Mijn Communities
Help
karl Wegner
CHAMPION ***

Gebruik OF bij geavanceerd filteren

door karl Wegner

Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik bij geavanceerd filteren de OF vergelijking maar één keer kan toepassen. Ik heb situaties dat ik dit vaker wil doen.

Bijvoorbeeld bij Regio's. Er zijn bij ons Regio's die vervallen zijn of niet meer actief en die wil ik niet zichtbaar hebben in bv een slicer. Je kunt ook de regio's die je wel wilt hebben aanvinken, maar dan loop je het risico dat je een nieuwe regio gaat missen. Je gaat niet alle rapporten nalopen om dan in het filter alsnog een vinkje te plaatsen. Liever wil ik dit mbv geavanceerd filteren doen, dus uitsluiten. Nu kan ik maar in dit voorbeeld twee regio's uitsluiten, maar dat moeten er meer worden.

Is er nog een ander foefje voor of moet dit wellicht in Power BI opgelost worden?

 

5 ANTWOORDEN 5
Goedgekeurde oplossing
Chris van den Berg
VISMA

door Chris van den Berg

@karl Wegner leuke vraag! er is een trucje dat je toe kunt passen:

 

Als je eerst (al dan niet willekeurig) een aantal selecties maakt bij 'Standaard filter':

 

ChrisvandenBerg_0-1695294164831.png

 

En dan switcht naar 'Geavanceerd filters':

 

ChrisvandenBerg_1-1695294221327.png

 

Verschijnen er ineens veel meer opties die je kunt aanpassen/gebruiken.

 

Kun je hier wat mee?

 

 

karl Wegner
CHAMPION ***

@Chris van den Berg 

Helaas werkt jouw workaround niet voor de rubriek Niveau2 Org. eenheid

 

karlie_0-1695392174018.png

Vier items geselecteerd en ga ik vervolgens naar geavanceerd filteren dan krijg ik maar twee opties.

karlie_1-1695392250259.png

 

karl Wegner
CHAMPION ***

@Chris van den Berg 

Hier kan ik zeker wat mee. Toevallig gisteren zag ik deze mogelijkheid zelf, maar goed om te weten dat dit het alternatief is en ik niet iets anders over het hoofd zie. Naarmate ik steeds meer met YR werk, door Report Builder rapporten om te bouwen, des te meer zie je de mogelijkheden van YR, maar ook de onmogelijkheden. Dat laatste ben ik aan het noteren en wellicht op te lossen met Power BI. Daar gaan we nog consultancy voor aanvragen, zodra Power BI bij ons beschikbaar is.

karl Wegner
CHAMPION ***

door karl Wegner

Betreft niet alleen OF, maar ook EN bij geavanceerd filteren.

karl Wegner
CHAMPION ***

door karl Wegner

Nog een aanvulling.

 

Eigenlijk zou voor mij beter werken als ik bij het standaardfilter kan kiezen voor IS NIET ipv IS (alle). Dan kan ik de waarde aanvinken die ik wil uitsluiten en dan gaat het altijd goed als er een nieuwe waarde aan een tabel wordt toegevoegd. Kan je wellicht wel weer te maken hebben dat er toch een waarde extra uitgesloten dient te worden, maar dat komt bijna bij ons niet voor. Werkt in ieder geval voor ons beter dan het nu is.

karlie_0-1695292269907.png