Mijn Communities
Help
Simone Roskam
CHAMPION ***

Tekstuele aanpassing: Percentage op therapeutische basis

door Simone Roskam
Status: Realisatie waarschijnlijk

Graag de term (i.v.m. wetgeving) aanpassen van:

 

Percentage op therapeutische basis naar

 

Percentage op therapeutische basis / wenselijk geachte arbeid

 

SimoneRoskam_0-1634042769807.png

 

17 Opmerkingen
Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous
Status changed to:

Hartelijk dank voor je wens.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je wens krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je wens al dan niet inplannen. We zullen je via deze wens op de hoogte houden.

Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

@Simone Roskam 

Hallo Simone,

 

Ik heb ook een vraag. Hoe leggen jullie therapeutisch werken vast? Met een eigen component of een Visma component? En hoe werkt dit samen met component 44510 korting ivm ziekte? Gaat de pensioenaangifte ook goed met therapeutisch werken?

Werken jullie ook met gegevens vanuit een roosterpakket?

Ik hoor graag.

 

Mvg 

Marjon Janssen

 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek
 
Simone Roskam
CHAMPION ***
door Simone Roskam

@Marjon Janssen Het percentage wenselijk geachte arbeid leggen wij op dit moment niet vast in HRM. We krijgen deze informatie door van onze klanten d.m.v. een overige mutatie. Vervolgens grijpen we d.m.v. salariscomponent 11110 in op de korting i.v.m. ziekte. Wij werken op dit moment niet met gegevens vanuit een roosterpakket.

door Rene van Jole

ter info: zie bijvoorbeeld het artikel: 

http://www.ohcbv.nl/sociale-wetgeving/werken-op-arbeidstherapeutische-basis
 
of van de juridisch hekpdesk PO-RAAD:
 
parafraag 11.9

Werken op therapeutische basis is een instrument van de bedrijfsarts dat kortstondig (van enkele dagen tot max 6 weken) ingezet mag worden om te bezien of en in hoeverre iemand weer belast kan worden met het verrichten van werk.
Het is dus niet hetzelfde als deels zijn oude werkzaamheden oppakken (PO Raad zegt zelfs dat het een gecreëerde functie moet zijn).
Het heeft geen loonwaarde. Dus dit is absoluut niet hetzelfde als %-ziek of % werkhervatting.
 
Conclusie: we moeten hieraan geen loonbestanddelen gaan koppelen.
 
door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie onwaarschijnlijk
 
Annemiek Hendrix
CONTRIBUTOR ***
door Annemiek Hendrix

@Marjon Janssen wij gebruiken component 44690 (bedrag) compensatie korting ziek.

De uren krijgen we van de leidinggevende door.

Dit kan ook zo zijn wanneer iemand vakantie opneemt en 100% betaald moet krijgen (ivm afschrijven 100% vakantiedagen). Zoals Simone aangeeft kan 11110 met een percentage en 44690 met een bedrag gecorrigeerd worden. Dit gaat goed naar ons pensioenfonds.

Marco Westerhout
CONTRIBUTOR *
door Marco Westerhout

@Rene van Jole 

@Simone Roskam 

In aanvulling op de bijdrage van Simone.

Arbeidstherapeutisch werken heeft inderdaad geen loonwaarde en zit aan een tijdsduur vast.

 

Echter, we kennen ook nog de term 'wenselijk geachte arbeid' (ZAPO artikel 13)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007800/2009-07-01

 

Bij wenselijk geachte arbeid blijft een medewerker 100% ziek, maar voert arbeid uit die in het kader van de re-integratie wenselijk is. Over deze wenselijk geachte arbeid behoudt een medewerker 100% loonwaarde (van zijn eigen functie).

 

Oftewel, wanneer het percentage wenselijk geachte arbeid geregistreerd kan worden, kan hiermee ook rekening worden gehouden bij de bepaling van de loondoorbetaling. Een automatisch proces ipv handmatig. Vanuit een AK zijn wij eerder geïnteresseerd in wenselijk geachte arbeid dan in arbeidstherapeutisch werken. 

Simone Roskam
CHAMPION ***
door Simone Roskam

@Anonymous Hi Rene, kan er n.a.v. de reactie van mijn collega nog een reactie vanuit Visma komen?

door Rene van Jole

hoi Simone ik zal de vraag nog eens uitzetten 

door Hans Borsboom
Status changed to: Status: Intake

Het betreffende ZAPO artikel 13 waarnaar verwezen wordt (met o.a. 100% doorbetaling van wenselijk geacht arbeid) is per 1-1-2014 vervallen. Er was een overgangsbepaling maar ook die is inmiddels vervallen.

Marco Westerhout
CONTRIBUTOR *
door Marco Westerhout

@Hans Borsboom waar maak je uit op dat dit artikel is vervallen? De ZAPO is voor zover ik weet gedecentraliseerd naar de CAO. In de huidige CAO is het artikel nog gewoon zichtbaar (zonder eind- of vervaldatum).

door Hans Borsboom

Beste Marco,

In de wettelijke regeling waar hierboven aan gerefereerd wordt, staat dat dit artikel is vervallen. Als je de link opent zie je dat direct bovenin.
 
In de CAO PO zie ik inderdaad staan:
  • Artikel 3.7 eerste en tweede lid 
    Deze bepalingen zijn overgenomen uit de ZAPO (regeling Ziekte en Arbeidsongeschiktheid primair onderwijs).
We zullen aan de de PO Raad vragen hoe dit begrepen moet worden.
 
door Hans Borsboom

Beste Marco

 

Ik werd op het verkeerde spoor gezet door de verwijzing hierboven naar de wettelijke regeling.

Inderdaad staat er in de CAO PO toegelicht dat de ZAPO bepalingen integraal toegevoegd zijn aan de CAO PO op het moment dat de wettelijke regeling per 2014 kwam te vervallen.  En dit geldt inderdaad dus ook voor ZAPO artikel 13 over Wenselijk geachte arbeid.

We gaan de wens opnieuw intern bespreken. 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek
 
Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

Ook in CAO VVT staat therapeutisch werk in de vorm van productieve arbeid en re-integratie tijdens ziekte. Visma volgt de CAO, dus graag ook deze inrichten. Zoals vele hierboven met o.a. een andere CAO. 

 

MarjonJanssen_0-1660029185643.png

 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit voorstel is op de backlog opgenomen onder nummer 5262