Mina produkter
Hjälp
NiklasSvensson
PARTNER

Skapa inköpsorder med typ direktleverans utifrån TR-order.

av NiklasSvensson
Status: Nytt förbättringsförslag

Hej,

 

Jag önskar funktion att kunna skapa en inköpsorder med typ direktleverans till ett av våra lagerställen utifrån en TransferOrder (TR).

 

Jag sitter som inköpare på vårt centrallager och har dels i uppgift att "föda" våra servicebilar som är uppsatta som separata lagerställen i Visma. Varje natt kör vi en beräkna påfyllning för att se vad våra servicebilar har för behov. Systemet skapar då upp TR-ordrar med de produkter respektive servicebil behöver. 

 

Om det är en produkt som centrallager behöver skicka till servicebil men inte finns på lager har jag som inköpare två alternativ. Antingen skapa en inköpsorder till centrallager och efter att produkten ankommit skickar jag den till servicebil (på TR -ordern). Men i vissa fall är det en produkt jag inte vill köpa in till centrallager utan göra ett inköp från leverantören direkt till servicebilen. Hade jag då kunnat skapa det inköpet utifrån TR-ordern hade TR-ordern blivit slutförd när jag registrerar inleverans mot inköpsordern. Nu när det inte går måste jag skapa en fristående inköpsorder med typ direktleverans till servicebil och när den är utförd får jag radera TR-ordern. Det blir mer tidskrävande och sämre spårbarhet. 

 

I förlängningen hade funktionen dessutom möjliggjort mer automatisering då vi hade kunnat ställa in att vissa produkter alltid ska hanteras som inköp med typ direktleverans så automatiska schemaläggningar hade kunnat skapa upp inköpsordar med typ direktleverans utifrån TR-order utan någon mänsklig hantering.

 

Mvh Niklas

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här