Mina produkter
Hjälp
linefredheim
CONTRIBUTOR *

Semestergrundande lön/rörlig lön

av linefredheim

Hej, jag har en fundering angående semesterdaglönen. 

Ska OB, övriga tillägg och avdrag, premiekomp osv ligga under Semestergrundande lön eller Semestergrundande rörlig lön? Beroende på vad detta ligger under i löneprogrammet så blir snittimlönen olika inför uträkningen av den semestergrundande frånvaron. Den Semestergrundande rörliga lönen tas ju med i uträkningen av semesterdaglönen men den semestergrundande frånvaron blir olika beroende på vad snittimlönen blir. Vad säger transportavtalet och vilka lönearter ska ligga under den Semestergrundande rörliga lönen?

1 SVAR 1

av Karin Weiefors

Hej,

Semesterdaglönen räknas ut genom att räkna samman den anställdes lön under intjänandeåret och sedan ta hänsyn till den semestergrundande frånvaron. I Transportavtalet görs ingen skillnad på om lönen är rörlig eller inte utan all lön som är semestergrundande räknas samman till en summa. Olika löneprogram har olika inställningar på lönearterna men i detta fall skulle jag säga att inställningen med rörlig lön inte ska användas alls.

Om du tittat i Transportavtalet 14 §, 5 mom om semesterlön så kan du se vad som ska ingå i uträkningen.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här