Mijn Communities
Help
Gerdine
CHAMPION *

DPIA inlezen

door Gerdine

Goedemorgen,

 

ik zoek waarschijnlijk niet goed, maar ik kan het document niet vinden met de vereisten voor DPIA bestand (posities van alle onderdelen). En hebben jullie tips hoe dit bijvoorbeeld in excel te zetten en om te zetten naar DPIA op de juiste positie? Ik heb dit in het verleden handmatig gedaan, maar waarschijnlijk kan dat veel handiger...

 

 

7 ANTWOORDEN 7
karl Wegner
CHAMPION ***

door karl Wegner
 
 karlWegner_0-1716371767150.jpeg

 


Specificaties DPIAI 00 importbestand

           Document2                                                                                                                                                                                                   I

Als u mutaties wilt importeren in Beaufort, moet u deze mutaties in een mutatiebestand in ASCII-Formaat aanleveren. Standaard geeft u dit bestand de naam DPlAIOO.txt.

Alle mutaties in dit ASCII-bestand moeten op een bepaalde manier zijn vastgelegd: conform een voorgeschreven bestandsindeling, die hieronder wordt uitgewerkt. Zo voldoen de mutaties aan de kenmerken van de rubriek in de rubriekentabel van Beaufort.

ledere mutatie bestaat uit de volgende velden, waarbij deze volgorde moet worden aangehouden:

  • Procescode
  • Rubriekscode
  • Object_id
  • Indicator stam/variabel
  • Creatiedatum
  • Creatiegebruiker

• Waarde

  • Ingangsdatum
  • Productiesoort
  • Verrekenperiode

Elk van de bovenstaande gegevens moet aan bepaalde eisen voldoen. Hieronder worden deze eisen, per veld, toegelicht.

Procescode

Dit is de code van het aanleverende proces waarmee de mutatie moet worden verwerkt. Voor de procescode gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 1
  • Eindpositie: 3
  • Lengte: 3
  • Datatype: alfanumeriek

Inhoud: de inhoud van het veld Procescode moet in hoofdletters worden opgegeven. U kunt de codes zelf bepalen; een aantal codes zoals TMT, CMT en RVM zijn reeds in gebruik. De procescode die u hier invult, moet corresponderen en daarom in Beaufort bekend zijn. U legt deze code in Beaufort vast als u het aanleverend proces definieert: u vult hier een 'code proces' in.

Rubriekscode

Dit is de aanduiding van de rubriek waarvoor de mutatie geldt. De volgende eisen zijn van toepassing:

  • Beginpositie: 4
  • Eindpositie: 9
  • Lengte: 6

               

karlWegner_1-1716371767152.jpeg

 

    Datatype: alfanumeriek

karlWegner_2-1716371767153.jpeg

 

 Inhoud: u kunt zowel Standaard-rubrieken als eigen rubrieken opgeven. De inhoud van het veld Rubriekscode mag uitsluitend met hoofdletters worden gevuld.

Object_id

De waarde van het object_id zorgt ervoor dat de mutatie uiteindelijk bij de juiste persoon en/of dienstverband terechtkomt. Hiervoor gelden de volgende eisen:

               

karlWegner_3-1716371767153.jpeg

 

    Beginpositie: 10

               

karlWegner_4-1716371767154.jpeg

 

    Eindpositie: 59

  • Lengte: maximaal 50
  • Datatype: numeriek
  • Inhoud: Het object_id is een samengestelde sleutel, die uit een of meer deelsleutels kan bestaan. De onderdelen van de sleutel moeten gescheiden zijn door een spatie. Er mogen geen voorloopnullen in staan.

Uit welke onderdelen het object_id bestaat, is afhankelijk van de gegevenssoort:

  • PS (Persoon): pers_nr
  • DV (Dienstverband): pers_nr, dv_vlgnr
  • BG (Bank-giro, dienstverbanden): pers_nr, dv_vlgnr, bg_vlgnr

 

IZ (Inzet): pers_nr, dv_vlgnr, oe_oper_sl, operfunc_kd, ingang_dt

  • IP (Inpastabel): reg_sal_kd, inpas_nr
  • LV (Loonverdeling): pers_nr, dv_vlgnr, lv_rglnrkarlWegner_5-1716371767154.jpeg

     

      SD (Speciale doorbelasting): pers_nr, dv_vlgnr, sd_rglnr
  • ZG (ziektegeval): pers_nr, dv_volgnr, ZG_nr
  • ZT (Ziektetijdvak): pers_nr, dv_volgnr, ZG_nr, ZT_nr

Hieronder vindt u de kenmerken van de deelsleutels van de object_id.:

  • Pers_nr (persoonsnummer). Maximale lengte: 6, numeriek
  • DV_vlgnr (dienstverband-volgnummer). Maximale lengte: 3, numeriek
  • Bg_vlgnr (volgnummer bank/giro). Maximale lengte: 2, numeriek
  • Lv_rglnr (regelnummer loonverdeling). Maximale lengte: 3, numeriek
  • Sd_rglnr (regelnummer spec. doorbelasting). Maximale lengte: 2, numeriek
  • Oe_oper_sl (technische sleutel operationele organisatorische eenheid). Maximale lengte: 10, numeriek.
  • Operfunc_kd (Code operationele functie). Maximale lengte: 7, alfanumeriek.
  • Ingang_dt (ingangsdatum inzet). Geldig Beaufort datumformaat, zie creatiedatum.
  • Reg_sal_kd (Code salarisregeling)
  • Inpas_nr. (Inpasnummer)
  • ZG_nr (ID nr ziektegeval): Maximale lengte: 10, numeriek
  • ZT_nr (ID nr ziektetijdvak): Maximale lengte: 10, numeriek

Indicatie stam/variabel

Hiervoor gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 60
  • Eindpositie: 60

       

karlWegner_6-1716371767155.jpeg

 

    Lengte: 1

Datatype: alfanumeriek

  • Inhoud: deze indicator kan uitsluitend de waarden S (Stamgegeven) of V (Variabel gegeven) hebben. Deze waarde moet overeenkomen met de indicatie Stam/Variabel van de rubriek volgens de rubriekentabel in Beaufort.

Creatiedatum

De creatiedatum wordt in Beaufort opgenomen in de historie van de mutatie. Hiervoor gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 61
  • Eindpositie: 71
  • Lengte: 11
  • Datatype: alfanumeriek
  • Inhoud: de datum moet in een voor Beaufort geldig formaat worden opgegeven, zonder extra voorloopnullen. Bijvoorbeeld:
  • ddmmeejj (0101 2022). dd = dagnummer, mm = maandnummer, ee = eeuwnummer,jj = jaarnummer - dd-mm-eejj (01-01-2022).
  • ddmmjj (010122, 01 jan 2022).

Creatiegebruiker

Dit is de identificatie van de gebruiker die de mutatie aanbrengt. Hiervoor gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 72
  • Eindpositie: 87
  • Lengte: 16
  • Datatype: alfanumeriek
  • Inhoud: het formaat van 'creatiegebruiker' is alfanumeriek. De gebruiker moet in Beaufort reeds bekend zijn, in verband met het importeren van de mutaties. Bij het definiëren van het aanleverende proces voor deze mutaties kan worden bepaald of gebruik zal worden gemaakt van gebruikersautorisatie. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat alleen de creatiegebruiker de mutaties verder kan verwerken.

5

Waarde

Voor de waarde van de mutatie gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 88karlWegner_7-1716371767156.jpeg

     

     Eindpositie: 137
  • Lengte: 50
  • Datatype: alfanumeriek
  • Inhoud:
  • De waarde kan links worden aangesloten, voorloopnullen zijn toegestaan.
  • De waarde moet voldoen aan de voorwaarden die voor de betreffende rubriek in de rubriekentabel zijn vastgelegd. Als bij de rubriek van de mutatie een referentietabel aanwezig is, moet de opgegeven waarde in de referentietabel voorkomen.
  • Als de waarde uit een bedrag bestaat, geldt het volgende. Als de waarde negatief is, dan moet een minteken op positie 88 worden geplaatst. Hele bedragen en decimalen moeten worden gescheiden door een decimale punt.

Ingangsdatum

De ingangsdatum wordt in Beaufort gebruikt als selectiecriterium in het proces van het verwerken van indirecte mutaties. Hiervoor gelden de volgende eisen:

  • Beginpositie: 138
  • Eindpositie: 148
  • Lengte: 11
  • Alfanumeriek of numeriek: alfanumeriek
  • Inhoud: het formaat van de ingangsdatum is gelijk aan het formaat van de creatiedatum. Als de ingangsdatum in de toekomst ligt, dan kan de mutatie pas met indirect muteren worden verwerkt als die datum is bereikt. Houd rekening met rubrieken waarvoor een speciale syntax geldt, zoals de rubriek Geslacht, met de vaste waarden M of V. Raadpleeg de rubriekentabel.

Als u wilt herrekenen over een jaarwerkperiode, dan moet u de verrekenperiode gebruiken. De ingangsdatum wijziging moet gelijk zijn aan de begindatum van de laatste loonperiode uit de periodekalender waarin ook de betreffende jaarwerkperiode is

 

opgenomen.

Productiesoort

Op positie 179 t/m 181 kunt u de productiesoort vastleggen, bijvoorbeeld NOR of JWP.

Verreken periode

Op positie 182 t/m 187 kunt u eventueel de verrekenperiode vastleggen, bijvoorbeeld 022022.

In een jaarwerkperiode (13 t/m 1 5) kunt u alleen nog maar herrekenen over een van de voorgaande salarisperiodes.

7

Goedgekeurde oplossing
Gerdine
CHAMPION *

door Gerdine

Gerdine_0-1716363131928.png

 

Gerdine_3-1716363249067.png

 

Gerdine_2-1716363216920.png

 

Met als resultaat:

Gerdine_4-1716363303406.png

 

Gerdine_5-1716363325871.png

Goedgekeurde oplossing
Gerdine
CHAMPION *

door Gerdine (Bijgewerkt ‎22-05-2024 09:40 door Gerdine )

@FBB Zorgboog en @karl Wegner ik ben toch eens verder gaan zoeken en het is me zowaar zelf gelukt. 

Voer de benodigde gegevens in excel, zoals aangegeven in Mutatiebestand maken (importeren). 

Gebruik vervolgens in nieuwe kolommen de formule =LINKS(A1&HERHALING(" ";20);20), waarbij het getal de lengte is die je nodig hebt zoals aangegeven in de uitleg. Vervolgens in 1 kolom de functie tekst.samenvoegen gebruiken en deze kolom opslaan als tekst bestand.

 

Het excelbestand is zonder macro's, alleen simpel toe te passen formules. Was alleen niet bekend met de functie Herhaling om spaties te kunnen toevoegen. 

 

 

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *

door FBB Zorgboog

@Gerdine die functie kende ik ook nog niet. Ga deze oplossing opslaan en zeker een keer uitproberen. 👍

karl Wegner
CHAMPION ***

door karl Wegner

We hebben in het verleden ooit van een consultant van AAG een Excelbestand gekregen om een dpia100 bestand aan te maken. Wel in versie 2003. De macro's in dit bestand werken niet meer goed met de huidige versie's van Excel, dus wij hebben dit Excelbestand opnieuw gemaakt. Het bestand was ooit bedoeld voor intern gebruik bij Raet en wordt ook niet door hun onderhouden. Overigens diegenen die dit hebben gemaakt zullen wel met pensioen zijn:-)

Ik kan het bestand delen en eventueel uitleggen. Stuur mij anders mailtje: karl.wegner@sheerenloo.nl

Gerdine
CHAMPION *

door Gerdine (Bijgewerkt ‎22-05-2024 08:44 door Gerdine )

@FBB Zorgboog bedankt voor je reactie. Ik heb verschillende zoektermen gebruikt en niks kunnen vinden in BOL help, en zo waar nu dus toch de uitleg. Heel fijn. 

 

Heb inderdaad ook world wide web gebruikt en gezocht naar mogelijkheden om alles om te zetten naar de juiste posities, helaas nog geen resultaat. 

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *

door FBB Zorgboog

@Gerdine wat betreft de indeling kan ik je wellicht helpen. Zoek in Beaufort Help eens naar bestandsindeling. Als het goed is vind je een topic genaamd Mutatiebestand maken (importeren). Ik denk dat je daar de info vindt die je zoekt.

 

Wat betreft tips voor omzetten vanuit excel naar DPIA kan ik je niet helpen. Ik ben daar ook al heel lang naar op zoek maar tot op heden zonder resultaat. Wie weet kan ons daar iemand anders aan helpen.