Mine områder
Hjelp

Behandling av leasing og forskjeller i skatteberegningen.

08-03-2024 15:34
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 311 Visninger

Her er en fremgangsmåte for behandling av leasing for korrekt behandling under forskjeller i skatteberegningen. Denne fremgangsmåten er den samme som i Finale.

Referansekontoliste for leasingobjekter:
1291    Leasing (ikke skattemessig aktivert) - driftsmiddelkonto
2230    Leasinggjeld (ikke skattemessig aktivert) - presenteres som langsiktig gjeld
2370    Leasinggjeld (ikke skattemessig aktivert) - presenteres som kortsiktig gjeld, f.eks. neste års avdrag
6040    Avskrivning på finansiell leasing og andre driftsmidler som ikke medtas i midlertidige forskjeller

Leasingobjekter som registreres i anleggskartoteket skal angis med skattemessig behandling lik Regnskapsmessig presentasjon og avskrivningskontoen skal være en egen konto med referansekonto 6040.

Kontoene med referansekonto 1291, 2230 og 2370 vil medtas i midlertidige forskjeller under punktene 

  • Regnskapsmessig verdi av leasingobjekt i balansen (1291)
  • Regnskapsmessig verdi av leasinggjeld i balansen (2230 og 2370)

Leasingobjekt.png

 

Leasing, forskjeller.png

Kommentarer
av Geir Høydalsvik - Reknehuset

Spørsmålet mitt er vel heilt på sida her:

Men kan vi bruke same framgangsmåte for behandling av  forskotsleasing, dvs at ein betaler inn eit beløp i starten av leigeperioden som skal kostnadsførast over leigeperioden? 

av Knut Lofsberg

Forskuddsleasing kan jo prinsipielt betraktes som en skattemessig lineær avskrivning over leasingkontrakten. Dersom du behandler det på samme måte som forskuddsleasing, vil jo skattemessig verdi bli kr 0, slik at leasingleien blir avskrevet umiddelbart. Vi klarer ikke helt å se at dette blir parallelt. Ønsker man å ta dette inn i anleggskartoteket, må det i tilfelle bli å betrakte som en skattemessig lineær avskrivning over leasingperioden, slik vi kan se det.

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"