Mina produkter
Hjälp
Anders99
CONTRIBUTOR ***

Utskrift av Resultatrapport

av Anders99

Det hade varit rimligt att kräva av ett "toppmodernt" ERP-system att man kan välja Från och Till datum på en resultatrapport.

Efter 15min sökande så hittar jag inte den möjligheten i Visma Net. Är jag för dålig på att söka eller saknar Visma Net stöd för att ta fram Resultatrapporter på eget valda datum?

PS. Jag trodde att tjänsten "Resultatrapport Kvartal" skulle lösa problemet temporärt men det går på företagets räkenskapsår och inte kalderår som "alla" andra som är intresserade av kvartalsrapporter bryr sig om.

1. Gör om Resultatrapporttjänsten så man kan ange Från och Till datum.
2. Gör om Resultatrapporttjänsten för kvartal så man kan bocka i/ur "Räkenskapsår" eller "Kalenderår"

8 SVAR 8
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎29-05-2024 14:04 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej,

Eftersom ni är flera personer som har svarat i denna tråd på sistone så vill jag lite av min input på det hela.

I Visma.net ERP är det möjligt att lägga till ett Starteriod och en Slutperiod i parametrarna i en Resultat/Balansrapport. Detta görs i inställningarna när man sätter Startperiod och Slutperiod till förfrågan.
Det är detta jag har förklarat här ovan. I detta fall hjälpte det användaren i fråga. Vilket gjorde att han kunde komma vidare.

I Visma.net ERP är det inte möjligt att sätta ett Startdatum och ett slutdatum som parametrar i Balans/Resultatrapporter (ARM rapporter).

ARM-rapporter är designade för att ta ut data i en viss period eller mellan vissa perioder. Det är inte designat för att ta ut data som är mindre än perioden i fråga. Tar vi exempelvis balansrapporter är de skapta för att visa ett ingående och ett utgående värde för den valda perioden/perioderna. Att blanda in datum i detta gör att den logiken inte fungerar.

 

Standardiserade ARM rapporter möter behovet av majoriteten av kunderna ( i min erfarenhet). Det kan hända att man gör små förändringar åt kunder i ARM rapporter för de vill ha exempelvis andra grupperingar eller kolumnuppsättningar än vad standard kräver.

För kunder med komplexa rapporteringsbehov brukar jag alltid rekommendera att man exempelvis kör One-Stop-Reporting som går att koppla på till Visma.net ERP, (eller ett annat BI-system).

Jag har inte själv en färdig  RR som baseras på datum på lager i OSR. Men jag är tämligen säker på att detta ska gå att få till.

Har man väldigt specifika krav på hur vissa rapporter ska se ut, är det den vägen man får gå, detta då man kan anpassa rapporten på ett helt annat sätt.

 

Ni kan alltid lägga upp ett förbättringsförslag och efterfråga att Visma lägger in denna funktionalisten i Visma.net ERP.

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Mikael Björk
PARTNER

I OSR kan du absolut göra detta. Du får basera rapporten på bokföringsdatum i stället för bokföringsperiod. Har inte gjort det själv men kan inte tänka mig utan att det görs snabbt och enkelt.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Malin Segerud
PARTNER

av Malin Segerud

Instämmer!


Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

 

Katrin Engvers
CHAMPION **

av Katrin Engvers

@Isac Falkenberg  Jag testade hos mig.

Kan fortfarande enbart välja månad ej datum som ovan skriver.

KatrinEngvers_0-1716972571423.png

 

lindaburman
CONTRIBUTOR *

av lindaburman

Jag behöver få fram rapporter t o m ett specifikt datum, precis som Ida skriver ovan, alltså inte för en hel månad. Enligt lösningen som är presenterad här, går det bara att få till och från hela månader. Finns det någon möjlighet att ta fram rapporterna t o m ett specifikt datum eller måste man göra om rapporterna manuellt?

idatjansson
CONTRIBUTOR *

av idatjansson

Hej, 

Väcker liv i en gammal tråd här.

Finns det även möjlighet att få ut RR & BR med datumanpassat intervall? Denna möjlighet finns i andra system.

Exempel 20230501--20230515. Alltså inte hela månader. Är nämligen i stort behov av detta för tillfället. 

Mvh/ Ida

Anders99
CONTRIBUTOR ***

av Anders99

Tackar.

Trevligt med konsulter som kan sin sak. Nu blev genast dagen lite bättre här!

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎01-03-2021 18:38 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej Anders, 

 

För att få fram till och från datum på en RR/BR har du testat följande? 

 

 

Gå in på rapporten, klicka på redigera 

redigera RR.png

 

Gå till slutperiod och klicka på flervalsrutan och välj förfrågan istället för slutperiod. Klicka därefter på spara

redigera rr 2.png

 

Resultatet blir detta

rr 3.png

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här