Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Dölja rader på fakturor

av Anonymous
Status: Prioriteras inte

Hej!

 

Vi offererar installationer med fast pris; ett beräkning som naturligtvis består av flera komponenter som timmar, hotell, restid, reskostnad etc.

 

Då vi vill kunna följa upp de olika delarna i beräkningen går det inte att en "artikel" som heter installation samtidigt som vi egentligen inte vill visa kostnaden för de enskilda delarna.

 

I vårt tidigare affärssystem kunde vi enkelt dölja rader på offert/order/faktura för att i stället lägga till en textrad med priset för den fasta installationen. Då fick vi med statistiken på de enskilda delarna samtidigt som kunden bara fick se det överenskomna fasta priset.

 

Visma borde utan större ansträngning kunna få till samma funktion i Visma.net

16 Kommentarer
Björn Schwab
PARTNER
av Björn Schwab

Har ett prospekt med samma krav: Gäller då också offerter och order. 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Naturligtvis även på offerter och order för oss.

linneamann
CONTRIBUTOR ***
av linneamann

Saknar också detta i Visma! Vi kunde också göra detta i vårt gamla system. 

av Christian One Economy

Någon uppdatering som löst detta? Söker samma funktion  (timmar i klump till kund med dold fördelning som ej ska synas på fakturan)

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

Ja, Visma Administration har klarat det i åratal.

Visma Net som ska vara så mycket smartare... hmmm

 

/

av Christian One Economy

Medveten om hur visma admin fungerar och tog nästan för givet samma funktion fanns 🙂

 

Är det möjligen lösbart via en fakturamall där bara första raden syns? 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Kanske det löser problemet för någon.

 

Men det är ingen lösning på problemet i sig och definitivt inte en lösning för oss.

 

linneamann
CONTRIBUTOR ***
av linneamann

Jag eftersöker fortfarande detta! Borde bli en omröstning kring detta, då det verkar vara flera som efterfrågar denna lösning! 

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Prioriteras inte

Vi rekommenderar modulen Project Accounting som hanterar fast-pris-projekt.

linneamann
CONTRIBUTOR ***
av linneamann

Ok, finns det på något sätt chans att kunna se en demo på den modulen? 😊

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Att rekommendera en produkt som kostar så mycket och är relativt komplicerad för att lösa detta problem är inte seriöst.

 

Lös problemet i stället. 😉

av Christian One Economy

Christian. Tack för svar och tips! 

 

Känns oseriöst håller jag med om att rekommendera en helt ny modul för att lösa ett enda problem. 

I fallet vi har är det ett helt externt projektsystem redan påkopplat och endast fakturan ska göras här 🙂

 

Har en större förfrågan där just detta är vad det står och faller på nu. "Alla" övriga system mig veterligen har en enkel funktion "dölj fakturarad". 

ac1965
CONTRIBUTOR **
av ac1965

Vårt gamla ekonomisystem klarade också att dölja rader så jag håller med er andra - man tog för givet att det skulle lösa sig i Visma net också.

 

Alla kräver statistik idag och därför är det jätteviktigt att kunna få med allt på fakturan utan att för den skull tydliggöra det på fakturan som skickas till kund.

Christian Rydkvist
CONTRIBUTOR *
av Christian Rydkvist (Uppdaterad ‎09-02-2021 10:05 av Christian Rydkvist )

.

av Christian One Economy

Ac1965. PRecis. Exempelvis artikelstatistik. Blir inte rätt om man "bokför om" verifikatet till olika kodsträngar. Tappar information. 

redanius
CONTRIBUTOR **
av redanius

Bara plocka bort enhetspris och belopp ur fakturamallen kanske löser det? Om det är OK att ha beskrivning och kvantitet kvar.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här