Mijn Communities
Help
Jeerke1
CONTRIBUTOR **

Aanpassen grootboekrekening

door Jeerke1

Waarom kan de grootboekrekening niet meer worden aangepast via analyse boekhouding en dan naar het desbetreffende boekstuk, of rechtstreeks via boekstukken? Bijvoorbeeld als een klant een foutieve boeking heeft gemaakt.

De rekening is niet geblokkeerd voor handmatige boekingen, er wordt geen btw aangifte ingediend via het programma en de activa staat voeren we niet in E-accounting. In het verleden kon dit wel. 
Zou heel erg omslachtig en een groot minpunt zijn als dit niet meer op deze manier kan, maar alleen via correctieboekingen.

Dank voor het meedenken.

10 ANTWOORDEN 10
Tineke M -All Counts-
CONTRIBUTOR ***

door Tineke M -All Counts-

Het zou trouwens erg handig zijn als we de grootboekrekening van een geannuleerde afstemming (zowel de oorspronkelijke als de correctieboeking) van kas- of banktransacties zou kunnen wijzigen. Dan zou je al die correcties op een tussenrekening of kruispostenrekening kunnen parkeren, waardoor de normale grootboekrekening niet meer belast wordt met deze correctieboekingen.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Ik kan nog wel boekingen wijzigen, kun je een screenshot toevoegen?

 

Heb je toevallig de perioden van de administratie geblokkeerd? 

 

  • Check even de Instellingen - Bedrijf - Boekhouding - Boekhouding geblok. t/m
Jeerke1
CONTRIBUTOR **

door Jeerke1

Ik kan geen screenshot toevoegen, vanwege vertrouwelijkheid en policy hierin. Alle boekhoudingen zijn niet geblokkeerd.

Het valt me op dat het fenomeen alleen lijkt voor te komen als iets op GB 2000 is geboekt, vraagposten. Althans tot nu toe.

Echter, ook op die rekening is handmatig boeken toegestaan.

Op een andere rekening boeken is echter geen oplossing mijn inziens. Klanten moeten de mogelijkheid hebben op boekingen juist op vraagposten te boeken. Dat is juist voor de controleur makkelijk om te vinden en te corrigeren.

Tineke M -All Counts-
CONTRIBUTOR ***

Ik kon geen kas- of bankboekingen wijzigen. Ik blokkeer nooit perioden in een lopend jaar. Net bij andere klanten gekeken die ik afgelopen dagen heb verwerkt: ook niet meer te corrigeren. En dat kon echt nog gisteren.

Kijk nu voor jou nog een keer om een screenshot te maken: opgelost! Heel raar.....

Tineke M -All Counts-
CONTRIBUTOR ***

Het blijkt nu toch voor een klant niet opgelost te zijn. Ik snap er niets van. Geen enkele instelling opeens anders. Geen specifieke afwijking t.o.v. andere klanten bij instellingen. Niets geblokkeerd. Toch kan ik bij deze klant geen grootboekrekening wijzigen in de kas- of bankmutaties. Ook is er geen verschil in GB-rekening blokkeren voor handmatige boekingen. Helaas kan ik geen pdf uploaden van screenshots.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

correctieboekingen moet je gewoon kunnen maken hoor, misschien een keer de cache legen: https://helpcentre.visma.net/?sl=p19RJeeDYtU/eAccounting/pro/general-clear-cache-memory.htm

 

Als het dan nog niet is opgelost contact opnemen met support.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

Fijn dat het is opgelost Tineke! 

 

@Jeerke1 correctieboekingen moet je gewoon kunnen maken hoor, misschien een keer de cache legen: https://helpcentre.visma.net/?sl=p19RJeeDYtU/eAccounting/pro/general-clear-cache-memory.htm

 

Tineke M -All Counts-
CONTRIBUTOR ***

door Tineke M -All Counts-

Dit is inderdaad opeens heel onhandig zeg. Er worden nu dozijnen extra boekingen gemaakt omdat de klant zijn bankboekingen vaak verkeerd boekt. Ik ga maar zeggen dat de klanten zelf geen handmatige boekingen meer mag doen. Al die boekingen en correctieboekingen maken het grootboek onleesbaar. HELP. HERSTEL DIT SVP HEEL SNEL!!!

Jeerke1
CONTRIBUTOR **

Als dit echt zo is, dan is dat een zeer slechte ontwikkeling. Juist de vrijheid om boekingen te corrigeren zonder allerlei correctieboekingen aan de achterkant die ook zichtbaar zijn in het grootboek, is een meerwaarde voor een administratiekantoor/accountantskantoor. 

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

@Jeerke1 correctieboekingen moet je gewoon kunnen maken hoor, misschien een keer de cache legen: https://helpcentre.visma.net/?sl=p19RJeeDYtU/eAccounting/pro/general-clear-cache-memory.htm