Mijn Communities
Help
ETeppema
CONTRIBUTOR ***

Arbeidsmarkttoelage in uurloon / bij uurloners nominaal uurloon vastleggen, foutgevoelig

door ETeppema

Afgelopen salarisrun is er een wijziging doorgevoerd in de grondslag van het uurloon salaris. De arbeidsmarkttoelage is hier nu in opgenomen. Omdat dit nu in de grondslag is opgenomen moeten wij bij de uurloners het nominaal uurloon opgeven inclusief de arbeidsmarkttoelage. Zie onderstaande melding uit de release van september.

 

Wij en waarschijnlijk hebben hier meer last van moeten nu dus bij alle uurloners het uurloon vastleggen. Dit is erg bewerkelijk en foutgevoelig. Bij iedere wijziging zoals het toekennen van een periodiek en cao verhoging moeten wij het uurloon weer aanpassen. Dit is erg bewerkelijk. Ook is de schaal en trede niet meer zichtbaar voor de medewerker. 

 

Wij zouden dit graag anders zien. Als hier een andere werkwijze voor is of voor gemaakt kan worden dan heel graag.

 

ETeppema_0-1696326314202.png

 

15 ANTWOORDEN 15
Goedgekeurde oplossing
Niek Grupstra
VISMA

door Niek Grupstra

Bedankt voor je feedback. Het enige zuivere alternatief dat we kunnen leveren is een aparte salarisregeling voor lonen inclusief arbeidsmarkttoelage. Dat is ook de wijze waarop Sociaal Werk Nederland het ziet: de toelage is in aparte tabellen opgenomen en bij ons aangeleverd. Zou dit het probleem voor jullie oplossen?

ETeppema
CONTRIBUTOR ***

door ETeppema

Dat zou dan betekenen dat voor iedereen die recht heeft op de arbeidsmartkttoelage de aparte salarisregeling geldt en geen aparte toelage meer hoeft te worden aangezet. Dat zou dan zeker een mooie oplossing zijn. Is dit snel en eenvoudig te regelen?

door Niek Grupstra

Ik verwacht dat we deze oplossing in release 2024-01 of 2024-02 kunnen aanbieden. 

 

@L Weegenaar het is inderdaad mogelijk om naar eigen inzicht van regeling te wijzigen. Ook kun je gebruik blijven maken van de huidige oplossing met nominale salarissen als je dat wenst. Het is wel zo dat je een consistente werkwijze zult moeten kiezen.

 

In de huidige oplossing (dus met 1 salarisregeling) hebben we de arbeidsmarkttoelage hebben opgenomen in de grondslag uurloon salaris (55090), zodat deze ook bij bijvoorbeeld meerwerk wordt meegeteld. Bij levering van de tweede salarisregeling gaan we er vanuit dat de arbeidsmarkttoelage standaard in het salaris van de salarisregeling zit en zullen we de aparte toelage weer uit de grondslag verwijderen. Je kunt dat zelf aanpassen, maar die keuze maak je dan op werkgeverniveau.

door Niek Grupstra

De oplossing wordt geleverd in release 2024-02. De details worden in de release notes vermeld.

Mieke-86
CONTRIBUTOR **

door Mieke-86

Goedemiddag Niek,

Ik lees in de release dat indien je gebruik maakt van HR Core Beaufort er een conversie zal plaatsvinden. Is al bekend wanneer dit gaat plaatsvinden? Ik zie salarisregeling 85 er namelijk nog niet tussen staan.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mieke van der Veen-Becker 

L Weegenaar
CONTRIBUTOR ***

door L Weegenaar

@Mieke-86  er wordt geen conversie uitgevoerd zover wij zien. Je moet handmatig de nieuwe salarisregeling 85 aanmaken en vervolgens importeren (definiëren) en dan de collectieve mutaties doen.  Als je niks doet lijkt het erop dat iedereen op salarisregeling 01 blijft staan en de arbeidsmarkttoelage niet meer betaald wordt. Actie lijkt dus ook nodig. Zie de beaufort release notes voor het stappenplan.

Mieke-86
CONTRIBUTOR **

door Mieke-86

Ik zie nu wel de tabellen voor 85 klaarstaan op de J-Drive in J:Raet Payroll tables.

Ik weet alleen niet hoe ik deze kan importeren (definiëren), als ik dat via applicatiebeheer-importeren gegevens- importeren inpastabellen of importeren gegevens salarisregeling doe krijg ik de melding 'salarisregeling 85 is nog niet gedefinieerd. Verwerking is gestopt'. 

Ik zit te zoeken op de community, maar kan geen stappenplan vinden hoe ik dit moet aanvliegen, dus mocht je tips hebben hoor ik dat graag! 🙂

Alvast bedankt! 

door Niek Grupstra

Er vindt geen automatische conversie plaats in Beaufort, maar je dient handmatig een conversie uit te voeren. Hoe je dat doet staat stapsgewijs hier beschreven: https://community.visma.com/t5/Releases-Youforce-HR-Core/HR-Core-Beaufort-2024-02-Upgrade-43/ta-p/63...

Mieke-86
CONTRIBUTOR **

door Mieke-86

Bedankt Niek, het is inmiddels gelukt!

Ik had alleen de release van Payroll Gemal februari tot mijn beschikking, daar stond de stap van deze handmatige conversie niet in vandaar dat ik er niet uit kwam.

L Weegenaar
CONTRIBUTOR ***

door L Weegenaar

Je moet echt even de release van beaufort erbij pakken. Dan staat er stapsgewijs wat je moet doen. Als je niet eerst de salarisregeling 85 aanmaakt krijg je direct deze melding. 

ETeppema
CONTRIBUTOR ***

door ETeppema

Fijn dat het op deze manier kan worden aangepast. Een mooie oplossing. Ook voor de medewerker duidelijker dan de aparte toelage. Halen jullie het dan weer uit de grondslag of moeten we dat zelf doen?

Latifa Hachimi
CONTRIBUTOR ***

door Latifa Hachimi

Ik wil ook graag weten of we nog zelf de grondslagen moeten aanpassen?

door Niek Grupstra

Wij hebben in de CAO ondersteuning uitvoercode 00631 van de toelage uit alle grondslagen verwijderd. Dit is ook beschreven in de Gemal Release Notes. Als je zelf de uitvoercode hebt toegevoegd aan grondslagen op W niveau dan dien je deze ook zelf te verwijderen. Je kunt gemakkelijk een overzicht genereren in Gemal Direct waar je ziet in welke grondslagen de code is opgenomen en op welk niveau. Je navigeert naar werkgevergegevens --> in- en uitvoercodes --> overzicht uitvoercodes. Hier voer je uitvoercode 631 in. 

L Weegenaar
CONTRIBUTOR ***

door L Weegenaar

Ze sluiten dan wel aan de CAO lonen zoals ze gepubliceerd zijn door Sociaal Werk.

De keuze blijft mijn inziens dan ook dat je salarisregeling A nog steeds kan kiezen voor een situatie dat een arbeidsmarkttoelage niet van toepassing is, en B als die wel van toepassing is. 

 

L Weegenaar
CONTRIBUTOR ***

door L Weegenaar

Helemaal mee eens. Het voelt ook echt als een oplossing van VR die terug gaat in de tijd.

Je wilt geen nominale uurlonen hebben als dat niet nodig is.  Ook is Self Service vaak niet ingericht op nominale lonen.