Mina produkter
Hjälp
Nina Virkkala
CONTRIBUTOR **

Inläsning av egendefinierad bankfil

av Nina Virkkala

Har någon erfarenhet av att läsa in egendefinierade bankfiler i Mamut? Jag har gjort några (halvhjärtade) försök att läsa in en excelfil med kundinbetalningar, men det fungerar inte. Systemet säger något i stil med att den inte hittar några transaktioner i filen.

6 SVAR 6
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Nina. 

 

Menar du att du skapar en egen fil och sedan läser in den och inte en som du får från banken? 

 

 

Nina Virkkala
CONTRIBUTOR **

av Nina Virkkala

Jag exporterar en fil från Total In (Nordea) med kundinbetalningar. Vi har inte OCR-nummer, så vi kan inte läsa in bankens filer. 

 

Jag antar att det saknas information i filen, men utifrån hjälpavsnittet för egendefinierade bankfiler kan jag inte lista ut vad som är obligatoriskt (förutom "Var medveten om att du måste ange ett kolumnnummer för Egendefinierade filformat. Texten från den här kolumnen i importfilen kommer att användas i verifikatsrader." Jag kan dock inte se var jag ska fylla i det kolumnnumret?)

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Okej, nu är jag med. 

 

Gå in under Visa - Redovisning - Inläsning av egendefinierade bankfiler

Tryck där sedan på de tre punkterna för att skapa ett nytt format. Där kan du sedan definiera kolumnerna.

 

Du kan läsa mer i hjälpfilen http://help.mamut.com/se/mhelp/rtm/accounting/bank/userdefined_format.htm

 

 

 

 

 

Nina Virkkala
CONTRIBUTOR **

av Nina Virkkala

Hej igen,

 

Jag har definierat kolumnerna så som hjälpavsnittet beskriver, men uppenbarligen är det något som saknas eller är fel. Som jag skriver ovan så undrar jag särskilt vilka uppgifter som är obligatoriska att ha med i filen och vad "Var medveten om att du måste ange ett kolumnnummer för Egendefinierade filformat. Texten från den här kolumnen i importfilen kommer att användas i verifikatsrader."  innebär i hjälpavsnittet. Jag förstår inte riktigt vad det innebär eller var jag ska ange det.

 

Det vore också intressant att veta om andra Mamutanvändare använder sig av funktionen?

Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Håller med om att den förklaringen inte är helt tydlig. Det är inte jag som har skrivit den hjälpfilen men som jag fattar det så är den förklaringen övergripande. Dvs texten i rader som man definierar med radnummer kommer komma med i verifikatraderna. 

 

Om du behöver mer specifik hjälp med just din fil så är du välkommen att kontakta supporten. 

 

Håller med om att det vore intressant att veta om det är fler som använder egendefinierade bankfiler. 

 

Nina Virkkala
CONTRIBUTOR **

av Nina Virkkala

Ok, tack!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här