Mine områder
Hjelp

Ny søkefunksjon i mange av våre skjermbilder!

28-09-2023 15:14 (Sist oppdatert 17-10-2023)
  • 30 Svar
  • 5 liker
  • 4534 Visninger

OPPDATERING 17. oktober 2023:

Kolonnesøket forbedrer seg basert på tilbakemeldinger vi har fått. Du kan søke etter deler av ord i for eksempel beskrivelsesfelt, hvor det du søker ikke er nødt til å være i riktig rekkefølge. Tidligere anbefalte vi å benytte % mellom ord i søkefeltet, men dette er ikke lenger nødvendig. Du kan se et eksempel på dette her.

 

I versjon 9.64 har vi lansert en ny måte å søke etter ulike dokumenter på. Den nye søkefunksjonen finner du i mange av listevinduene, og du ser det enkelt av at kolonnene har fått en ny søkeboks under kolonneoverskriften. Eksempler på skjermbilder med ny søkefunksjon er Utgående faktura (AR3010PL), Inngående faktura (AR3010PL), Salgsordrer (SO3010PL) og mange fler. Til og med i egendefinerte forespørsler vil du se den nye søkefunksjonen.

AndersAngelhus_0-1697457608745.png

 

Det nye kolonnesøket erstatter det gamle søkefeltet som tidligere lå øverst til høyre i disse listevinduene. Den nye måten å søke etter dokumenter på lar deg raskt og enkelt selv velge hvilke kolonner du skal søke etter, samt at det går betydelig raskere dersom du har veldig mange dokumenter.

 

For å søke kan du enkelt markere den hvite boksen under en av kolonnene, skrive inn det du ønsker å søke etter for så å trykke Enter. I bildet nedenfor har jeg i Utgående faktura (AR3010PL) enkelt markert den hvite boksen under Bilagsnr. og fylt ut 0002, samt trykket Enter. Listen vil da vise utgående fakturaer med bilagsnummer som inneholder "0002". 


AndersAngelhus_1-1697457626024.png

 

Dersom du trykker på kolonneteksten Fakturanr. vil du kunne endre utvalgsmetode, og for eksempel se på kun fakturaer som starter med "0002".

 

Etter dette kan jeg også velge å spisse søket enda nærmere, gjennom å for eksempel legge inn "10002" i feltet under Kundenr. Da vil jeg kun få opp fakturaer som inneholder "0002" i fakturanummeret, og som ligger på kundenr. 10002.

AndersAngelhus_2-1697457648254.png

 

I enkelte av kolonnene (for eksempel Type, Status og Dato) vil du kunne filtrere som før dersom du klikker på den hvite boksen under disse kolonnene. I skjermbildet nedenfor har jeg trykket i den hvite boksen under kolonnen Status, og fjernet avmerkningshaken for Åpne fakturaer. 

AndersAngelhus_8-1695671100259.png

 

Du kan også enkelt velge å fjerne alle søk/filtre ved å klikke på X-en til venstre for kolonnene.
AndersAngelhus_9-1695671288375.png

 

Eksempel om du ønsker å søke etter deler av en varebeskrivelse:

I dette eksempelet har jeg søkt "deksel netphone" og finner da alle varer som inneholder ordene "deksel" og "netphone". Dersom jeg søker "netphone deksel" vil jeg få treff på de samme varene. Dersom du bruker % mellom ordene må ordene være sortert i riktig rekkefølge, og vi anbefaler derfor ikke lengre å bruke %.

AndersAngelhus_4-1697459349696.png
Kommentarer
Knut Sehested
CONTRIBUTOR ***
av Knut Sehested

Dette er helt håpløst, søket er jo ikke dynamisk. Så dersom noen refererer til deler av et faktura nummer e.l går det ikke søke. Man må ha eksakt match. FÅ TILBAKE DET GAMLE DYNAMISKE SØKEOMRÅDET. 

StianJAA
CONTRIBUTOR *
av StianJAA

Når vi mistet det dynamiske søkefeltet øverst i høyre hjørne på 'Lagervarer' eller andre bilder som feks tilpassede visninger av lager er det umulig å søke på deler av en varebeskrivelse.  Dere må ikke ta vekk det gamle dynamiske søkefeltet!  Dette er absolutt ikke bra og skaper masse utfordringer!

 

Sikkert fint med de nye feltene, men dere kan ikke ta bort det gamle dynamiske søkefeltet!

Arvid Sundheim
CONTRIBUTOR *
av Arvid Sundheim

Må si meg enig i Knut sin kommentar, dette er den dummeste oppdateringen til nå i Visma. Dette er jo å gå bakover.

Denne funksjonen har jo vært skjult i filteret tidligere. dere har jo bare fjernet det Dynamiske søket?

Alexander_SA
CONTRIBUTOR *
av Alexander_SA

Jeg får treff på deler av nummer og referanser ser det ut til. Ulempen er at man må vite akkurat i hvilken kolonne man skal søke, hvis ikke må man gjenta søket flere ganger. Gamle funksjonen lot en søke mye bredere og fortsatt få treff. 

Hvorfor ikke ha begge alternativer?

Så har man fordelen ved raske søk, samtidig som man kan benytte seg av den gamle søkefunksjonen der man har behov for å gjøre bredere søk etter feks en referanse 

Knut Sehested
CONTRIBUTOR ***
av Knut Sehested

Det er kun dersom ordene man søker etter er etter hverandre. 

 

Dersom man f.eks søker etter en vare :

Varenavn: Bose forsterker xdn34 DM8500 

 

Det man ofte husker og søker etter er "Bose DM8500". Dette er ikke mulig lengere.

Man kan søke på "Bose" eller "Bose forsterker". Dette fungerte tidligere og med dynamisk søk. 

 

Så dette kan gjerne være en tilleggsfunksjon, men ikke fjern dynamisk søk. 

 

FÅ DET TILBAKE MED EN GANG, dette er veldig lite gjennomtenkt

 

 

 

 

Ingrid Kongshavn
CONTRIBUTOR *
av Ingrid Kongshavn

Enig med alle!  FÅ TILBAKE DET GAMLE DYNAMISKE SØKEOMRÅDET. 

Vibeke Veiby
CONTRIBUTOR **
av Vibeke Veiby

😞

Enig med de andre her.

Idéen virket smart, men søkefunksjonen har i realiteten blitt mye dårligere.

Dette må heller være en tilleggsfunksjon til det dynamiske søket - og var det jo forsåvidt allerede ved bruk av filterfunksjonen....

 

Få tilbake det dynamiske søket snarest mulig!!

Turid Luther1
CONTRIBUTOR ***
av Turid Luther1

Dette er helt håpløst, søket er jo ikke dynamisk. Så dersom noen refererer til deler av et faktura nummer e.l går det ikke søke. Man må ha eksakt match. Det er jo helt krise!  Søkefunksjonen er nå blitt dårligere. MÅ HA MULIGHET TIL DYNAMISK SØK!!

Hanne Husa Halse
CONTRIBUTOR *
av Hanne Husa Halse

Enig med alle kommentarer her.

Nå er søkefunksjonen blitt helt håpløs.

Dette gjør søkefunksjonen VELDIG tungvint og en må vite hvor en skal søke. Hvis en bare har deler av beskrivelse på en vare så kommer det ikke opp forslag. Da må en ha nøyaktig beskrivelse (riktig ord rett etter hverandre). Man må ha eksakt match.

Søket er ikke dynamisk.  FÅ TILBAKE DET GAMLE DYNAMISKE SØKEOMRÅDET!

Takk

Erlend Ringsgård1
CONTRIBUTOR **
av Erlend Ringsgård1

Vi er også avhengig av dynamiske søkefelt. Slik det er blitt nå er en stor ulempe for oss vår arbeidshverdag. Dette er spesielt søk av varer som andre nevner her som er den største utfordringen pdd.
Dynamisk søkefelt må på plass igjen ASAP.

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll (Oppdatert ‎29-09-2023 10:25 av Kristian Tjensvoll )

Støtter alle her, vi trenger det dynamiske søkeområdet tilbake!

Er det viktigste feltet vi bruker i løpet av dagen!

 

Hvor kan jeg melde meg på for bli QA person, for å være med å se slike funksjoner før de lanseres? 

 

Tillegg: 

Funksjonen er god, men Dynamisk søk er bedre. Dette kunne vi gjøre før ved å trykke på kolonnene, men er praktisk å få det ut som et lettere tilgjengelig felt. Men dynamisk søk er mer viktig

Michael7
CONTRIBUTOR **
av Michael7

Dette var et stort steg tilbake!
Av eksemplene nevnt over her så ser det ut som at dette kun tar hensyn til regnskap og fakturaer med enkle nummer.

Vi som bruker søkefelt på vareregister med flere tusen artikler MÅ kunne søke på flere parameter innenfor varenavn.

Håper virkelig det er mulig å gå tilbake til et dynamisk søkefelt. Evt. ha begge mulighetene tilgjengelig.

av Anders Angelhus

Hei alle, og takk for engasjementet deres! 😄

 

Et tips dersom du ønsker å søke på flere parameter i samme beskrivelsesfelt, kan være å benytte %. Vi har oppdatert brukertipset med et eksempel for hvordan dette brukes.

AndersAngelhus_0-1695981910530.png

 

Vi tar alle tilbakemeldinger med i vurderingen av både nye og eksisterende endringer vi gjør i Visma.net ERP. Hovedårsaken til det nye kolonnesøket er på bakgrunn av at vi har sett at det gamle søkefeltet er svært ressurskrevende. Med det nye søkefeltet vil du få et raskere system, som laster inn deres data raskere enn før. 

 

Mvh Anders Angelhus

Product Expert Visma.net ERP

StianJAA
CONTRIBUTOR *
av StianJAA

Hei Anders Angelhus,

 

Den jevne bruker av Visma har ikke nødvendig kunnskap til å gjøre søk med % i strengen, så dette er ikke brukbart.  Ei heller kan man søke på kryss av kolonner i listevisningen.  Dere bør ta et steg tilbake og innse at det dynamiske søkefeltet må på plass igjen asap.  Fjerning av dynamisk søkefelt skaper store utfordringer og vi hører fra vår Visma-konsulent at det renner inn med klager fra et stort antall brukere, så det er ikke bare vi som har skrevet kommentar her som synes dette er håpløst.

 

Personlig har jeg aldri opplevd ytelsesproblematikk rundt dynamisk søkefelt. Tvert imot har dette fungert perfekt!

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Hei,

Takk for tilbakemelding, men problemet er at vi trenger å kunne søke over flere felt med et enkelt søk.

 

Så vi trenger dynamisk søk i tillegg til den nye funksjonaliteten.

 

Min tilbakemelding akkurat nå er at dere har gjort jobben min dobbelt så tung som den var, med å ta vekk denne ene funksjonen. Med dynamisk søk kunne jeg lett finne ordre som refererte til hverandre. nå går ikke dette lenger.

God
CONTRIBUTOR *
av God

Oppdatering??

Helt håpløst!

Tilbake til dynamisk!😠

Hanne Husa Halse
CONTRIBUTOR *
av Hanne Husa Halse

@Anders Angelhus 

Det er ikke godt nok å bruke % tegn for søk på flere ord. Det er søk i flere felt med enkelt søk som blir brukt hele tiden. Nå er søkefunksjonen blitt utrolig tungvint. Dere må få tilbake mulighet for å bruke enkelt/dynamisk søk for alle skjermbilder/tabeller!

Anja Hansen
CONTRIBUTOR *
av Anja Hansen

Enig med de andre her.

Den gamle søkefunksjonen fungerte utmerket, og den nye er helt elendig.
Dette er et veldig viktig felt for oss og nå har det blitt ekstremt tungvint.
Jeg har fått fortvilte tilbakemeldinger fra alle avdelingene her hos oss i dag - innkjøpsavdelingen, salgsavdelingen, lageret, ordrekontoret osv.

Håper virkelig at det dynamiske søkefeltet kommer på plass igjen veldig snart.

av Anders Angelhus

Hei igjen dere! 😊

 

Vi forstår at det kan oppstå frustrasjon når vi fjerner noe og bytter det ut med noe nytt. Endringen her fører til at alle søk er mindre ressurskrevende, og åpner opp for at andre prosesser i Visma.net ERP kan ta nytte av ressursene som tidligere har blitt tildelt søket. Dette har med andre ord positive følger for den generelle hastigheten, ikke kun hastigheten i det man søker. 

 

Generelle betraktninger basert på tilbakemeldinger vi har fått i ulike kanaler i løpet av dagen:

  • Du kan søke i flere kolonner samtidig
  • Du kan tilpasse om det du søker etter skal være for eksempel "Er lik" eller "Inneholder" ved å trykke på kolonneoverskriften i kolonnen du søker
  • Du kan skille mellom ord som er plassert ulike steder i beskrivelsesfelt ved å benytte % mellom ordene og dermed få treff

 

Vi kommer ikke til å svare ut hver enkeltes tilbakemelding i dette kommentarfeltet men vit at vi leser alt dere skriver, og tar dette med i vurderingene som gjøres. 

 

Ønsker dere alle en riktig så god helg 🍂🍁

 

Mvh Anders Angelhus

Product Expert Visma.net ERP

GoDrive
CONTRIBUTOR *
av GoDrive

IKKE gjør NEDGRADERINGER dere i VISMA ikke ser konsekvensen av!.

Søkefeltet må tilbake ASAP som mange her skriver!!


Det hjelper ikke bruke % i det nye søkefeltet når du har 3 eller flere søkekriterier (i alle fall under varebeskrivelse der vi jobber).
Eneste måten det fungerer på er om man vet rekkefølgen på søkeordene, noe som er helt idiotisk.

Nå ender vi med å legge inn doble varekoder fordi vi ikke klarer å søke opp eksisterende som ligger i systemet.

Og vi ender opp med å fortelle kunder vi ikke har varene på lager fordi vi ikke ser lagervarene slik som tidligere!

 

Hvis dere har ressursproblemer med VISMA NET, så løs det på andre måter, IKKE fjern søkeverktøyet som vi er avhengig av!

Vibeke Veiby
CONTRIBUTOR **
av Vibeke Veiby

@Anders Angelhus Ja, man kan søke i flere kolonner, men ikke på tvers av kolonner som vi kunne tidligere. Det er helt talentløst å gjøre en funksjon dårligere, dere burde heller jobbe med forbedringer av systemet! Dette er ikke en forbedring med mindre den kommer i tillegg til det dynamiske søket.

HrFagre
CONTRIBUTOR *
av HrFagre

Denne "oppgraderingen" er helt håpløs. Mulig Visma sparer ressurser, men alle brukere opplever mer tidsbruk på søk. Det er flere klikk for hvert enkelt søk, og man må være mer presis i søket. Dette er ikke brukervennlig, heller frustrerende og tidkrevende for den enkelte bruker. 

Synes Visma det er greit at alle brukere må bruke MER ressurser for at Visma skal spare sine? Nei, få tilbake det gamle søkefeltet, eller legg det til i tillegg til de nye. 

vivian hernandez
CONTRIBUTOR *
av vivian hernandez

FÅ TILBAKE DET GAMLE DYNAMISKE SØKEOMRÅDET øverst til høyre!!!!!!!!

Helt håpløst hvordan dere har gjort det vanskeligere å søke, dette var noe av det beste vi hadde i dette systemet. 

Cfj
CONTRIBUTOR **
av Cfj

Tanken var god, men det funker bare rett å slett ikke. Få tilbake eller i tillegg gamle løsningen med dynamisk søk så blir det bra!!

Silje Skaug Syvertsen
CONTRIBUTOR ***
av Silje Skaug Syvertsen

Trenger det dynamiske søkefeltet tilbak!. Må gjerne beholde disse "nye" søkefeltene (som jeg personlig ikke har savnet, eller trenger i det hele tatt), men uten det dynamiske søkefeltet er min arbeidsdag temmelig vanskelig og tungvint.

Markus Håøy
CONTRIBUTOR *
av Markus Håøy

Dette var å gå flere steg tilbake. Vi har nå brukt Visma Net i flere år, og det dynamiske søkefeltet er viktig for vår arbeidshverdag. Vi håper at dette kommer tilbake snarest. Vi har mange samarbeidspartnere hvor vi utfører arbeider for og ikke alltid kunden direkte. Derav er vi avhengig å kunne søke på tvers av flere kolonner for å få den fulle oversikten. De nye søkefunksjonene har alltid vært, der de har bare vært skjult under kolonne filter. Så ingen nye funksjoner kun annet fremstilling. Vi vil ha tilbake det dynamiske feltet.

Knut Sehested
CONTRIBUTOR ***
av Knut Sehested

Jeg synes dere gjør en skikkelig skivebom her, dette er 1 skritt frem og 3 tilbake

Her sitter utvikling i sin egen boble og ikke tenker på konsekvensene av en slik stor endring.

Dere får sikkert løst noe av kapasitet/hastighet på serverne deres, men det må dere finne andre løsninger på.

 

Alt har nå blitt mye mer tungvint. Vi har også brukt masse tid og penger på å lage «tilpassede visninger» som nå har mistet sin funksjon. Hvem skal ta konsulentkostnaden for å lage nye??

 

 

Vi forventer at dere får tilbake det dynamiske «fri-søket» umiddelbart

av Kjetil Vikse Moen

@Anders Angelhus 

Ser problemstillingen med ytelse, men forstår også kundenes frustrasjon her. Kan det være en ide å ta det tilbake i std. skjermbilder fra Visma? Vil tro det er skjermbilder med mange koblinger som skaper de største utfordringene med universalsøk..

Tone73
CHAMPION ***
av Tone73

Enig med alle!  FÅ TILBAKE DET GAMLE DYNAMISKE SØKEOMRÅDET.

Huff, ja denne endringen her er helt håpløs. Nå vil jo systemet bli dårligere ifht søk funksjon for å finne det man søker etter om man kan ha skrevet info forskjellige steder eller skal plukke det opp. 

av Anders Angelhus

Hei alle sammen 😊

 

Vi ser behov for å systematisere tilbakemeldingene knyttet til kolonnesøket, og har derfor opprettet et skjema vi håper dere ønsker å fylle ut. Vi stenger derfor kommentarfeltet her, og ber dere bruke skjemaet for tilbakemeldinger.

 

Dere finner dette skjemaet HER.

 

Mvh Anders Angelhus

Product Expert Visma.net ERP

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"