Mijn Communities
Help
HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***

Betaald ouderschapsverlof wettelijke en cao gemeenten

door HMogezomp1

Wanneer wordt het mogelijk om in Gemal proefberekeningen te maken voor een combinatie van wettelijke betaald ouderschapsverlof en het betaald ouderschapsverlof volgens de cao gemeenten? Zoals dat in gaat per 2 augustus?

 

11 ANTWOORDEN 11
Marian Linssen
CONTRIBUTOR ***

door Marian Linssen

in artikel 6.10 uit de Cao vind je sub 2 en 10 deze bepalingen. in 10 staat duidelijk dat beide soorten verlof opgeteld niet meer mo0gen bedragen dan 100%. Vooralsnog kan ik geen goede manier vinden om dit in een proefberekening te verwerken

in 6.10 staat het volgende:

MarianLinssen_0-1655891537736.png

MarianLinssen_1-1655891586909.png

 

 

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka

Wij verschillen van mening 🙂, lid 2 en 10 hebben betrekking op 6.10 en niet op het WAZO verlof van 6.11.

Marian Linssen
CONTRIBUTOR ***

door Marian Linssen

Dan verschillen we inderdaad van mening.🤔

Volgens mij staat in 6.10. sub 10 dat het gaat over een optelling van de wettelijke (WAZO?) uitkering met de ouderschapsverlofregeling vlgs CAO in dit artikel. Ben benieuwd naar de mening van anderen?

 

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka

Ik kan het niet laten 🤗 maar dit lid geeft aan dat wanneer er een combinatie is van betaald ouderschapsverlof vanuit de CAO en een uitkering vanuit de Wet ouderschapsverlof (WAZO) door het toepassen van artikel 6.11, dan mag dit samen niet meer dan 100% zijn.

 

Dit artikel geeft niet aan dat je op de uitkering kunt aanvullen. Maar de uitkering kan soms hoger uitvallen door een hoog SV dagloon (doormiddel van ORT etc). 

Marian Linssen
CONTRIBUTOR ***

door Marian Linssen

goede discussie is dit 😊

Via onze HR afdeling hebben we bij navraag onderstaande tekst ontvangen van IJK, waarin  duidelijk verwoord wordt dat combinatie van beide verloven mogelijk is tot 100%. 

Blijkbaar komt er een RAP toolkit beschikbaar. Ben wel benieuwd hoe Visma Raet dit in gaat richten, als allemaal klopt zo??

MarianLinssen_0-1655899020902.png

 

HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***

door HMogezomp1

@Marian Linssen  Toolkit van RAP is inmiddels beschikbaar.

 

HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***

door HMogezomp1

@Lianka : Dank voor je reactie.  Je bedoelt verlofregeling 5 denk ik? Ik zie dat je alleen op werkgeverniveau kunt aansturen dat het salaris moet worden aangevuld. Klopt dat?

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka

@HMogezomp1 De werking lijkt op de regeling "aanvullend geboorteverlof". Je legt de mutatie vast bij de betreffende medewerker. Je kunt de regeling terugvinden in de Payroll Gemal Handleiding hoofdstuk 3.5 Betaald ouderschapsverlof.

 

Wanneer je in een proefproductie/online berekening maakt bij een werknemer en het aantal opgenomen uren variabel opgeeft op invoercode 3215 (P13215 voor BO4), zie je direct dat de regeling al werkt, met de juiste omschrijvingen. 

 

Tzt kun je op invoercode 02482 het werkelijke dagloon invoeren.

 

code

omschrijving oud

omschrijving nieuw

werkgevercode 55117

uitvoercodes in grondslag verlofregeling 5

uitvoercodes in grondslag betaald ouderschapsverlof

invoercode 02535

percentage korting verlofregeling 5

percentage BOSV

invoercode 03205

verlofregeling 5, uren per week

BOSV, uren per week

invoercode 03215

verlofregeling 5, uren per maand

BOSV, uren per maand

invoercode 02536

verlofregeling 5, pensioenpremie

BOSV pensioen premie

invoercode 03195

verlofregeling 5, verlofpremie PFZW vrijwillige voortzetting

BOSV, verlofpremie PFZW vrijwillige voortzetting

invoercode 02537

verlofregeling 5, percentage pensioenpremie

BOSV, percentage pensioenpremie

invoercode 01302

korting verlofregeling 5

korting BOSV

invoercode 00639

verlofregeling 5, bedrag doorbetaling

BOSV doorbetaling

uitvoercode 00639

vrlr 5 doorbet.

BOSV doorbetaling

uitvoercode 01302

kort verlofreg5

korting BOSV

uitvoercode 02275

verl reg 5 uren

BOSV uren

uitvoercode 02400

vrijwvrtz verl5

vrijwvrtz BOSV

Marian Linssen
CONTRIBUTOR ***

door Marian Linssen

hiermee wordt volgens mij de oorspronkelijke vraag niet beantwoord.  Hoe de aanvulling van het WAZO BOSV aangevuld kan worden met het CAO betaald ouderschapsverlof (conform artikel 6.10 CAO gemeenten) wordt nl niet vermeld. Bij  volledige opname BOSV en uitbetaling volledige UWV uitkering (70%) moet er uit het betaald CAO OSV nog een aanvulling mogelijk zijn tot max het brutosalaris van de werknemer.

Deze combinatie lukt mij nog niet in de proefberekening.

Het in de berekeningen gebruikte dagloon lijkt een erg globale  indicatie te zijn. 

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka

In CAO artikel 6.11 staat: Over onbetaald Wazo-verlof krijgt de werknemer geen salaris, salaristoelagen, vergoedingen en uitkeringen op grond van de cao.

 

Je kunt wel een combinatie bedenken van gedeeltelijk WAZO ouderschapsverlof en gedeeltelijk CAO ouderschapsverlof (gedeeltelijk artikel 6.10 met bijvoorbeeld 100% doorbetaling).

Je maakt dan gebruik van beide regelingen.

 

Ik kan uit de CAO niet opmaken dat je de regeling van 6.11 kunt aanvullen tot 100% met het betaald ouderschapsverlof van 6.10. 

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka (Bijgewerkt ‎21-06-2022 12:10 door Lianka )

Deze nieuwe wettelijke regeling is al volledig ingeregeld, hier heb ik al proefstroken van gedraaid. Wat nog niet goed gaat is de volgende coderingen die worden gegenereerd: 1652, 1801, 1803 korting VT en EJU. Bij klanten waarbij deze opbouw wordt doorgestort naar IKB horen deze codes niet berekend te worden.

 

Aan de coderingen van betaald ouderschapsverlof volgens de CAO is niets veranderd.