Mine områder
Hjelp
Ivar Austad
PARTNER

Ligningsverdi næringseiendom - feil kalkulasjonsfaktor

av Ivar Austad

For ligningsåret 2023 opererer myndighetene med to forskjellige kalkulasjonsfakturer ved beregning av ligningsverdi på næringseiendom. Det kan se ut som ikke Periode/År har tatt høyde for dette i sitt oppsett.

 

Jeg har kontrollert beregningen til Periode/År på en eiendom som ikke ligger i en av de fire storbyene (Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger). Kalkulasjonsfaktoren skal være 0,095 i vårt tilfelle, men beregningen viser at det er benyttet en faktor på 0,085 (altså lik den som skal benyttes på eiendommer i en av storbyene).

 

Jeg har kontrollert at eiendomsadressen er lagt inn korrekt. Periode/År skal m.a.o. ha korrekt opplysning om hvor i landet eiendommen ligger.

 

Er det flere som har erfart det samme?

 

 

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Knut Lofsberg
VISMA

av Knut Lofsberg

Periode & År benytter rett kalkulasjonsfaktor. Men skatteetaten skal ha disse opplysningene på en spesiell måte i år. Les mer om dette her.

Ivar Austad
PARTNER

av Ivar Austad

Takk,

Jeg hadde ikke fått med meg at det kommer frem en korreksjon i oversikten.

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Dette blir korrekt hos meg. Mulig det har skjedd en oppdatering i VPY nylig?

Har sjekket for næringseiendom med leieinntekter som ikke ligger i en av de 4 storkommunene - og det ble korrekt brukt kalk.faktor 0,095.

 

Savner dog at spes av selve kalkulasjonen/formelen vises i VPY, (gj.sn leieinnt / 0,095) * 0,9

AndersSvendsen
CONTRIBUTOR *

av AndersSvendsen

Det stemmer, Periode&År bruker feil kalkulasjonsfaktor på eiendommer utenfor de fire storbyene.

 

Mvh Anders Svendsen

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"