Mine områder
Hjelp
Elin-Larssen
CONTRIBUTOR ***

Endring av bankkontonummer i Payroll

av Elin-Larssen

Burde ikke Payroll gjøre det mulig for den enkelte ansatte å selv endre sitt bankkontonummer i Payroll? Nå hører vi jo at svindlere på veldig troverdige måter kan sende lønningsansvarlig mailer og sågar ringe inn og be om at kontonummeret skal endres, så går lønnen til en ekstern konto i stedet for den ansatte. Når vi nå får slike henvendelser på mail/telefon så har vi lagt inn som rutine at vi selv ringer tilbake for å forsikre oss om at endringen faktisk er reell. Hadde sluppet en del jobb hvis den ansatte selv er ansvarlig for endringen. De kan jo endre eget navn og mailadresse så bankkontonummer burde egentlig også ligge som valg.

4 SVAR 4
MRB
CONTRIBUTOR **

av MRB

Alternativt; ville det vært mulig å implementere en funksjon i lønnsprogrammet som kontrollerer kontonr + personnr mot eksternt register, som f.eks Nets? 

Sandrahj74
CONTRIBUTOR ***

av Sandrahj74

Automatisk kontroll opp mot personnummer hadde vært ideelt. 

Summe2ne_Lin
CONTRIBUTOR *

av Summe2ne_Lin

HELT ENIG! Har selv jobbet et sted der intern HR ble lurt av det som så ut som mail fra en ansatt og endret kontonummer så lønn ble utbetalt til svindlerne. Endret da også rutinen selv til å alltid ringe opp den som sendes mailen for å få endringen verifisert. Dette var i 2019/2020 så på høy tid at sikkerheten kommer på plass i Payroll.

Victoria81
CONTRIBUTOR *

av Victoria81

Jeg er helt enig. Dette er jo GDPR på det sterkeste:-)

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"