Mina produkter
Hjälp
JW123
CONTRIBUTOR **

Matcha inbetalningar mot rätt fakturor

av JW123
Status: Nytt förbättringsförslag

När en kund betatalar flera fakturor i en betalning så kan inte Visma koppla betalningarna till rätt kundfaktura. Detta trots att alla OCR-nummer står i betalningsfilen (som på bilden nedan).  Ibland är även betalningarna separata men "klumpas" ändå ihop.

JW123_1-1712560997909.png

 


År 2024 med Ai och annat så borde detta inte vara så svårt att lösa kan man tycka, jag får lägga flera timmar varje månad på att matcha inbetalningar med rätt fakturor. 

 

Detta skulle spara massor av tid och även minimera antalet  felmatchningar. 

5 Kommentarer
Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Även jag har samma problem. Har ännu ett större fenomen.  Vissa kunder får "ihop klumpade" betalningar andra inte.

 

maxamaxa2
CHAMPION *
av maxamaxa2

Samma problem här, det finns verkligen inte mycket smarthet i denna koppling märkligt nog.

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Fick från våran  partner att prata med banken.  Vi hart nu ställt om till utökat kontoutdrag. Trots detta så klumpas ändå vissa betalningar ihop. De kunder som betalar flera inbetalningar i samma inbetalning funkar det inte för. Visma kan inte tolka mer än högst 1 rad per inbetalning om man har tur.

Malin Segerud
PARTNER
av Malin Segerud

Hej!

 

Det finns två inställningar ni kan titta på:

 

1. I AutoPay under avtalet:

MalinSegerud_1-1715844092272.png

 

2. Under inställningar Bank/Likvidhantering

 

MalinSegerud_0-1715844036637.png

 

Är dessa inställa på separat?

Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

 

 

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

@Malin Segerud 

För min del så var allt i bockat och det fungerar ändå inte så .... Något är galet i visma.net

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här