Mijn Communities
Help
Schiff01
CHAMPION **

Filteren op ziek in periode X

door Schiff01

@TheoLescure @Chris van den Berg 

Ik wil graag het volgende maken:

Een overzicht van alle medewerkers die in periode X ziek zijn geweest.

Van deze medewerkers willen we alle ziektetijdvakken zien die gedeeltelijk of volledig in betreffende periode liggen.

 

Mijn eerste gedachten is om daarvoor gebruik te maken van de peildatum (periode tussen).

De formule zou dan als volgt kunnen zijn (uiteraard met de engels talige benaming van de velden):

 

IF (startdatum verzuim > start peildatum && startdatum verzuim < einde peildatum) || (startdatum verzuim < start peildatum && einddatum verzuim > start peildatum),1,0

 

Is het technisch gezien uberhaupt mogelijk het rapport zo op te bouwen? Zo ja, welke gegevens kan ik dan gebruiken om start peildatum en einde peildatum in de formule te gebruiken?

6 ANTWOORDEN 6

door Chris van den Berg

@Schiff01 Onderstaande expressie kun je hiervoor gebruiken. Ik ga kijken of we deze ook vast in het model toe kunnen voegen, maar dan heb je voorr nu alvast de expressie en kun je verder.

MINX(FILTER('Sickness case detail',AND('Sickness case detail'[Date begin] <= MAX('Reference date filters'[Date]),OR('Sickness case detail'[Date end] >= MIN('Reference date filters'[Date]),'Sickness case detail'[Date end] = BLANK()))),1)
Schiff01
CHAMPION **

door Schiff01

Bedankt!

TheoLescure
VISMA

door TheoLescure

Hoi @Schiff01  dit hoef je niet zelf te bouwen. Want dit hebben wij al toegevoegd aan het model. Je kan namelijk een slicer maken met "Peildatum" uit de entiteit "Peildata filters". Vervolgens moet je aan de visualitie waarin de ziekte gegevens staan in de Filters op deze visual het filter veld Verzuim (filter) slepen. Dit filter moet je vervolgens gelijkstellen aan 1. Dan krijg je alle actieve ziektegevallen in de gekozen periode / op de gekozen datum afhankelijk van de gekozen slicerinstellingen.

TheoLescure_0-1683191682352.png

TheoLescure_1-1683191700238.png

indien je dit zelf wilt berekenen dan zit je op de goede weg. De peildatum die je dan moet gebruiken is de datum uit de peildata filters, Indien je hier met een periode wilt werken moet je dan gebruik maken van de MIN(Reference date [date]); begindatum  en de MAX(reference date [date]); einddatum.

Schiff01
CHAMPION **

door Schiff01

@TheoLescure Dank voor je reactie. Als ik de peidatum gebruik icm het verzuimfilter dan krijg ik inderdaad de gewenste verzuimdossiers te zien. Helaas krijg ik van deze verzuimdossiers vervolgens wel alle verzuimtijdvakken te zien. Ik wil alleen de ziektetijdvakken zien die volledig of gedeeltelijk in de periode peildatum vallen. Klopt het dat jullie daarvoor geen filter beschikbaar hebben maar dat ik die zelf moet maken conform de formule zoals je die in jouw bericht beschreven hebt?

Goedgekeurde oplossing
TheoLescure
VISMA

door TheoLescure

Dat had ik inderdaad niet helemaal scherp. Zie dat de tijvakken allemaal getoond worden. In dit geval kan je dus bovenstaande gebruiken en daaraan toevoegen een eigen berekend filterveld waarin ook de start en eind data van de ziektetijdvakken worden gerelateerd aan de peildatum

Schiff01
CHAMPION **

door Schiff01

@TheoLescure Ik probeer de functie in te bouwen, maar stuit steeds op foutmeldingen (de syntax is onjuist). Ik maak dus ergens één of meerdere fouten in de formule. Kun je aangeven waar het in onderstaande fout gaat?

 

@Verzuimtijdvak filter = IF('Sickness case detail'[Date begin]>(MIN'Reference date filters'[Date]) && 'Sickness case detail'[Date begin]<(MAX'Reference date filters'[date]);1;0)