Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Ostolaskun maksun tai oston, jonka olen tehnyt omalla rahallani?

tekijä Anonymous (Päivitetty ‎17-01-2018 14:36 ( )

Miten toiminimen kanssa noiden omalla rahalla tai omalta tililtä tehtyjen ostojen tuonti ohjelmaan onnistuu?

Löysin ohjeista jonkinlaista ohjeistusta, mutta siinä ei kerrottu, mikä yrityksen tileistä tulee valita?

Olenko aivan hakoteillä. 

2 VASTAUSTA2
MarkusJokela
VISMA

tekijä MarkusJokela

Moikka @Anonymous,

 

Jos olet tehnyt oston omalla rahallasi, eli et ole ostanut sitä yrityksen pankkitililtä niin ensiksi voit kirjata ostotapahtuman suoraan kirjanpitoosi. Tällöin et käytä kirjauksissa yrityksen pankkitilia lainkaan koska tapahtuma ei liity tuohon yrityksen pankkitiliisi.

 

Eli siirry esimerkiksi Kirjanpito - Kirjanpidon tositteet -> Uusi tosite

1. Valitse päivämäärä ja kirjoita kuvaus tositteelle

2. Tiliöi tapahtumat esim. seuravasti:

kuitinkirjaus_epasseli.jpg

Eli tässä tiliöinnissä olen valinnut Kredit tiliksi 2341 - Yksityissijoitukset ja Debet tiliksi 4000 - Ostot ALV1. ALV:n osuuden ohjelma laskee automaattisesti. Yksityissijoitukset tiliä on käytetty siksi, että se on tehty omalla rajalla, eli periaatteessa raha on sijoitettu yrityksen toimintaan. Debet tiliksi voit valita juuri sen kulutilin johon haluat tuon oston kohdistaa, itse käytin tässä esimerkissä vain yleistä ostotiliä.

 

Voit myös lisätä tositteelle kuitista kuvan, jos olet esim. käyttänyt Visma Scanner sovellusta ja kuvannut kuitin ePasseliisi. Tällöin ostotositteelle tallentuu myös kuitti.

kuitinkirjaus_epasseli_kuva.jpg

3. Hyväksy lopuksi tosite kirjanpitoosi

 

Jos haluat taas siirtää yrityksen pankkitililtä omalle tilille ostoon käyttämäsi vastaavan summan, niin voit sen kirjata joko suoraan kirjanpitoon vastaavasti manuaalisella tositteella. Voit myös kirjata tämän summan kirjanpitoosi Pankki- ja Kassatapahtumista jos esim. tuot yrityksen pankkitilin tiliotteen käsittelyä varten ePasseliisi. Tässä esimerkissä kirjaan tapahtuman suoraan kirjanpidon tositteella:

1. Luo Uusi tosite

2. Valitse Päivämäärä ja kirjoita Kuvaus

3. Tiliöi tapahtumat esim. seuraavasti:

kuitinkirjaus_epasseli_maksu.jpg

Eli tässä tiliöinnissä olen valinnut Debet tiliksi aiemmin ostokirjauksessa käyttämäni 2341 - Yksityissijoitukset tilin ja Kredit tiliksi 1910 - Pankkitili koska raha siirretään yrityksen pankkitililtä. 

 

Tämän jälkeen kirjanpidossa on tosite ostotapahtumasta, joka on tehty omalla rahalla sekä löytyy tosite myös tuosta tapahtumasta kun yrityksen pankkitilitä on siirretty vastaava summa omalle tilille.

 

Markus / ePasseli

TuupePas
CONTRIBUTOR *

tekijä TuupePas

Hei, olenko tehnyt kirjanpidollisesti väärin kun olen oikonut tässä asiassa. Eli kun olen maksanut omalta tililtä oston ja siirtänyt rahan yrityksen tililtä itselle. Olen kirjannut suoraan ostoihin ja pankkitililtä lähteneeksi ja liittänyt scannerilla laitetun kuitin kuvan tositteeseen?

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!