Mijn Communities
Help
Bart TSchroots
CONTRIBUTOR **

Eigen parameter maken

door Bart TSchroots

Goedemiddag, is het mogelijk om een eigen parameter gemaakt in Power BI Desktop toe te voegen aan Youforce Reporting, zodat de gebruiker van het rapport zelf een waarde kan opgeven?

 

Als voorbeeld wil ik een rapport maken met het verschil in netto loon tussen de vorige en huidige periode. De gebruiker mag dan opgeven hoe groot het verschil mag zijn.

5 ANTWOORDEN 5

door Chris van den Berg

De parameter functionaliteit in PBI Desktop heeft iedere keer een nieuwe tabel nodig in je datamodel waar die waarden opgeslagen worden. We kunnen helaas niet zomaar nieuwe tabellen door iedereen toe laten voegen aan de datamodellen. Dat maakt dat die parameter functionaliteit niet werkt, tenzij je het rapport binnen de Desktop applicatie blijft gebruiken.

Bart TSchroots
CONTRIBUTOR **

door Bart TSchroots

@TheoLescure bedankt voor je snelle reactie. Jammer dat dit niet kan, omdat Power BI desktop deze mogelijkheid wel biedt.

 

Hi @Bart TSchroots ,

 

Vind dit wel een interessante casus. Heb je deze week tijd om even kort te bellen? Morgen toevallig?

 

Groeten,

Chris

TheoLescure
VISMA

door TheoLescure

Beste Bart,

Dat is helaas niet meer mogelijk binnen Power BI. Alles is gerelateerd aan de data zoals die in het model staat. Je bent dus helaas niet meer vrij om als gebruiker een eigen waarde op te geven waarmee vervolgens interactie moet plaatsvinden in het filter. Je bent altijd gebonden aan de data die in het model te vinden is. Hier zou je dus wel een slicer kunnen maken waarin je iemand de berekende waardes van het verschil kan selecteren. Of kan zeggen dat het groter of kleiner moet zijn dan dan 1 van de bekende waarden.
Hopelijk geeft dat voldoende inzicht.

Germen_Hagels
CONTRIBUTOR ***

door Germen_Hagels

Hallo Theo,

ik ben de laatste tijd ook bezig geweest met het maken van een parameter in PowerBi. Hierdoor kon ik een lijst maken die als een kleine tabel wordt ingevoegd en dan als slicer kan worden gebruikt. Zodoende realiseerde ik een knoppen constructie om gemakkelijk ambtsjubilarissen te groeperen. De nodige DAX scripts worden wel geaccepteerd en in YF Reporting zie je het verschijnen. Maar dan houdt alles op. Erg jammer dat dit niet wil. Is er echt niet iets mogelijk om dit te gaan gebruiken?