Minun alueeni
Apu
Olvi
CONTRIBUTOR *

Vaihto-omaisuuden arvon korjaaminen tilinpäätöksessä

tekijä Olvi

Hei,

 

minulla on vaihto-omaisuudessa arvopapereita, joiden arvon haluaisin päivittää tilinpäätökseen käypään arvoon, eli haluan tehdä tulosvaikutteisen arvonkorotuksen. Miten teen tämän kirjauksen ja mitä tilejä tulisi käyttää?

5 VASTAUSTA5
Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

Valitettavasti emme ohjelmistotalona saa ottaa kantaa kirjanpidon kirjauksiinne, joten niiden osalta olethan yhteydessä kirjanpitäjääsi. Saamme ohjeistaa ohjelman teknisissä asioissa.

Olvi
CONTRIBUTOR *

tekijä Olvi

Okei, on tuolla kyllä vastauksia, joissa on neuvottu kirjanpitoon liittyviä asioita ihan tilikohtaisesti... No, voitteko sitten kertoa edes yleisellä tasolla, että miten pystyn tekemään tilinpäätökseen liittyviä oikaisuja, jotka eivät ole kassa- tai pankkitapahtumia? En löydä mitään toimintoa epasselista, jolla näitä oikaisuja voisi tehdä, joten kyseessä on tekninen kysymys. 

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

Tilinpäätökseen liittyviä oikaisut tulee tehdä käsin. Mikäli on tarve että tietyllä tilillä olevat viennit tulee siirtää tilinpäätöksessä toiselle tilille,tulee se tehdä ennen tilinpäätöksen luomista. Mikäli oikaiseminen tehdään vain tilinpäätöksen tähden tulee oikaisu purkaa seuraavn tilikauden puolella niille tileille tai takaisin tilille josta se on alunperin oikaistu.

Olvi
CONTRIBUTOR *

tekijä Olvi

Hei,

 

voitko kertoa miten teen nämä kirjaukset käsin? Siis ihan faktisesti, mikä on se polku epasselissa, jota kautta pääsen tekemään tällaisia kirjauksia? Teidän ei tarvitse ottaa kantaa mihinkään muuhun, voin selvittää tilikartat yms. itse, jos ette voi niihin ottaa edes yleisellä tasolla kantaa. Kysyn siis vielä kerran: kun menen epasselin etusivulle, niin mitä kautta pääsen suorittamaan näitä tilinpäätökseen liittyviä oikaisukirjauksia? Kyseessä ei ole "Myynnit", "Ostot" tai "Pankki ja kassatapahtumat". Seuraava valikko minulla on vasemmassa reunassa "Kirjanpito", pääseekö sitä kautta muokkaamaan tarvittavat tilinpäätösoikaisut? Jos pääsee, niin miten? Jos ei pääse, niin mitä kautta pääsee?

Outi A
VISMA

tekijä Outi A

Hei, 

 

pääsette tekemään uuden tositteen kohdasta Kirjanpito- Uusi tosite, tositteella voitte tehdä tarvittavat oikaisut debit/kredit tai viennit

Pysy kärryillä!

Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!