Mijn Communities
Help
Annemiek Hendrix
CONTRIBUTOR ***

Verschil journaal, Visma standaard rapportages met loonaangifte

door Annemiek Hendrix

We hebben na de januari 2024 verwerking een te groot verschil in de loonaangifte met het journaal en de door Visma gemaakte rapportages. Zijn er collega's die dit ook ervaren? Erg benieuwd.

@ Petra van de Winkel 

8 ANTWOORDEN 8
babsvanmarle
CONTRIBUTOR *

door babsvanmarle

Wij zijn tegen hetzelfde aangeopen en nu probeer ik uit te vinden, voor het einde van de maand , wat ik moet doen om dit op te lossen,/ alsnog die loonaangifte de deur uit te krijgen, Visma geeft de volgende regel:

 

Loonaangifte is afgekeurd op 13-2-2024 om 11:02

Validatie bij de uitvragende partij niet gelukt. Digipoort-fout: Het totaal bedrag van de afdrachtverminderingen is groter dan het totaal bedrag van de ingehouden loonbelastingen/premievolksverzekeringen vermeerderd met de eindheffingen.

 

Nu lees ik dat dit kan door mutaties die gemaakt zijn over voorgaande jaren en wat ik zou kunnen doen om inzichtelijk te maken wat er in de huidige periode wordt berekend en wat over de voorgaande jaren, maar kan ik dan alsnog de loonaangifte doen.

Daar zit nu geen enkele beweging in. Ik hoor graag iets.  

Ik ho

 

 

door Juliette Franzen

@Annemiek Hendrix 

Hieronder vind je de inhoud van het kennisartikel 'VP Verschil tussen Journaalpost en Loonaangifte'

 

Een verschil tussen de journaalpost en de loonaangifte kan ontstaan door:

  1. foutieve journalisering
  2. TWK mutaties in voorgaande jaren

 

1. Foutieve journalisering
De onderstaande salariscomponenten moeten gejournaliseerd worden m.b.t. de premies die worden afgedragen in de loonaangifte.
62460   Afdracht premie Aof laag contract
62560   Afdracht premie Wko contract
63460   Afdracht premie gediff. Whk contract
64460   Afdracht premie WW Awf laag contract
65460   Afdracht premie WW Awf hoog contract
66460   Afdracht premie UFO contract
67460   Afdracht premie ZVW WG bijdrage contract
68460   Afdracht premie ZVW inhouding contract
161460 Afdracht premie Aof hoog contract
162460 Afdracht premie Aof uitkering contract
165460 Afdracht premie WW Awf herzien contract
166460 Afdracht premie WW Awf uitkering contract

 

Alleen deze salariscomponenten moeten worden gejournaliseerd. Als er andere componenten zijn gejournaliseerd, dan zal dat leiden tot verschillen tussen de het rapport ‘Journaalpost’ en de Loonaangifte.
De bovenstaande componenten moeten debet gekoppeld worden aan de kosten grootboekrekening en credit aan een balans grootboekrekening.

 

Hoe je de journalisering toepast kan je lezen in kennisartikel ‘VP Journaliseren van een component en journalisering verwijderen’.

 

2. TWK mutaties in voorgaande jaren
Als er in een run mutaties worden gemaakt die terug gaan naar voorgaande jaren, dan zal dat ook een verschil opleveren tussen de journaalpost en loonaangifte.
Deze mutaties zitten wel in de standaardrapport ‘Journaalpost’. In deze rapportage worden de TWK mutaties getoond in de berekende periode.
De mutaties zitten dan wel verwerkt in de Journaalpost, maar niet in de Loonaangifte.
Er wordt door de Belastingdienst een naheffingsaanslag opgelegd voor deze jaren/jaar.

 

Oplossing:
Draai de journaalpost waarbij de TWK mutaties worden berekend in de oorspronkelijke periode. Op deze manier kan je inzichtelijk maken wat er in de huidige periode wordt berekend en welke bedragen er over voorgaande jaren wordt berekend.

 

In kennisartikel ‘VP Journaalpost twk in oorspronkelijke periode’ kan je lezen hoe je het rapport Journaalpost kan aanmaken waarbij de twk mutaties worden berekend in de oorspronkelijke periode.

 

NicoleR
CONTRIBUTOR ***

door NicoleR (Bijgewerkt ‎24-01-2024 09:25 door NicoleR )

@Annemiek Hendrix De suppletie aangiften zijn niet meer "nul euro" en "hopen dat het verschil in het journaal gaat matchen met de later te ontvangen beschikking van de belastingdienst".
Het afdracht rapport in de Wizard bevat nu alle perioden met de afgeronde bedragen per periode en het totaal van de suppletie aangifte. Ik weet helaas niet meer in welk document ik de uitleg gehaald heb, het staat in een van de release notes tussen medio december tot 8 januari. 

Annemiek Hendrix
CONTRIBUTOR ***

door Annemiek Hendrix

ik zag het dus pas later in de Wizard, kun je vertellen wat het rapport nieuwe stijl is?

NicoleR
CONTRIBUTOR ***

door NicoleR

In het journaal zaten alle bedragen 2022 en 2023 en in de aangifte niet, maar wel in de afdracht rapporten nieuwe stijl. Maar volgens mij heb je die gevonden 👍

Goedgekeurde oplossing
NicoleR
CONTRIBUTOR ***

door NicoleR

Ik had geen grote verschillen te verklaren, maar het verschil wat ik moest verklaren zat bij mij in het rapport Afdracht loonaangifte uit de wizard over vorige jaren met de nieuwe wijze van informeren over suppletie correcties.

Goedgekeurde oplossing
Annemiek Hendrix
CONTRIBUTOR ***

door Annemiek Hendrix

dank je Nicole, dat begrijp ik niet helemaal. Kun je het iets specifieker omschrijven?

 

Annemiek Hendrix
CONTRIBUTOR ***

oeps, ja nu begint het me te dagen. Dit is het verschil dank je!