Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Bläddra bland fakturor till samma kund

av Anonymous

Hej,

 

Jag undrar hur man kan bläddra mellan fakturor till en och samma kund. Detta kunde jag göra i mitt första Visma-program som jag köpte för 1999 kr. Det verkar dock INTE gå att göra i Mamut vilket är oerhört irriterande. Här måste jag ständigt gå tillbaka till sökfunktionen, som är omständlig i sig, för att gå till en annan av kundens fakturor. 

 

Med andra ord: i det gamla programmet kunde jag sortera fakturor på kundnamn, t.ex. 8 på en kund, 16 på en annan - alla i ordning. Så när jag var på en viss faktura kunde jag bara "flippa" mellan kundens fakturor som i en pärm.

 

Gör man detta i Mamut så kommer man bara till nästkommande, eller den fakturan som var före, den man just nu är på. 

 

Eftersom jag ofta vill kolla vad en kund beställde tidigare så är detta OERHÖRT irriterande att jag inte tycks kunna göra nu, med ett "mer avancerat" (krångligt) program! 

 

5 SVAR 5
Kristian Ribberheim
CONTRIBUTOR ***

av Kristian Ribberheim
Under fönstret kontakt finns en flik DOKUMENT. Där skapas en kopia på alla fakturor som du skickar till en kund. Dubbelklickar du på en faktura där så öppnas den i en granskare.
Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Nikolaus

Du kan bläddra på det vis du efterfrågar.

  1. Öppna faktura- eller ordermodulen.
  2. Välj förstoringsglaset i verktygsraden.
  3. Ange kundnummer i fältet för kundnummer.
  4. Nu visas alla dokument på kunden i en tabell.
  5. Markera ett dokument och välj Gå till för att öppna dokumentet.
  6. Nu kan du välja Nästa eller Föregående för att bläddra på det sätt du efterfrågar.

Lycka till!

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Okej tack för detta svar!

 

Klart bättre (än inget)... 😉 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Nikolaos. 

 

Du har rätt, man bläddrar inte mellan fakturorna på samma sätt. Dock finns det några andra smidiga sätt att åstadkomma det du är ute efter på. 

 

1. Alla fakturor ligger på kundens kontaktkort under fliken försäljning & fakturering

2. Se alla fakturarader som kunden har beställt under kontaktstatus - fakturarader

kontaktstatus.JPG

Hoppas det hjälper. 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Oj, jag hade missat detta svar! 

 

Detta är en stor bit på väg mot det jag har efterfrågat, nämligen att spåra vilka kunder som har köpt en viss produkt (utan att gå in på detaljer som bäst före-datum, batch nr eller serienr).

 

Mamut bild.png
Detta är en stor hjälp, men det verkar inte gå att göra något mer med infon man får fram i rutan nederst. 
Det går inte att klicka sig vidare där, t.ex. på "Gröna Boden" som är markerad i blått. 

 

Hjälp någon? 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här