Mine områder
Hjelp
Vimsen99
CONTRIBUTOR **

Anleggsmidler og avskrivning

av Vimsen99

Vi har ett stort anleggskartotek og vi bruker gjerne prosjekter (anlegg under arbeid) ved  anskaffelser med mange transaksjoner. Det kan også være at vi har anskaffet noe som vi ved en feil har kostnadsført i stedet for å aktivert som driftsmiddel. Dersom vi i januar kjøper ett driftsmiddel som ved en feil blir kostnadsført. Så oppdages dette i juni. Da ønsker vi at denne korreksjonen skjer på juni måned. Kanskje bruker vi hovedboksbilag for å korrigere fra resultat til balanse. Driftsmiddelet ble tatt i bruk i januar og vi legger inn dato for tatt i bruk. Finnes det da en metode som gjør at vi får postert alle transaksjonene knyttet til avskrivninger fra januar til juni, på juni måned. Vi har stengt tidligere perioder og rapportert. Vi har derfor ikke ønske om at vi får endringer i tidligere perioder. Samtidig ønsker vi at kostnaden(avskrivningen) blir som om at driftsmiddelet blir avskrevet  totalt pr juni som at vi hadde aktivert det i januar. Det blir jo så feil at vi må åpne opp igjen tidligere perioder. Er det en løsning i systemet for at vi skal få dette til?

1 SVAR 1
Helge Bjørneseth
CHAMPION *

av Helge Bjørneseth

Hei @Vimsen99,

 

Jeg kjenner ikke til om denne funksjonen eksisterer, men vi har løst det ved å gjøre en manuell føring i Hovedbok.

Slik jeg tolker ditt tilfelle: (Jeg skriver med runde og store summer for å gjøre eksempelet enkelt)

  1. Du har kjøpt inn ett driftsmiddel Januar 2024 til 100.000,-
  2. Dette blir ikke nedskrevet riktig, og blir oppdaget i Juni. På tidspunktet skulle det vært nedskrevet 10.000,-
  3. Du vil derfor nedskrive 10.000 i Juni, samtidig som du legger inn driftsmiddelet og skriver ned 1.666,- pr måned fremover (10.000 delt på 6 måneder)

 

Om dette tilfellet stemmer hadde jeg løst det slik:

  1. Du overfører driftsmiddelet til en konto du bruker for driftsmidler
  2. Du lager så en manuell føring på 10.000,- i Juni fra driftsmiddelkontoen til avskrivninger
  3. Du huker av "oppdater hovedbok" inne på driftsmiddel innstillinger
  4. Du legger inn driftsmiddelet i driftmiddel modulen, da med 90.000,- (innkjøpet - det som er nedskrevet frem til Juni)
  5. Du bruker Juni som dato på driftsmiddelet
  6. Du må justere nedskrivningstiden. 
    1. For å gjrøe det enkelt bruker jeg enkle tall. Så du skulle nedskrive hele middelet på 2 år (2.0 i økonomisk levetid)
    2. Du har allerede "nedskrevet" 6 måneder med den manuelle føringen på 10.000,-
    3. Du trekker fra de 6 måneden, og står da igjen med 1.5 år å nedskrive, derfor legger du inn 1.5 år i økonomisk levetid.
  7. Du aktiverer driftmiddelet
  8. Du huker på igjen "oppdater hovedbok"

Da har du manuelt nedskrevet de 10.000,- på Juni som du ønsker, og resten blir håndtert av driftmiddel modulen.

 

Litt vanskelig å forklare over en forumspost uten konkrete tall å forholde seg til, men håper det hjelper deg noe. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"