verottomama kirjanpitoon koska siihen ei voi kirjata myöskään Suomen ALV:tä ja puolestaan Puolan ALV:tä ei käsitellä Suomessa. Jos summa on merkittävä ja ALV:ta haluaa hakea takaisin EU:n sisältä, niin verohallinto tarjoaa ALVEU -palvelua jonka kautta voi tehdä tämän hakemuksen.

 

EU-maissa toimivien yritysten välillä normaalisti myynti tapahtuu verottomana, mutta tämä edellyttää sitä että myyjä kirjaa myynnin yritykselle ja siellä on näkyvissä VAT-tunnus jolloin veroton myynti on oikeutettua. Esimerkiksi ePasselissa jos myydään asiakkaalle, jonka maaksi on valittu jokin EU-maa ja ALV-tunnus on syötettynä, niin myynti kirjataan automaattisesti verottomana.

 

USA:sta ostetut tavarat voidaan ensiksi krijata normaalisti verottomana Ostoihin, mutta ALV-raporttia varten pitää laatia erillinen kirjanpidon tosite, jotta ALV:n osuus saadaan merkittyä. ALV-hyöty on näissä tapauksissa +/- 0, mutta kuitenkin nämä tulee näkyä alv-raportilla. Tästä on tarkempi ohje käyttövinkeistä johon on linkki alapuolella:

https://community.visma.com/t5/ePasseli-kayttovinkit/Maahantuonti-EU-n-ulkopuolelta-1-1-2018-lahtien...

 

 

Eli käytännössä tuossa ohjeessa käydään läpi:

1. Tuontia varten pitää luoda yksi kirjanpitotili johon liitetään oikea ALV-koodi

2. Osto kirjataan normaalisti ostot -osiossa verottoman normaalille Ostot tuonti alv 0% -tilille

3. Kirjanpidon tositteella siirretään "Ostot tuonti alv 0%" -tililtä uudelle kirjanpitotilille jossa on oikea ALV-kooditus

4. Tositteelle ilmaantuu automaattisesti ALV:n osuudet ja ne näkyvät alv-raportilla

 

Toivottavasti tästä on apua!

 

Markus / ePasseli

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Kiitos!

En siis ole ollut Puolassa vaan tilasin iZettle-korttipäätteen heidän nettisivuiltaan hintaan 19 e alv 0%. Maksoin yrityksen kortilla, kuitissa näkyy 

1 x iZettle Reader

Hinta 23,37 €

Yhteensä: 23,37 €
ALV: (23.0%): 4,37 €

Hieman erikoinen on, ihan y-tunnuksen kanssa tietenkin tilasin.

MarkusJokela
VISMA

tekijä MarkusJokela

Kiitos lisätiedoista! Joo tuossa tapauksessa sitten vain pitänee merkitä kokonaisosto verottomana omasta mielestäni. Itse en ole kirjanpiton ammattilainen, joten jos tätä keskustelua lukee joku kenellä on parempi tieto tästä asiasta niin voi kommentoida vapaasti tätä! 🙂 

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Toisena ongelmana on osto Usasta. Kuitti sisältää tuotteet, rahdin sekä tullauskulut (ei tullia, vain alv 24%). Myös tämän kirjaamisen ohjeistus rautalangasta vääntäen tulisi tarpeeseen. Kotimaan ostot ja myynnit osaan helposti mutta nämä ulkomaat aiheuttaa pohdintaa.

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!