Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Henting av skattekort

av Eide Marianne

Hei,  ved start av lønnskjøring får jeg melding om at ingen ansatte har endret skattekort siden jeg hentet skattekort i januar.  Jeg vet at en ansatt har endret skattekort, og velger å hente likevel.  Jeg går så inn på den aktuelle ansatte og ser at skattekortet hans nå er endret!  Er det slik at vi bør hente skattekort, selv om systemet sier noe annet?

4 SVAR 4
Siv Klaussen
CONTRIBUTOR ***

av Siv Klaussen

Hei. Dette har jeg også opplevd. I mitt tilfelle fungerte det ikke å hente skattekort. Jeg måtte legge nytt kort manuellt inn. Da jeg kjørte januar-lønna fikk jeg hentet skattekort som normalt

Combo
CONTRIBUTOR **

av Combo (Oppdatert ‎05-02-2024 13:45 av Combo )

Hei!

Høres litt rart ut. Er litt usikker men tror ikke systemet kan vite om noen har oppdatert skattekortet før vi har oppdatert det selv.

 

Jeg tror det er mer ment som en advarsel.

 

For eksempel noen kjører flere lønnskjøringer i måneden og hvis det da er forskjell på skattekortene så vil de ha tilbakevirkende effekt på de tidligere kjøringene i samme måned som kan resultere at skattetrekket går i minus, rapporteringsmessig vil de bli krøll 🙂

 

Uansett vil jeg ha som vane at hente skattekort en gang hver måned, det tar ikke mange sekunderne 🙂

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Hei, takk for svar.  Systemet skal normalt gi melding hvis nye skattekort er tilgjengelig, som de gir melding når det ikke er nye skattekort tilgjengelig.  

Combo
CONTRIBUTOR **

av Combo

Okey! Der lerte jeg noe nytt.

Kanskje oppdateringen av skattekortet har skjedd nå nylig og systemet ikke rukket plukke opp dette enda.

 

Jeg pleier å forholde meg til Altinn når ansatte oppdaterer skattekortene sine 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"