Mina produkter
Hjälp

Blandade frågor & Svar

19-04-2023 09:39 (Uppdaterad 19-04-2023)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 657 Visningar

Här har vi listat några frågor och svar bland dom olika modulerna i TransPA. Genom att klicka på Ctrl+F kan du använda dig av webbläsarens sökfunktion för att söka i artikeln

 

 

Schemaläggning

Fråga: Hur kan jag se vilket schema som används på den anställde?

Svar: Lättast är att titta i Kalender/Anställda "hovra" på passet den anställde har, så ser ni schemanamnet.

frågor och svar.png

 

 

Fråga: Hur tar jag bort inaktiv passmall?

Svar: Om passmallen används i ett schema behöver ni först ta bort passmallen därifrån. Artikel om passmallar hittar ni här

 

Fråga: Jag har byggt ett schema varför ser jag inte passen på mina chaufförer när jag tittar i kalender/anställda?

Svar: Gå till schemaläggningen och titta så att ni har klickat på knappen "skapa arbetspass"

Artikel om schemaläggning steg för steg

 

Arbetsuppgift

Fråga: Kan man ta ut en rapport över arbetsuppgifter som personen har tidrapporterat?

Svar:  Under analyser-rapporter-tidrapporter har vi en rapport som heter tidstransaktioner där ser ni vilka arbetsuppgifter den anställde har rapporterat i sin tidrapport.  Artikel om tidstransaktioner hittar ni här

 

Fråga: I enlighet med avtalet så vill vi ge chaufförerna extra ersättning då de är handledare för APL-elev. Går det att lägga till så att chaufförerna rapporterar det direkt?

Svar: Ja det går fint, här rekommenderar vi att lägga upp arbetsuppgift som ni kallar något lämpligt. Sedan kan den anställde välja arbetsuppgiften när de tidrapporterar. Artikel om arbetsuppgifter hittar ni här.

 

 

Attest

Fråga: Varför ser jag inte alla anställda i attestvyn?

Svar: Gå in på personalkortet på den anställde, välj fliken grupper titta så ni har valt arbetsledare på personen.

 

Fråga: Kan två systemanvändare se samma attestposter?

Svar: Ja det går fint, arbetsledaren som står som ansvarig på personkortet under fliken grupper är den som först och främst ser tiderna för attest. Men ni kan sätta även en person som erättare för den ordinarie arbetsledaren. Då kommer båda personerna se attesterna och kunna attestera. Artikel om attesfunktionen och hur ni skapar ersättare hittar ni här.

 

 

Rapporter

Fråga: Jag skulle vilja veta hur många timmar en chaufför har arbetat under en period, hur får jag fram det?

Svar: Vi har en rapport som heter utförd tid, den finns under analyser-rapporter-tidrapporter. Artikel om utförd tid hittar ni här.

 

Fråga: Finns det på något sätt att få ut en rapport på undertiden som visas i löneberäkningen?

Svar: Vi har en rapport som heter utbetald lön, där kan ni få en summering per löneart eller person. Den finns under analyser-rapporter-löner utbetald lön. Artikel om utbetald lön hittar ni här.

 

Fråga: Jag ska analysera vår sjukfrånvaro. Hur kan jag få fram en rapport som visar sjuktillfällen senaste 12 månaderna?

Svar: Vi har en rapport under analyser-rapporter-tidrapporter som heter aktiviteter.  I denna rapport visar vi allt som inte är ren arbetstid. De vill säga all slags form av frånvaro, kompetensutveckling, resa, noterin från kalenderns osv. Artikel om uppföljning av olika frånvaroaktivteter hittar ni här.

 

Fråga: Kan jag få ut en övertidsjournal?

Svar: Ja, den hittar ni under analyser-rapporter-löner.

 

Fråga: Kan jag få ut en rapport för innestående saldo de anställda har?

Svar: Ja, under analyser-rapporter-löner- innestående saldo kan ni se aktuellt saldo som rör kompsaldo, flexsaldo, atf-saldo samt övertidstimmar. Samtliga saldon är efter senast sparad lön. Artikel om innesående saldo hittar ni här.

 

FrågaHur kan jag se på ett smidigt sätt se alla födelsedagar på alla anställda i TransPA?

SvarUnder analyser rapporter -personal finns en rapport som heter födelsedagar. Väljer du valet false klicka sedan på Preview knappen då får du fram alla födelsedagar. Visa månader betyder hur många månader man visar framåt i tiden.

 

 

Inställningar

Fråga: Efter vår IT återställt windows i min dator så har TransPA ändrat sig till Engelska, hur ställer jag det tillbaka till Svenska?

Svar: Om du behöver byta språk i TransPA så är det webbläsaren som styr detta. För att ändra språk i Google Chrome kan du ta hjälp av denna guide.

 

Fråga: Vart lägger jag upp en ny systemanvändare?

Svar: Under verktyg-inställningar-systemanvändare. Artikel registrera ny systemanvändare hittar ni här.

 

 

Löneberäkning

Fråga: Har en anställd som ska sluta på företaget vad ska jag tänka på?

Svar: Börja med att avsluta anställningskontraktet detta gör ni på personalkortet under fliken anställningskontrakt. Om den anställd slutar i mitten av en månad kan ni behöva justera lönen mot timlön. Artikel avsluta anställning hittar ni här.

 

FrågaHur beräknas sjuklön i transPA?

Svar: Sjuklön beräknas på olika sätt beroende på vilken arbetstidsförläggning den anställde går på. 

 Här nedan är en artikel som beskriver de olika arbetstidsförläggningarna som finns i TransPA med en lathund som beskriver kort på hur beräkning görs för övertid eller hur sjuklön beräknas utifrån den arbetstidsförläggning ni väljer på personkortet. Arbetstidsförläggning enligt transportavtalet

 

Tidrapportering

Fråga: Hur kan en anställd se att ett schema är ett extrapass, inte ordinarie?

Svar: I tidrapporteringen kan den anställde klicka på raden pass då visas detaljer på passet.

 

Fråga: Varför ser inte mina anställda kompsaldo i tidrapporteringen?

Svar: Titta under verktyg-inställningar-tidrapportering så att ni inte har gömt "saldo för personalen"

 

 

 

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här