Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

julegave utbetalt over lønnslipp

av Anonymous

Hei!

 

Hvilken lønnsart skal brukes ved utbetaling av julegave over lønnslipp?

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Og hvorfor ikke gi gavekort (enkel administrasjon og veldig fleksibelt for mottaker) i stedet for pengegave via lønnsslippen? Vinn-vinn situasjon for arbeidsgiver og den ansatte ved at det ikke utløser arbeidsgiveravgift eller skatteplikt.

Godkjent løsning
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Kanskje refusjon av gave de har kjøpt selv kan være et alternativt for dere, les om det i artikkelen jeg linket til.

 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

👍

Godkjent løsning
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Gave i form av penger er jo alltid uansett lønn. Men det var kanskje noe annet du tenkte på som julebonus?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det vil bli både bonus og julegave, og julegaven kan jeg kjøre som timelønn/fastlønn. Jeg lurte på om det fantes en egen lønnsart for å skille mellom lønn og julegave.

Godkjent løsning
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Den må du nok eventuelt lage selv om du f.eks. vil ha kostnaden på en egen kostnadskonto i regnskapet. Men husk at begge deler er skattepliktig inntekt og at alt arbeidsvederlag skal inngå i grunnlaget for feriepenger. Så anbefaler å ta med begge disse to ytelsene i det grunnlaget.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Det kommer jo ann på om skattepliktig beløp er passert eller ikke. 

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Spar-kostnader-pa-nye-gave-regler/ba-p/35...

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"