Mine områder
Hjelp
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

Utbetaling av 4 feriedager som er overført fra året før

av Marianne Nilsen2

Hei

Trenger noen gode råd, vi pleier å utbetale 4 feriedager i januar av overførte feriedager fra året før for de som ønsker det, testet på en ansatt nå, la inn manuell føring på 4 dager, reduserte dager for 2023 med 4 dager (er jo ingen annen mulighet), sjekker lønnslippen og der kom det automatisk ut 4 feriedager som jeg reduserte med i 2023. Hva skjer da med retroverdien når det står pr. lønnskjøringsperiode på lønnsarten? vil det bli A-melding tilbake til mnd. med ferie trekk i 2023? Hvordan løser dere dette?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Når det står betalt periode på lønnsarten, så betyr det periode juni 23? kunne du gitt meg beskjed når du har sendt lønnen din, om det faktisk r retroverdi for juni mnd.?

Godkjent løsning
Anne-Grethe A
CONTRIBUTOR ***

av Anne-Grethe A

Fikk ikke retro tilbake til juni 2023 når jeg korrigerte manuelt med motsatt fortegn og dato juni 2023. 🙂

Godkjent løsning
Anne-Grethe A
CONTRIBUTOR ***

av Anne-Grethe A

Jeg så også dette på en ansatt jeg måtte "trikse" med å redusere Ordinære dager, mens det egentlig var Overførte dager fra 2022 til 2023 jeg skulle ha redusert. Jeg la inn et manuelt trekk i lønn for ferie med dato 01.06. med samme beløp og motsatt fortegn, og håper dette nuller ut retro for juni 2023. Men jeg er ikke ferdig med lønnskjøringen, og har noen flere å korrigere hvor det også ble noe korrigering på lønnstrekket fra juni, så jeg er ikke sikker ennå på om det fungerer. Skal du gjøre dette for mange ansatte, blir det også tidkrevende. Mulig Visma mener det er korrekt med retro tilbake til juni her, fordi ansatte som har fått lønnsøkning i mellomtiden, ellers ville fått refundert mer enn de ble trukket for de 4 dagene? Har etter hvert fått en del "retro-forklaringer" i avstemmingene mine, hvor jeg skriver f.eks. "A-melding for juni er korrigert med AGA-grunnlag kr XXXX, mens regnskapet korrigeres for samme beløp i januar 2024" f.eks. Det ufattelige er at vi ikke kan få en rapport på hver retro-A-melding som viser hva som forårsaker retro, per ansatt og lønnsart. Isteden får vi en terminoppgave som viser nye beløp å betale og må selv regne ut hvor mye som er endringen siden sist... sukk! 

Godkjent løsning
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Takk for svar, så også når jeg tok ut retro regnskapsrapport at den la seg på juni 2023, jeg kopierte lønnsartene og lagde nye for reversering, gjorde som deg, la inn med - beløp og dato juni 23 håper dette funker.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"