Minun alueeni
Apu
maksujen kirjaus
CONTRIBUTOR *

Uusi tmi - miten kirjataan alkupääoma

tekijä maksujen kirjaus

Hei,

olen juuri perustanut tmi. Koska yrityksellä on menoja ennen tuloja, olen yrityksen pankkitille tallettanut omia säästöjäni xx €. Kuinka kirjaan tämän kirjanpitoon?

Kiitos!

1 VASTAUS1
Accepted solution
Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

Eli jos siirrät rahaa yrityksen pankkitililtä omalle tilille, niin kyse on yksityisotosta. Voit sen kirjata suoraan kirjanpitoon tai Kassa ja Pankkitapahtumien kautta.

 

Jos kirjaat yksityisnoston Kassa- ja Pankkitapahtumien kautta niin voit kirjata sen seuraavasti:

1. Lisää Pankkitilille uusi pankkitapahtuma ja määritä tapahtuman päiväys 

2. Määritä summaksi esim. "-100". Jos summa nostetaan pankkitililtä niin silloin merkitään summa siis negatiivisena lukuna

3. Klikkaa lopuksi Lisää

4. Tämän jälkeen voit kohdistaa sen kirjanpitoosi. Klikkaa oranssia Kohdista -painiketta

5. Valitse kohtaan "Tapahtuma liittyy" Muu nosto ja tyypiksi Oma tiliöinti

6. Täytä Kuvaus ja lisää riviosaan Tili "2365 - Yksityisnostot rahana" ja kirjaa Debet puolelle vastaava summa kuin Pankkitilitä on nostettu

7. Hyväksy tapahtuma

 

Nyt kirjanpitoosi syntyy tosite tästä nostotapahtumasta.

 

Jos kyse on taas yksityissijoituksesta, niin homma tehdään samalla tavalla mutta päinvastoin ja yksityisnosto -tilin sijaan käytetään yksityissijoitus tiliä. Eli Pankkitili on tällöin Debet puolella ja Kredit puolella yksityissijoituksen tili.

 

Valitettavasti emme ohjelmistotalona saa ottaa kantaa kirjanpidon kirjauksiinne, joten niiden osalta olethan yhteydessä kirjanpitäjääsi. Saamme ohjeistaa ohjelman teknisissä asioissa.

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!