Mijn Communities
Help
ElmerH
CHAMPION *

Eerste / laatste functie / OE uitdaging

door ElmerH

Hi Chris / Theo / all,

Wij zitten nog steeds met het probleem dat ook hier beschreven is.

 

Gewenst:

Wij willen de historie van functie's of oe's van een medewerker laten zien met de daar bijbehorende startdatum en einddatum.

 

Voorbeeld huidig:

ElmerH_3-1698050251432.png

 

door eerste en laatste te kiezen, krijgen wij het volgende resultaat:

ElmerH_1-1698050146957.png

 

Het gewenste resultaat is echter:

ElmerH_2-1698050196431.png

(A keert namelijk terug op oe 100545 maar deze regel valt weg door eerste). In dit geval zou je inderdaad de kolom actueel erbij kunnen slepen maar we hebben ook gevallen die bijv. 100545 -> 100565 -> 100545 ->100501 volgen. Dan gaat het helemaal mis.

Wie heeft er een idee? Of kan dit niet in de huidige opzet?

mvrgr, Elmer 

6 ANTWOORDEN 6

door Chris van den Berg

@ElmerH @Noortje Wester  We hebben de afgelopen tijd gekeken naar een passende oplossing voor dit probleem. We denken een oplossing te hebben gevonden die je in staat zal stellen om de wijzigingen van rubrieken in dienstverband historie in te zien. Er komen nieuwe kolommen, voor bijvoorbeeld functie, die de start datum van de nieuwe functie laat zien. Deze oplossing zal ervoor zorgen dat je alle functie wijzigingen inzichtelijk krijgt, ook als er sprake is van dezelfde functie op verschillende momenten in de tijd.

Hiervoor zullen we starten met de rubrieken die nu al worden bijgehouden in de kolom 'Gewijzigde velden'. Daarna gaan we verder kijken of we dit voor meer kolommen kunnen toepassen.

 

Daarnaast hebben we ook een berekend veld die we kunnen delen, zodat je iets vergelijkbaars ook kunt toepassen op de Dienstverband Vrije Velden Historie. 

Meer info volgt.

Voorproefje! De nieuwe kolom waar ik het inn mijn vorige bericht over had zie je hier aan het einde van de tabel. Deze geeft de datum weer waarop de waarde van de (functie in dit geval) is veranderd. Dienstverband 1000 1 heeft twee keer de functie manager gehad en dit wordt nu goed weergegeven. Wil je die laatste kolom niet zien, dan hebben we daar een visueel truckje voor. Wellicht is het relevanter om alleen de laatste kolom in je rapport te gebruiken in plaats van de start en einddatum. Ook dat is mogelijk.

 

 

ChrisvandenBerg_1-1702907327878.png

 

 

 

ElmerH
CHAMPION *

door ElmerH

@Noortje Wester@Chris van den Berg

Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn met dit probleem.

Ik ben het nog aan het testen maar wij hebben, denk ik, een oplossing gevonden om de afzonderlijke regels te laten zien. Echter, mijn vermoeden is dat de indicator wel opgenomen moet zijn bij de gewijzigde velden (ChangedAttributes). En dat is dan weer niet het geval voor een andere indicator waar wij op willen rapporteren: tariefswijzigingen (zie mijn post: Tarief verandering - Visma Community). 

Maar dus wel voor jouw FTE indicator. Vervolgens zijn er (hidden) changed fields opgenomen in de tabel contract history. Die gebruiken wij voor de formule.

Zo ziet die eruit:

 

@Afdeling_Rank =

VAR CurrentEmployee = 'Contract History'[Person_BK]

VAR CurrentDate = 'Contract History'[StartDate]

VAR FilteredTable =

    FILTER(

        ALL('Contract History'),

        'Contract History'[Person_BK] = CurrentEmployee &&

        'Contract History'[StartDate] <= CurrentDate

    )

RETURN

    SUMX(FilteredTable, 'Contract History'[OrganizationalUnitChanged])+1

 

Als je dit berekende veld toevoegt aan je tabel, krijg je het overzicht dat je wenst.

 

@Noortje Wester: Ik heb benieuwd naar je bevindingen. (in jouw geval is OrganizationalUnitChanged:  ContractHoursPWChanged)

Groetjes, Elmer

Goedgekeurde oplossing
ElmerH
CHAMPION *

door ElmerH

De formule werkt prima. Hoor graag als iemand dit anders aangepakt heeft. Hoor nog steeds graag hoe deze hidden changed fields zijn samengesteld. Dit zodat ik ook het changed field voor tarief kan nabootsen. @Chris van den Berg, kunnen jullie mij op weg helpen of kan ik het spreekuur hier voor gebruiken? 

Noortje Wester
CONTRIBUTOR ***

door Noortje Wester

Wow, dank je wel! Ik ga het volgende week testen!

Noortje Wester
CONTRIBUTOR ***

door Noortje Wester

Wij lopen tegen hetzelfde aan, maar dan met een 'uren per week' rapportje, maar verder hetzelfde probleem. Het lukt niet om letterlijk de historie van de uren weer te geven zoals die in Beaufort staat. Als ik 'eerste startdatum' en 'laatste einddatum' kies, worden periodes met hetzelfde aantal uren op bij elkaar genomen, terwijl er tussenliggende periodes zijn. Die worden ook weergegeven, maar het sluit niet meer aan. En als we niet aggregeren, krijg je zinloze regels waarin wel een begin- en einddatum staat, maar geen urenwijzizing (blijkbaar een wijzizing op een ander veld). Is dit op te lossen @Chris van den Berg?

 

Beaufort, een medewerker ging van 16 naar 24, 26, 16, 28 en nu 16 uur per week.

NoortjeWester_0-1699966351993.png

 

Youforce Reporting (alles uit 'Dienstverband Historie') voegt de twee regels met 16 uur samen en geeft de overige waarden wel een eigen regel. Maar die vallen binnen de periode waarin ook 16 uur werd gewerkt, lijkt het nu 🙂

NoortjeWester_1-1699966374050.png