for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei.
Vi har ansatt to tyskere på kontrakt, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål.
De har en adresse i Norge, legger jeg de da inn som vanlig eller må jeg legge de inn under utenlandske arbeidstakere?
Han ene har jobbet her før og har skattekort - selve fødselsnr. blir jo litt rart da første tallet er byttet slik at datoen blir rar - i dette tilfellet er han født 47. sept. Kan jeg likevel bruke dette og legge det inn som vanlig fødselsnr. ?
Er det andre ting jeg må passe på ved opprettelsen av disse to?
Håper noen kan gi oss en tilbakemelding på dette da vi ikke har gjort det før
Løst! Gå til løsning.
Hei!
Lønnstakerne skal ikke registreres som "Utlending", altså det skal stå "Ikke utlending" på Vedlikehold-Lønnstaker.
I Fødselsnummer fyller du ut Lønnstakers fødselsnummer eller D-nummer, 11 siffer. Det foretas en sjekk på inntastet nummer. Hvis kontrollsiffer ikke stemmer, gis melding at inntastet nummer er feil.
(Hvis man ikke har fødselsnummer eller D-nummer på lønnstaker, må man legge inn fødselsdato i de 6 første sifrene. F.eks fødselsdato 5. mai 1978 = 05057800000).
Feltet "Internasjonal id type": Hvis man har en lønnstaker som ikke har norsk fødselsnummer og heller ikke har mottatt D-nummer, kan man oppgi internasjonal identifikasjon.
Dette benyttes som identifisering ved innsending av A-melding.
Velg mellom:
- Passnummer
- Social security number
- Tax identifikation number
- Value added tax identifikation number
I disse tilfellene må også Internasjonal id nummer oppgis. Internasjonal id nummer er F.eks. passnummer.
OBS! Vær klar over at ved overgang fra internasjonal identifikator til D-nummer eller norsk fødelsnummer, må både internasjonal identifikator og D-nummer/norsk fødelsnummer oppgis på neste A-melding.
Deretter holder det at man kun oppgir D-nummer/norsk fødelsnummer, men det blir ikke gitt feilmelding hvis man fortsetter å melde inn både internasjonal identifikator og D-nummer/norsk fødelsnummer.
Visma Software AS
Karenslyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Tlf: 09101