Mine områder
Hjelp

Nye diett- og bilgodtgjørelse-satser fra 2019 innenlands

07-01-2019 14:44 (Sist oppdatert 14-02-2019)
  • 12 Svar
  • 1 liker
  • 14005 Visninger

Det er kommet nye diett- og bilgodtgjørelse-satser fra 2019 innenlands.
Disse satsene ligger tilgjengelig fom versjon 22.1.1352 av Mamut, som kan lastes ned og installeres her.

De nye satsene i statens særavtaler er slik:

Kr      4,03 Kilometergodtgjørelse med egen bil (økt fra kr 3,90)

Kr  780,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting (økt fra kr 754)

Kr  307,00 Diettgodtgjørelse for reiser fra og med 6 timer til og med 12 timer (økt fra kr 297)

Kr  570,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer (økt fra kr 552)

Kr  435,00 Nattillegg (økt fra kr 430)

 

Skattedirektoratet har gitt følgende grenser for trekkfri utbetaling:

Kr     3,50 Kilometergodtgjørelse med egen bil (uendret)

Kr 578,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på hotell (økt fra kr 569)

Kr 161,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på pensjonat (økt fra kr 159)

Kr   89,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på hybel/brakke, priv. (økt fra kr 88)

Kr 200,00 Diettgodtgjørelse for reiser fra og med 6 timer til og med 12 timer (nedjustert fra kr 297)

Kr 400,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer (nedjustert fra kr 552)

Kr 435,00 Nattillegg (økt fra kr 430)

 

Differansen mellom statens avtale sin satser og skattedirektoratets forskuddsatser er skattepliktig fordel for den ansatte.

 

Eksempel:

Bilgodtgjørelse: Avtale kr 4,03 - trekkfritt kr 3,50 = trekkpliktig kr 0,53

Døgndiett: Avtale kr 780 - trekkfritt kr 578 = trekkpliktig kr 202

 

NB! Finnes det ikke en formel som henter den satsen som ønskes kan satsen/beløpet skrives direkte inn i formelfeltet på lønnsarten. Man må da bruke punktum i stedet for komma som desimaltegn.

 

 

 

Kommentarer
Johnny Johnsen
CONTRIBUTOR *
av Johnny Johnsen

Hva er diett for nytt døgn over 6 timer?

Skal det være kr. 780,- eller kr. 307,- (som i 2018)?

 

Trekk 30% for lunsj på dagdiett (kr. 570,-).

Skal 30% trekkes av kr. 570,- eller kr. 780,- (som i 2018)?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei!

 

Diett for nytt døgn over 6 timer:

Statens sats: kr. 307

Skattedirektoratets sats: styres av type overnatting døgnet før, eks: overnatting på hotell: kr. 578

 

Trekk for lunsj på dagreiser: 30 % trekk:

Statens sats: 30 % av 780 (uavhengig av reisens varighet).

Skattedirektoratets sats: varer reisen 6-12 timer: 30 % trekk av 200 kr

varer reisen over 12 timer u/overnatting: 30 % trekk av 400 kr

 

 

Med vennlig hilsen
Isabell Hernandez
Supportkonsulent
Visma Mamut AS

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Jeg har et teknisk spørsmål. Finnes det noen anbefalinger for hvilke lønnsarter jeg kan benytte når jeg skal lage en lønnsart for trekkpliktig diettgodtgjørelse for reise 6-12 timer? Kan jeg overskrive feltet "Formel - lønnsgrunnlag" uten videre? Hva betyr garates og tallet som står i parentes på lønnsartene?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎09-01-2019 14:49 ( )

Hei!

 

Du velger selv ønsket nummer ved opprettelse av ny lønnsart. Nummeret har ingen betydelse, så der kan du velge et nummer som ikke er i bruk fra før. Det viktigste er avhukninger og a-meldingskode samt kontoer. Du velger selv om du lager en helt ny lønnsart, eller om du velger å duplisere f.eks. LA 870 som er en standard lønnsart i Mamut for trekkpliktig diett, for å så redigere denne. Garates-kodene som vises i standard lønnsarter i Mamut er systemopprettede formler, det går helt fint å overskrive de ved å legge inn satsen/beløpet manuelt direkte inn i formelfeltet. Man må da bruke punktum i stedet for komma som desimaltegn.

 

Ta gjerne kontakt med Mamut Support direkte via telefon (tlf: 815 55 470),  e-post (support@mamut.com) eller chat dersom det er flere spørsmål relatert til artikler eller programmet. 

 

Med vennlig hilsen
Isabell Hernandez
Supportkonsulent
Visma Mamut AS

 

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Takk for et grundig svar. Når du nevner LA 870 som eksempel, ser jeg at denne lønnsarten på innstillinger for a-melding er benevnt som "Inntekt - utgiftsgodtgjørelse - Reise kost". Denne trekkfrie dietten (LA 860) har a-meldingskoden "Inntekt - Utgiftsgodtgjørelse - Reisekost med overnatting på hotell". Bør det være samsvar mellom a-meldingskodene som gjelder lønnsarter med overnatting på hotell? Da jeg redigerte lønnsarter ble jeg bedt om å sjekke avhukinger på lønnsarten med denne meldingen: "Det kan være ugyldig kombinasjon av arbeidsgiveravgift og A-meldingskode". Er det en standardmelding eller en melding som kommer fordi jeg har gjort en feilregistrering?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei!

 

Dersom du velger å opprette nye lønnsarter eller kopiere eksisterende lønnsarter som f.eks. LA 870, som jeg brukte i eksempelet her over. Så må du også redigere den nye lønnsarten og legge inn riktige avhukninger, a-meldingskode og kontoer, dersom det ikke skal være helt lik den lønnsarten som du valgte å kopiere. Dersom du er usikker på hvilke innstillinger den nye lønnsarten/e du oppretter skal ha, anbefaler jeg at du tar kontakt med en autorisert regnskapsfører eller Skatteetaten som kan besvare slike spørsmål. 

 

Mamut support kan dessverre ikke besvare hvilke type innstillinger dupliserte/egen opprettede lønnsarter skal ha. Vi kan kun informere om hvilke oppsett standardlønnsarter er lagt opp med, dersom kunder spør om det. Da dette er data som finnes lagt opp i systemet. 

 

Da dette ikke er et supportforum, så anbefaler jeg dere til å ta kontakt med Mamut support direkte fremover ved spørsmål:

Telefon: 815 55 470,  e-post: support@mamut.com eller chat (start chat via Visma Community eller i ditt Mamut-program under Visma Mamut Supportsenter).

 

 

 

Med vennlig hilsen
Isabell Hernandez
Visma Mamut AS

 

 

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***
av Siv J. Nilsen

Hei!

Vi bruker ikke Expense så disse dietten begynner å bli vanskelige å føre manuelt.

Er det mulig å lage en oversikt som viser hvordan vi kan sette opp disse lønnsartene for registrering manuelt.

Bør vi ha flere lønnsarter for den trekkpliktige delen eller kan vi bruke samme lønnsart på alle satser?

Mvh. Siv-J. Nilsen

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei Siv. Vi bruker heller ikke Expense. Til å hjelpe meg med dette har jeg lagd et regneark som fordeler kostgodtgjørelsen på en skattefri og skattepliktig del. Jeg legger inn antall kostdøgn og måltidsfradag, så tar regnearket hånd om beregningen. Vennlig hilsen Terje Evensen

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***
av Siv J. Nilsen

Hei Terje og takk for svar.

Jeg jobber også med ett slikt regneark. Hvor mange lønnsarter bruker du? En for trekkpliktig og en for trekkfri? Eller har du flere?

Mvh. Siv.J.Nilsen

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Jeg bruker to lønnsarter for kostgodtgjørelse med overnatting, to lønnsarter for kostgodtgjørelse uten overnatting 6-12 timer og to lønnsarter for kostgodtgjørelse uten overnatting over 12 timer. Altså seks forskjellige lønnsarter. Forenkling og avbyråkratisering får noen rare utslag innimellom. Hilsen Terje 

Siv J. Nilsen
CONTRIBUTOR ***
av Siv J. Nilsen

Hehe ja det er ikke tull engang. Takk for svar nok en gang.

Hilsen Siv-Jorunn

Jane Støen
CONTRIBUTOR **
av Jane Støen

Hei, kan dere gi eksempler på utregning av diett innland uten overnatting men over 12 timer

Jeg fikk da en minus beregning når jeg trakk fra lunsj og middag

Mvh Jane

Bidragsytere